Ik ben dan wel benieuwd waar de koekoeken vandaan komen die ik jaarlijks langs zie trekken in Zambia. De engelse vogels komen daar niet in de buurt.
hoi Egil,
Ik heb even gekeken in de Cramp (deel 4). Op pagina 404 staan een verspreidingskaartje van het broedgebied. Engeland ligt bijna aan de uiterste westrand van het broedareaal. Volgens dit kaartje in de Cramp broeden Koekoeken in een zeer groot gebied, tot ver ten oosten van Japan. Als wintergebied worden twee regio's aangegeven: (1) Afrika ten zuiden van de Evenaar, met uitzondering van de westelijke streken langs de kust; (2) Indochina (Birma, Thailand Cambodja enzo) en een deel van de Filipijnen.
Ik denk dat de kans groot is dat de vogels die jullie in Zambia zien broeden in het oosten van Europa en/of in het westelijk deel van Azië.
---------------------------------
Inderdaad lijkt me Koekoek een soort die je niet erg makkelijk zomaar even vangt. (geldt dus niet voor nestjongen).
----------------------------------------------
Ook bij Koekoek geldt natuurlijk dat je veel beter alle informatie van alle Ringcentrales op één hoop kunt gooien. Wellicht heb je dan een stuk of tien terugmeldingen uit Sub-Sahara Afrika. En dat zegt allicht meer dan de losse meldingen uit ieder land afzonderlijk.
Vriendelijke groeten,
Klaas van Dijk