Melkzwam soorten ?

Gestart door Ringneck, oktober 15, 2006, 17:23:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ringneck

Foto 1 en 2 : groeiend op loofhout, ik meen melksap te zien op de rand van het onderkant van de hoed.




Foto 3 en 4 : niet op hout groeiend





Daar heb je de lastige Brit Rob (kanaal eilanden) weer met zijn vragen,
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Niko Buiten

Zou dit de Rimpelende melkzwam zijn?
Groet,

Niko Buiten.


knabenkraut

#2
Tja, als je het zeker wilt weten, de melk moet geel verkleuren op een wit papieren zakdoekje volgens mij.
groetjes,
Dini

Corryabbink

#3


Dag Rob,
Melkzwammen zijn heel moeilijk en moeten altijd gecontroleerd worden op wat voor soort melk ze bij beschadiging laten zien. Sommigen tonen waterige melk en andere soorten hebben melk die verkleurt. Dat kun je zien als je een druppeltje op een witte zakdoek laat vallen. Verder is de smaak ook nog belangrijk enz. enz.
Met het Basisboek paddestoelen kun je er enige op naam brengen maar het blijft altijd een moeilijke zaak.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"


Elachista

Of L. mitissimus, lastige soorten vanaf foto.

Tymo
Groet,
Tymo

Niko Buiten

Volgens mij geen Lactarius mitissimus, Oranje melkzwam, want die groeit samen met naaldbomen en Kruipwilg. (Bron: Overzicht van de paddestoelen in Nederland)
Groet,

Niko Buiten.


Ringneck

De foto's waren gemaakt in een gemengde bos van loof en naaldbomen in het Spanderswoud en volgens mij groeieden de eerst op een dode den.
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Corryabbink

#8
Ik ga met Tymo mee. Oranje melkzwam(Lactarius mitissimus). Dat lijkt mij de meest waarschijnlijke soort.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

CiteerDe foto's waren gemaakt in een gemengde bos van loof en naaldbomen in het Spanderswoud en volgens mij groeieden de eerst op een dode den.
Voor mij wordt het een beetje verewarrend, in het  eerste berichtje wordt er geschreven dat foto1 en 2 op loofhout groeien, of zie ik door de bomen het bos niet meer?
groetjes,
Dini

Ringneck

Citeer
CiteerDe foto's waren gemaakt in een gemengde bos van loof en naaldbomen in het Spanderswoud en volgens mij groeieden de eerst op een dode den.
Voor mij wordt het een beetje verewarrend, in het  eerste berichtje wordt er geschreven dat foto1 en 2 op loofhout groeien, of zie ik door de bomen het bos niet meer?
Een vergissing van mij. ik bedoelde rottende hout!! Sorry voor de verwarring.
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Niko Buiten

Dan is het Oranje melkzwam.
Groet,

Niko Buiten.