Tracking Cuckoos into Africa

Gestart door HPM, juni 07, 2011, 21:50:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op augustus 19, 2011, 21:56:02 PM
Heb je ook gezien dat je kan inzoomen op die kaartjes?

Yep! (maar toch wel jammer dat exacte datums en tijdstippen erop ontbrken -> leek me nou echt interessant om te zien hoelang ie waar zat te niksen op welk moment van de dag en waar ie actief reisde).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 19, 2011, 22:01:32 PM
Citaat van: HPM op augustus 19, 2011, 21:56:02 PM
Heb je ook gezien dat je kan inzoomen op die kaartjes?

Yep! (maar toch wel jammer dat exacte datums en tijdstippen erop ontbrken -> leek me nou echt interessant om te zien hoelang ie waar zat te niksen op welk moment van de dag en waar ie actief reisde).

Ja, dat zou inderdaad gemakkelijker zijn.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

#32
Citaat van: HPM op augustus 19, 2011, 22:03:15 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 19, 2011, 22:01:32 PM
Citaat van: HPM op augustus 19, 2011, 21:56:02 PM
Heb je ook gezien dat je kan inzoomen op die kaartjes?

Yep! (maar toch wel jammer dat exacte datums en tijdstippen erop ontbrken -> leek me nou echt interessant om te zien hoelang ie waar zat te niksen op welk moment van de dag en waar ie actief reisde).

Ja, dat zou inderdaad gemakkelijker zijn.

Puur hypothetisch dit (hypothetische deductie eigenlijk) -> hij heeft de Sahara dus in 2 nachten doorkruist en dat in 2 rechte lijnen. Een hele lange lijn vanuit Rome (met volle pens?) en als ik op "kaart" klik heeft hij, voorbij halverwege, zijn koers gewijzigd in Parc National de l'Ahaggar (toch een plekje "groen" in het ZO van Algerije). Daar heeft ie vermoedelijk overdag wat "bijgetankt" en is toen verder gecruised voor het laatste stukje naar Kano in Nigeria, onder de Sahel in de Sub-tropische zone. Daar zit ie nu wat te heen en weren. Ben benieuwd of hij daar blijft hangen... (waarschijnlijk wel want daar begint nu het regenseizoen).

Maar nu. Kasper is geringd in mei (leeftijdgegevens ontbreken), een gevorderde adult die de route kent? Wat doet een Koekoek van dit jaar? (die verder niet weet wie zijn heuse ouders zijn). Vliegt ie mee met een adulte soortgenoot? (Ik kan me niet voorstellen dat die lastige route bij geboorte al op de harde schijf staat...). Nog veel interessants te onderzoeken dus!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Bedenk overigens wel dat de lijnen recht lijken omdat de GPS-data punten met elkaar worden verbonden. Hij kan ook met een ruime bocht zijn gevlogen of in een heel andere richting...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van Hoogstraten

#34
Die route van Clement begint eigenlijk de meest interessante van ze allemaal te worden nu -> Eerst de Atlas en het Rif overgestoken, daarna omlaag zuid/west grensstreek Marokko en Algerije (daar is nog verrassend veel water en groen te vinden overigens), vervolgens een betrekkelijk klein stuk "easy desert" door Mauritanië naar Senegal (daar is weer fourageergelegenheid genoeg) en nu koerst hij in een rechte lijn onder de Sahel door richting de jongens die de oostelijke route genomen hebben. Wat een omweg! (Hij lijkt de echte grote zandbak te ontwijken; minder risico maar meer inspanning).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Iemand de Koekoeken nog gevolgd? -> ze zitten zowat allemaal op of onder de evenaar inmiddels (dat is veel zuidelijker dan ik verwacht had).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Chris begint misschien alweer aan zijn terugreis naar het noorden. Of misschien ook nog niet... Maar wel interessant om weer te gaan volgen nu! Wel erg boeiend dat ze dus zonder leerproces in hun eentje elk een andere route nemen en uiteindelijk alle 5 op een kluitje belanden in Congo. Ben benieuwd wat daar voor conclusies uit getrokken kunnen worden (mijn vermoeden is dat het op hun "harde schijf" staat).
Ik hoop dat de zendertjes het nog even volhouden! (erg interessant dit).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 11, 2012, 10:23:05 AM
De lente is in aantocht!!!

Spannend! Ik had vorige week nog gekeken en toen zat er nog geen beweging in.
Benieuwd welke routes ze gaan nemen en of ze allemaal teruggaan naar hetzelfde broedgebied.
Herman van der Meer

HPM

Herman van der Meer

Gert Veurink

ze mijden mali, waarom is dat? Kwestie van een beetje bij de kust blijven? Lyster en clement zijn er echt omheen gevlogen. De rest pakte gewoon de snelste weg.
groet!
Gert Veurink



egilio

Ik ben dan wel benieuwd waar de koekoeken vandaan komen die ik jaarlijks langs zie trekken in Zambia. De engelse vogels komen daar niet in de buurt.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

HPM

Citaat van: Gert Veurink op februari 11, 2012, 13:20:01 PM
ze mijden mali, waarom is dat? Kwestie van een beetje bij de kust blijven? Lyster en clement zijn er echt omheen gevlogen. De rest pakte gewoon de snelste weg.

Dat ze zuidelijk van Mali bleven lijkt me niet zo raar maar waarom ze van Marokko richting Gambia zijn gegaan in plaats van een kortere route te nemen begrijp ik niet want de hoeveelheid woestijn lijkt mij ongeveer hetzelfde. Misschien had het wel met de wind te  maken.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op februari 11, 2012, 20:16:09 PM
Citaat van: Gert Veurink op februari 11, 2012, 13:20:01 PM
ze mijden mali, waarom is dat? Kwestie van een beetje bij de kust blijven? Lyster en clement zijn er echt omheen gevlogen. De rest pakte gewoon de snelste weg.

Dat ze zuidelijk van Mali bleven lijkt me niet zo raar maar waarom ze van Marokko richting Gambia zijn gegaan in plaats van een kortere route te nemen begrijp ik niet want de hoeveelheid woestijn lijkt mij ongeveer hetzelfde. Misschien had het wel met de wind te  maken.

Nee, aan de kant van kust is echt nog heel veel fourageergelegenheid. Verder landinwaarts is helemaal niets, alleen maar zand. Je kunt dus met weinig risico via de kust om de Sahel heen naar de tropen toe (tegen veel tijd). Of afkorten over het zand met veel risico in kortere tijd. Ik kan het zo snel even niet vinden maar een van de drie "afkorters" heeft zich eerst volgevroten (  ;) ) in Italië en heeft toen, behalve 's nachts, ook in overdagvlucht de Sahara gepasseerd. Kwestie van reserve die de keuze laat maken, schijnbaar. Maar dat is dus mijn grote vraag binnen het geheel... hoe weet een vogel zonder opleiding dat?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 11, 2012, 20:38:24 PM
Citaat van: HPM op februari 11, 2012, 20:16:09 PM
Citaat van: Gert Veurink op februari 11, 2012, 13:20:01 PM
ze mijden mali, waarom is dat? Kwestie van een beetje bij de kust blijven? Lyster en clement zijn er echt omheen gevlogen. De rest pakte gewoon de snelste weg.

Dat ze zuidelijk van Mali bleven lijkt me niet zo raar maar waarom ze van Marokko richting Gambia zijn gegaan in plaats van een kortere route te nemen begrijp ik niet want de hoeveelheid woestijn lijkt mij ongeveer hetzelfde. Misschien had het wel met de wind te  maken.

Nee, aan de kant van kust is echt nog heel veel fourageergelegenheid. Verder landinwaarts is helemaal niets, alleen maar zand. Je kunt dus met weinig risico via de kust om de Sahel heen naar de tropen toe (tegen veel tijd). Of afkorten over het zand met veel risico in kortere tijd. Ik kan het zo snel even niet vinden maar een van de drie "afkorters" heeft zich eerst volgevroten (  ;) ) in Italië en heeft toen, behalve 's nachts, ook in overdagvlucht de Sahara gepasseerd. Kwestie van reserve die de keuze laat maken, schijnbaar. Maar dat is dus mijn grote vraag binnen het geheel... hoe weet een vogel zonder opleiding dat?

Maar echt langs de kust zijn ze niet gegaan en voor mij ziet het er allemaal even kaal uit. Toch zullen ze het niet voor niets zo gedaan hebben.
Wat betreft de opleiding: ze waren wel volwassen toen ze gezenderd werden dus ze zijn al minstens eenmaal op en neer geweest.  Wat dat betreft zou het heel interessant zijn als er eerstejaarsvogels gezenderd zouden kunnen worden. Helaas zijn die lastiger te vangen en zijn de zenders nog te groot/zwaar. Ze hebben zelfs een paar beesten niet kunnen zenderen omdat ze te licht waren voor de zenders. Jammer wel, want het zou ook interessant zijn om te zien of er verschil is in route/strategie/snelheid tussen lichte en zware vogels. Vette vogels kunnen meer risico nemen dan magere.

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

#45
Citaat van: egilio op februari 11, 2012, 13:32:45 PM
Ik ben dan wel benieuwd waar de koekoeken vandaan komen die ik jaarlijks langs zie trekken in Zambia. De engelse vogels komen daar niet in de buurt.

Interessante vraag maar ik kan helemaal niets vinden op internet over ringonderzoek bij Koekoeken. Vreemd... zou toch wat bekend over zijn.
@ Jeroen Nagtegaal -> weet jij iets te vinden?

edit -> With only one British ringing recovery in Cameroon, there is so much to learn about its movements and population dynamics.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Er staan behoorlijk wat buitenlandse meldingen in GRIEL, de online database van het Vogeltrekstation.
Koekoek is erg lastig te vangen, daarbij worden maar weinig nestjongen geringd. Koekoek is een van de weinige soorten waarbij zender eigenlijk de enige methode is om meer over de soort te leren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 12, 2012, 18:39:33 PM
Er staan behoorlijk wat buitenlandse meldingen in GRIEL, de online database van het Vogeltrekstation.
Koekoek is erg lastig te vangen, daarbij worden maar weinig nestjongen geringd. Koekoek is een van de weinige soorten waarbij zender eigenlijk de enige methode is om meer over de soort te leren.

Een Nederlands Koekoek is tereggemeld uit Togo. Dat is een van de weinige Europese terugmeldingen uit Afrika.
Er is in feite nog heel weinig bekend over Koekoeken. Daarom zijn de resultaten van dit project ook zo spectaculair.
Herman van der Meer

egilio

Ik merk wel eigenlijk dat de trek elk jaar erg geconcentreerd is. Je ziet ze nooit, dan 1-2 weken dagelijks meerdere en dan zijn ze weer weg. Tijdens die 1-2 weken moeten ze wel te vangen zijn lijkt me. Maar ja, plan maar eens maanden van tevoren een expeditie om koekoeken te vangen op de juiste plek en de juiste tijd met zo'n klein vangstwindow.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Jeroen Nagtegaal

Egil, heb je ook op de BTO-blog gelezen hoeveel werk het heeft gekost om deze 5 vogels te vangen? Ging om enkele dagen!

Lijkt me dat het in de trek ook onwijs moeilijk is, maar als iemand er geld en tijd in wil steken zal niemand je tegenhouden verwacht ik.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van Hoogstraten

Zo te zien neemt Kasper de "veilige" route terug (in tegenstelling tot de heenreis). Op zich eigenlijk al verrassend.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Timo Roeke

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 12, 2012, 18:39:33 PM
Er staan behoorlijk wat buitenlandse meldingen in GRIEL, de online database van het Vogeltrekstation.
Koekoek is erg lastig te vangen, daarbij worden maar weinig nestjongen geringd. Koekoek is een van de weinige soorten waarbij zender eigenlijk de enige methode is om meer over de soort te leren.
Weten we waarom de koekoek zich lastig laat vangen of is dat gissen? Reageren ze bijvoorbeeld niet op geluid?

Jeroen Nagtegaal

De dichtheid van de soort is laag, territoria zijn relatief groot. Maar ook hebben ze geen nest, en zijn ze dus niet plaatsgebonden. Verder is het een soort die zich vooral ophoud in de bovenste laag van de, vooral hogere, vegetatie.

Met een regulier mistnet vang je maximaal op tot 3 meter hoogte. Ze reageren wel op geluid, maar dan blijven ze nog steeds hoog wat ik begreep uit de BTO-blog.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostheeremans

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 15, 2012, 18:57:23 PM
De dichtheid van de soort is laag, territoria zijn relatief groot. Maar ook hebben ze geen nest, en zijn ze dus niet plaatsgebonden. Verder is het een soort die zich vooral ophoud in de bovenste laag van de, vooral hogere, vegetatie.

Met een regulier mistnet vang je maximaal op tot 3 meter hoogte. Ze reageren wel op geluid, maar dan blijven ze nog steeds hoog wat ik begreep uit de BTO-blog.


Daarnaast heeft de koekoek relatief lange vleugels en korte poten, waardoor ze minder goed in mistnetten blijven hangen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

egilio

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 12, 2012, 21:01:50 PM
Egil, heb je ook op de BTO-blog gelezen hoeveel werk het heeft gekost om deze 5 vogels te vangen? Ging om enkele dagen!

Lijkt me dat het in de trek ook onwijs moeilijk is, maar als iemand er geld en tijd in wil steken zal niemand je tegenhouden verwacht ik.

Is dat veel? Sorry, maar ik heb geen ervaring in het vangen vogels, wel in het vangen van dieren waar het soms maanden bij duurt voor je een kans hebt.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

HPM

Citaat van: egilio op februari 18, 2012, 14:29:59 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 12, 2012, 21:01:50 PM
Egil, heb je ook op de BTO-blog gelezen hoeveel werk het heeft gekost om deze 5 vogels te vangen? Ging om enkele dagen!

Lijkt me dat het in de trek ook onwijs moeilijk is, maar als iemand er geld en tijd in wil steken zal niemand je tegenhouden verwacht ik.

Is dat veel? Sorry, maar ik heb geen ervaring in het vangen vogels, wel in het vangen van dieren waar het soms maanden bij duurt voor je een kans hebt.

Als je koekoeken wil vangen voor een deregliojk project heb je geen maanden de tijd.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: egilio op februari 11, 2012, 13:32:45 PMIk ben dan wel benieuwd waar de koekoeken vandaan komen die ik jaarlijks langs zie trekken in Zambia. De engelse vogels komen daar niet in de buurt.

hoi Egil,

Ik heb even gekeken in de Cramp (deel 4). Op pagina 404 staan een verspreidingskaartje van het broedgebied. Engeland ligt bijna aan de uiterste westrand van het broedareaal. Volgens dit kaartje in de Cramp broeden Koekoeken in een zeer groot gebied, tot ver ten oosten van Japan. Als wintergebied worden twee regio's aangegeven: (1) Afrika ten zuiden van de Evenaar, met uitzondering van de westelijke streken langs de kust; (2) Indochina (Birma, Thailand Cambodja enzo) en een deel van de Filipijnen.

Ik denk dat de kans groot is dat de vogels die jullie in Zambia zien broeden in het oosten van Europa en/of in het westelijk deel van Azië.

---------------------------------

Inderdaad lijkt me Koekoek een soort die je niet erg makkelijk zomaar even vangt. (geldt dus niet voor nestjongen).

----------------------------------------------

Ook bij Koekoek geldt natuurlijk dat je veel beter alle informatie van alle Ringcentrales op één hoop kunt gooien. Wellicht heb je dan een stuk of tien terugmeldingen uit Sub-Sahara Afrika. En dat zegt allicht meer dan de losse meldingen uit ieder land afzonderlijk.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Bart van Hoogstraten

Clement is ook aan de terugreis begonnen en zit nu in Kameroen!!!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

BramtK

Ze zitten verrassend dicht bij elkaar in de buurt.
Groeten,

Bram ter Keurs