3 onbekende planten. Welke?

Gestart door John Bouwmans, juni 07, 2011, 17:03:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

John Bouwmans

Alle 3 parallel-nervig, en ook wel orchidee-achtig, maar geen bloeiwijze. Daarom twijfel ik of het om orchideeën zijn en gaat het misschien toch om andere soorten. Wie helpt met de determinatie? (Heb ook vraag op orchideeën-forum geplaatst).
Alvast bedankt,
John
Plant 1:

Plant 2:

Plant 3: (mogelijk zelfde als 2 maar dan in een vroeger groei/bloeistadium)

Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Sipke Gonggrijp

Hoi John,
Brede wespenorchis.
Groet, Sipke.

John Bouwmans

Bedankt Sipke. Alle 3 brede wespenorchis? Groewijze/vorm verschilt nog al. Gewoon ander stadium?
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

nielsyese

Citaat van: john.bouwmans op juni 07, 2011, 18:47:02 PM
Bedankt Sipke. Alle 3 brede wespenorchis? Groewijze/vorm verschilt nog al. Gewoon ander stadium?
Ja, alledrie. Ik zie niet echt heel veel verschil tussen de exemplaren.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

John Bouwmans

Citaat van: nielsyese op juni 07, 2011, 19:30:22 PM
Citaat van: john.bouwmans op juni 07, 2011, 18:47:02 PM
Ja, alledrie. Ik zie niet echt heel veel verschil tussen de exemplaren.
Nee?  ??? ???  De bovenste is een langgerekte stengel met tegenover elkaarstaande bladeren. De 2 onderste is veel compacter, grover en kruislings tegen over elkaars staande bladeren. Maar zonder bloeiwijze kom ik er niet goed uit. Dacht bij de bovenste wel aan 'n (gewone) wespenorchis, bij de onderste 2 (4 foto's) wist ik niet eens zeker of het wel 'n orchidee was.

Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Willemien Troelstra

Ik denk dat er een misverstand in terminologie is. Met kruislings geplaatste bladeren wordt in het algemeen bedoeld dat ze twee-aan-twee staan en dan steeds het volgende paar loodrecht op het vorige paar bladeren. Met tegenoverstaande bladeren wordt meestal bedoeld dat de bladeren op dezelfde hoogte tegenover elkaar staan. En de bladeren op de foto's noem ik verspreid: geen twee of meer bladeren op dezelfde hoogte. Wel staan sommigen ongeveer in dezelfde richting.
En de (in mijn ogen niet zulke grote) verschillen zullen dus komen door stadium en standplaats.
groet, Willemien Troelstra

John Bouwmans

Citaat van: willemient op juni 07, 2011, 21:24:17 PM
Ik denk dat er een misverstand in terminologie is. Met kruislings geplaatste bladeren wordt in het algemeen bedoeld dat ze twee-aan-twee staan en dan steeds het volgende paar loodrecht op het vorige paar bladeren. Met tegenoverstaande bladeren wordt meestal bedoeld dat de bladeren op dezelfde hoogte tegenover elkaar staan. En de bladeren op de foto's noem ik verspreid: geen twee of meer bladeren op dezelfde hoogte. Wel staan sommigen ongeveer in dezelfde richting.
En de (in mijn ogen niet zulke grote) verschillen zullen dus komen door stadium en standplaats.

Je hebt gelijk Willemient, ik haal wat begrippen door elkaar  :-[ . Mijn colleges vegetatiekunde dateren al van ruim 30 jaar terug, dus er zit flink wat stof op. Alle planten stonden op stuk van 5 bij 5 meter, en ook Grote keverorchis en Gevlekte rietorchis kwamen in dat stuk voor). Maar de eerste was eenduidelijke stengel en die andere planten waren gedrongen en zag je de stengel nauwelijks. Ook bladeren waren veel groter.
Nog een extra foto van de onderste:
toch heel anders dan deze:

Vriendelijke groet,
John Bouwmans