Paddenstoel / Rundermest.

Gestart door Henk1949, oktober 15, 2006, 19:09:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henk1949

Kan iemand vertellen welke paddenstoel op de volgende foto's staat. In mijn boeken kan ik hem niet vinden.

Paddenstoelen stonden op de Kampina, heidelandschap, die begraasd wordt door runderen. Er stonden drie exemplaren welke alle drie net naast oude uitwerpselen van de runderen stonden. (Rechts van de paddenstoel als donkere massa te zien)
Plaatjes waren bochtig aangehecht. Hoedhuid was makkelijk los te trekken. Geen verkleuringen bij beschadiging. Geen specifieke geur geroken. Ze stonden in half open landschap met bomen als eik en berk.

Henk1949


Arno van Stipdonk

Misschien Spikkelsteelveldridderzwam - Melanoleuca verrucipes ?

Henk1949

Hallo Arno,

In mijn boek van Roger Phillips staat wel een Spikkelsteelridderzwam. Deze heeft een grijsbruine hoed met donkerder centrum bedekt met zwartachtige-bruine schubben.

Als ik op internet zoek naar de Spikkelsteelveldridderzwam Melanoleuca verrucipes kom ik inderdaad afbeeldingen tegen die sprekend lijken op de door mij gevonden exemplaren.
Ben benieuwd of er een relatie is tussen deze paddenstoel en de rundermest.

Arno van Stipdonk

Ik ken de soort alleen van de vondst van Dini en André. Verdere gegevens over deze soort heb ik ook niet.

http://www.waarneming.nl/soort.php?id=14111

knabenkraut

CiteerIk ken de soort alleen van de vondst van Dini en André.
Hoi Arno, Hoe bedoel je dat nou weer :lol:

Ik heb nog nooit zo'n mooie paddestoel waargenomen. <_<  
groetjes,
Dini

Arno van Stipdonk

Ja sorry, ik bedoel natuurlijk Marian en Bert..... :censored:  

Niko Buiten

#7
CiteerBen benieuwd of er een relatie is tussen deze paddenstoel en de rundermest.
In de mij ter beschikking staande literatuur wordt er geen relatie gelegd tussen deze paddestoel en rundermest. Vermoedelijk is die er niet.

Een mooie en bijzondere vondst trouwens. De eerste vondst van de soort in Nederland was in 1986.

De soort is zo zeldzaam dat in het algemeen nieuwe vindplaatsen van de soort alleen door de NMV geaccepteerd worden wanneer er bewijsmateriaal aanwezig is.
Groet,

Niko Buiten.


Henk1949

Hallo allemaal,

Contact gehad met de consul van Noord-Brabant. Deze antwoorden met de mededeling dat de waarneming wordt opgeslagen in het karteringsbestand van de Ned. Mycologische Vereniging.

Ik heb de waarneming ook ingevoerd op waarneming.nl en betere foto's, als hierboven, toegevoegd.

Bedankt voor jullie hulp.

Cees Veenema

#9
Gefeliciteerd Henk met deze bijzonder mooie vondst.
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

Heel leuke waarneming Henk. Is al de derde dit jaar op waarneming.nl.

Gefeliciteerd. :duim:  

Niko Buiten

Van mij ook de felicitaties. Leuk dat de NMV de waarneming geaccepteerd heeft. Er spreekt ook waardering uit voor Waarneming.nl. Waardering die ik ook uit andere NMV-kringen hoor.

Er staan inderdaad mooie foto's bij je waarneming en in het foto-album. Dat helpt bij het determineren van de soort.
Groet,

Niko Buiten.


Marian en Bert

#12
Hoi Henk,

Waarschijnlijk een wat achterhaalde reactie maar je foto's lijken inderdaad erg veel op de door ons gevonden Spikkelsteelveldridderzwam. Ter bevestiging van de determinatie hebben we het exemplaar toen opgestuurd naar Wim Ligterink, de consul voor Overijssel.
Info over de soort vind je in Breitenbach deel 3. Ik hoop dat je de tekst van bijgaande foto's leesbaar is. Overigens vond ik de soort gewoon in de berm van de weg maar wie weet hoeveel hondjes er in het verleden al hun behoeften hadden gedaan.

Met vriendelijke groeten,
Marian

Marian en Bert


Dragonfly

CiteerDe soort is zo zeldzaam dat in het algemeen nieuwe vindplaatsen van de soort alleen door de NMV geaccepteerd worden wanneer er bewijsmateriaal aanwezig is.
Kan iemand mij vertellen waarom bij voorkomen staat dat de paddestoel "vrij algemeen" is?
Of kan iemand dat aanpassen?

:duim:  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Niko Buiten

Dag Godelieve,

Ik denk dat de NMV van een aantal soorten het verzoek om bewijsmateriaal moet gaan aanpassen. Sommige soorten zijn (of lijken?)  tegenwoordig veel algemener dan tien jaar geleden.
Groet,

Niko Buiten.


Dinant Wanningen

CiteerHallo allemaal,

Contact gehad met de consul van Noord-Brabant. Deze antwoorden met de mededeling dat de waarneming wordt opgeslagen in het karteringsbestand van de Ned. Mycologische Vereniging.

Ik heb de waarneming ook ingevoerd op waarneming.nl en betere foto's, als hierboven, toegevoegd.

Bedankt voor jullie hulp.
Hoi,

Prima zo :duim:  :duim:  
Groet ,Dinant


Andre321

Citeer
CiteerDe soort is zo zeldzaam dat in het algemeen nieuwe vindplaatsen van de soort alleen door de NMV geaccepteerd worden wanneer er bewijsmateriaal aanwezig is.
Kan iemand mij vertellen waarom bij voorkomen staat dat de paddestoel "vrij algemeen" is?
Of kan iemand dat aanpassen?

:duim:
Dat kan inderdaad iemand aanpassen.

http://www.waarneming.nl/soort.php?id=1411...um_tm=&tab=info