Zoetwaterkrab?

Gestart door Twan martens, juni 06, 2011, 17:23:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Twan martens

Als dierenambulancemedewerker kom je vaak vreemde dingen tegen. Vandaag kregen we een melding dat er een krab op een parkeerplaats was gevonden. Aan zee misschien niet zo vreemd, maar als je in Limburg woont is dat echter geen alledaags geval. Er zitten voor zover ik weet behalve een enkele Chinese wolhandkrab geen krabben in de Maas. Het is me een keer eerder overkomen. Toen bleek het om een strandkrab te gaan die iemand plotseling door zijn woonkamer zag rennen. Ik heb toen de fout gemaakt hem of haar in de Maas weer vrij te laten. Daarom plaats ik hem/haar nu maar op deze site in de hoop dat iemand me kan vertellen wat ik er mee aan moet. Mag hij in de Maas uitgezet worden?
Zo nee, wie wil hem dan even komen halen en in zee zetten? (grapje)
Alvast bedankt. Twan.

Jordy van der Beek

idd, en volgens mij is het ook nog de strandkrab. maar daar ben ik niet zeker van. Maar ik denk dat je even contact moet opnemen met Reindert Nijland hij is letterlijk DE krabben man. zijn website is: http://www.krabben.net/index.html. Daar vind je ook zijn mail adres. Het is geen snelle terug mailer (bij mij duurde het een week) maar je weet wel zeker wat het is. Al is het nou bijzonder, wil ik gerust meer horen en zal ik het even melden bij NATURALIS.

MvG, Jordy
Validator steekmuggen

nielsyese

Lijkt me ook een Strandkrab (vijf tanden aan de zijkant van het rugschild plus drie afgeronde tussen de ogen). De locatie is vreemd.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

dmsoes

Twan martens

Ja, helaas. Ik heb hem niet in leven kunnen houden. Het heeft te lang geduurd. Hoe haalt iemand het in zijn hoofd om zo`n dier naar Limburg te halen. Ik ga wel contact zoeken met de krabbenman Reindert.
Dan weet ik tenminste de volgende keer hoe ik zo`n beestje een paar dagen in leven kan houden.
Allen bedankt voor de reactie.
Groet, Twan.

beetlestitch

in de maas zit geen zeewater ook de temperatuur van het water is het beste dat deze niet boven de 15graden komt. groeten toon.
Toon Keukelaar