braamsluiper

Gestart door willemxd, juni 07, 2011, 17:33:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joris Verhees

#1
lijkt me eerder een Grasmus..
Met groet, Joris Verhees

GertJ

Citaat van: willemxd op juni 07, 2011, 17:33:28 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/54875346 is dit een braamsluiper
Hallo Willem, even een vraagje van huishoudelijke orde: Zou je in je tekst zo hier en daar wat komma's, punten en hoofdletters willen gebruiken? Dan wordt het gelijk een stuk leesbaarder.
Alvast bedankt  :duim: !
Groet Gert Jager

willemxd

ja, ik zal er op letten

het roepje klonk toch niet echt als een grasmus  http://www.vogelvisie.nl/soort/braamsluiper.php  ik vind m hier toch wel op lijken

Wil

Lettende op het postuur van de vogel ga ik toch mee met Joris.
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

HPM

Citaat van: willemxd op juni 07, 2011, 21:57:48 PM
ja, ik zal er op letten

het roepje klonk toch niet echt als een grasmus  http://www.vogelvisie.nl/soort/braamsluiper.php  ik vind m hier toch wel op lijken

Ga eerst maar eens naar behoorlijk geluid luisteren:
http://waarneming.nl/sound/index?q=braamsluiper&g=1&ts=0&z=1&sort=o
http://waarneming.nl/sound/index?q=grasmus&g=1&ts=0&z=1&sort=o
Dat noem je trouwens geen roepjes maar zang. Het verschil is 'hoi' roepen en het Wilhelmus zingen.

Verder ben ik het eens met Grasmus. Het ziet er uit als een Grasmus en het zit in de top van een struik als een Grasmus.

Herman van der Meer

Vincent Hart

Het verschil tussen 'hoi roepen' en de zang van een braamsluiper is anders niet heel erg groot  ;D
Zag er vanmiddag eentje z'n mitrailleurtje afvuren van bovenin een struik trouwens, en dat doen ze natuurlijk ook wel vaker.

Vanwege de schijnbaar lange staart ga ik wel voorzichtig mee met grasmus voor de vogel van Willem,
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juni 07, 2011, 23:04:46 PM
Het verschil tussen 'hoi roepen' en de zang van een braamsluiper is anders niet heel erg groot  ;D
Zag er vanmiddag eentje z'n mitrailleurtje afvuren van bovenin een struik trouwens, en dat doen ze natuurlijk ook wel vaker.
[...]

Uiteraard, maar dan zitten ze bovenin een struik als een Braamsluiper.  :)
(Laatst had ik er eentje die op een meter of drie afstand op ooghoogte in een struikje kwam zitten zingen. In dat soort gevallen moet ik altijd wel even goed controleren of ik misschien onzichtbaar ben.)
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op juni 07, 2011, 23:04:46 PM
Het verschil tussen 'hoi roepen' en de zang van een braamsluiper is anders niet heel erg groot  ;D
Zag er vanmiddag eentje z'n mitrailleurtje afvuren van bovenin een struik trouwens, en dat doen ze natuurlijk ook wel vaker.

Vanwege de schijnbaar lange staart ga ik wel voorzichtig mee met grasmus voor de vogel van Willem,

Vincent, graag een onderbouwing voor de "lange staart" als verschil tussen Grasmus en Braamsluiper..... Zie ook hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=147671.msg970339.html#msg970339
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

willemxd

dan vul ik m gewoon in als grasmus

Vincent Hart

@Frank: In het veld maakt grasmus (op mij) vaak een 'langstaartige' indruk, en braamsluiper niet. Overigens heeft de ANWB het over respectievelijk 'Rather big, sturdy and long-tailed' en 'Small but compact and rather short tailed Sylvia' (cursivering Svensson).

Hoe nu die indruk te verklaren? Als ik naar de platen in de ANWB kijk, vermoed ik dat het komt door de onderlinge verhoudingen tussen de lengtes van de tertials, de hpp en staartprojectie bij grasmus. Die zijn bij een braamsluiper niet heel veel anders, maar het valt bij grasmus veel meer op door het contrast op de tertials. En juist doordat grasmus een groter (en plomper) beest is, zijn de absolute verschillen tussen 'middenmaat' tertials, nogal korte hpp en nogal lange staartprojectie opvallender dan bij braamsluiper.

Je hebt natuurlijk gelijk dat zo'n 'indruk' lang niet voor iedereen zal werken in het veld, en dus als kenmerk voor het onderscheid tussen beide soorten niet heel bruikbaar is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

#11
Citaat van: Vincent Hart op juni 08, 2011, 08:38:38 AM
@Frank: In het veld maakt grasmus (op mij) vaak een 'langstaartige' indruk, en braamsluiper niet. Overigens heeft de ANWB het over respectievelijk 'Rather big, sturdy and long-tailed' en 'Small but compact and rather short tailed Sylvia' (cursivering Svensson).

Hoe nu die indruk te verklaren? Als ik naar de platen in de ANWB kijk, vermoed ik dat het komt door de onderlinge verhoudingen tussen de lengtes van de tertials, de hpp en staartprojectie bij grasmus. Die zijn bij een braamsluiper niet heel veel anders, maar het valt bij grasmus veel meer op door het contrast op de tertials. En juist doordat grasmus een groter (en plomper) beest is, zijn de absolute verschillen tussen 'middenmaat' tertials, nogal korte hpp en nogal lange staartprojectie opvallender dan bij braamsluiper.

Je hebt natuurlijk gelijk dat zo'n 'indruk' lang niet voor iedereen zal werken in het veld, en dus als kenmerk voor het onderscheid tussen beide soorten niet heel bruikbaar is.

Het grootste bezwaar wat ik tegen dergelijke kwalificaties heb, is dat ze niet of nauwelijks aantoon- laat staan bewijsbaar zijn. Om ze in een ID-discussie te gebruiken die gevoerd wordt op basis van 1 (vaak nog matige) foto is in mijn ogen nogal speculatief en feitelijk een onbruikbaar middel (in het geval van Grasmus/Braamsluiper bijvoorbeeld zijn er meestal voldoende andere, wèl harde kenmerken te zien.....). Daarbij komt dat als ze met enige overtuiging worden gebracht, ze al snel een eigen leven gaan leiden en te pas en vooral te onpas worden gebruikt. Zie maar eens wat dat mallotige "duivenkopje" al voor een 'ellende' heeft aangericht in de Wespendief-/Buizerddiscussies op dit forum........ 8)
EDIT: In dit verband is het natuurlijk ook wel aardig te lezen wat "Sylvia Warblers" hierover zegt:
Braamsluiper: tail/wing ratio 75-93, pp: 2/3 - 3/4 en bij de afbeeldingen: "A medium sized Sylvia, rather compact in build with moderately long tail."
Grasmus: tail/wing ratio ca. 85; pp: 1/3 - 2/3 en bij de afbeeldingen: "Medium-size Sylvia with moderately long wings ans rather long, slim tail."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

willemxd

 Zie maar eens wat dat mallotige "duivenkopje" al voor een 'ellende' heeft aangericht in de Wespendief-/Buizerddiscussies op dit forum........ 8)

bedoel je mij :rolleye:  :P ik voel me diep beledigd  :P

Vincent Hart

Prima, Frank. En inderdaad, er zijn genoeg andere (en minder subjectieve) kenmerken om beide soorten te onderscheiden inderdaad.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: willemxd op juni 08, 2011, 13:27:40 PM
Zie maar eens wat dat mallotige "duivenkopje" al voor een 'ellende' heeft aangericht in de Wespendief-/Buizerddiscussies op dit forum........ 8)

bedoel je mij :rolleye: :P ik voel me diep beledigd  :P

Er gingen je al vele, vele anderen voor Willem (en er zullen er ongetwijfeld nog vele volgen.........) 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jonas D

Groeten,
Jonas

Robertmeer

Citaat van: jonas D op juni 08, 2011, 14:22:29 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/54978725 dit lijkt me dan weer een typische grasmus.
Inderdaad. Onjuiste determinaties kan je voortaan beter in het topic Foutieve determinaties melden
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/