Verkoop gronden Staatsbosbeheer

Gestart door Jan vH, juni 06, 2011, 17:21:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Johan Helmus

15.000 hectare, dat is ook niet te zuinig. Dat is zo'n 3x de oostvaardersplassen! Blijkbaar wil hij gebieden die buiten zijn 'herijkte'  EHS vallen, ook verkopen? Met deze doelstelling smoort hij eventuele toekomstige uitbreidingen op de EHS ook gelijk in de kiem. Ik hoop dat ze die dwaas van een Bleker vanuit Europa eens flink op zijn vingers (kunnen) tikken! Anders moet er naar eens een actie worden georganiseerd om te demonstreren tegen deze kortzichtige bezuinigingen.
Groeten, Johan Helmus

hiskodevries

de natuur in de uitverkoop.
mooie tijden voor projectontwikkelaars.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Johan Helmus

Ik vraag me toch af over welke gebieden het hier zal gaan. Is hier al iets over bekend? Zijn dit stukken (landbouw)grond die ten behoeve van de EHS zijn aangekocht, en nu weer worden verkocht, of gaat het hier ook echt om reeds bestaande natuurgebieden waar binnenkort bungalows en golfbanen te vinden zullen zijn?
Groeten, Johan Helmus

Jeroen Nagtegaal

Volgens mij gaat het om een groot deel landbouwgronden. Dit kunnen echter ook weide en akkervogelgebieden zijn die buiten de EHS liggen. Natuurorganisaties bezitten voor een bijzonder groot deel aan landbouwgronden. Vaak om in een latere fase mee te ruilen tbv oa de EHS
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Johan Helmus

Zo een vermoeden heb ik inderdaad ook, hieronder zullen dan waarschijnlijk ook de stukken grond vallen die waren aangekocht tbv de oostvaarderswold. Bleker heeft ook meerdere malen duidelijk laten blijken dat hij tegen de aankoop van landbouwgrond in het kader van natuurontwikkeling is. Daarnaast heeft hij volgens mij ook zijn pijlen gericht op losstaande natuurgebiedjes, hoe waardevol deze ook zijn voor bepaalde zeldzame soorten. Deze zijn hem een doorn in het oog omdat omliggende ondernemers (=boeren) hinder ondervinden van de strenge milieuregelgeving op zaken zoals grondwaterstand, bemesting en gebruik van landbouwgif (hoewel die regels er natuurlijk niet zonder reden zijn...)

Ik ben benieuwd of hij deze plannen er doorheen kan en gaat krijgen nu het kabinet officieel een minderheid heeft in de kamer. Natuurlijk is de EU er ook nog...  :blink:
Groeten, Johan Helmus

diertjesvriend

ik wil niet negatief doen, maar ik denk dat hij het meeste inderdaad wel voor elkaar krijgt.
net zoals de andere bezuinigingen ook gewoon worden doorgevoerd ondanks alle protest.
iedereen protesteerd nu voor zijn eigen stukje, en dat heeft de kamer al lang ingecalculeerd.
hebben ze wel media training voor gekregen, hoe je daarmee omgaat.
hoe je het dus negeert, talk to the hand.

ze gaan alles versoberen ten bate van het voorkomen van failliet van Europa.
want het is niet alleen hier.
dus hoe groot is de kans dat Europa ook harder wordt in de richtlijnen..
ik lees hier en daar dat de euro misschien valt, dat betekend dat alles snel veranderd en wie zegt wat er dan gebeurd.
en dat de bezuinigingen die eraan komen dus heel serieus en nodig zijn, en een tijd aankondigen die wij niet kennen, bijna alle generaties zijn nu in een vrijheid en welvaart opgegroeid, vroeger was dat niet zo hier, in hetzelfde Nederland.

misschien moet de natuurwereld zoveel mogelijk natuurrechten kopen, als aandelen, en moeten we met ons allen natuurgebieden gaan opkopen, om ze te beschermen.

maar goed, misschien valt het straks toch nog mee, het is maar af te wachten.
Bleker hoort ons toch niet..

vuurvlinder

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 07, 2011, 20:58:00 PM
Volgens mij gaat het om een groot deel landbouwgronden.

Het laatste nieuws wat ik hoorde binnen mijn eigen gemeente is dat het Haarsterbos bij Marum in de verkoop moet. Voor zover ik weet een van de weinige locaties waar de Eikenpage voorkomt in Groningen. Is geen landbouwgrond, maar in de toekomst bouwterrein voor een projectontwikkelaar. Ik vind dit erg deprimerend!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jan vH

Het hoort misschien niet helemaal hier thuis, maar op http://www.hartvoornatuur.nu/index.php?id=255 staat een overzicht van Fabels en Feiten over de bezuinigingen op natuur.
Jan van Harten
Validator Plantengallen


diertjesvriend


hiskodevries

Citaat van: vuurvlinder op juni 23, 2011, 01:04:39 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 07, 2011, 20:58:00 PM
Volgens mij gaat het om een groot deel landbouwgronden.

Het laatste nieuws wat ik hoorde binnen mijn eigen gemeente is dat het Haarsterbos bij Marum in de verkoop moet. Voor zover ik weet een van de weinige locaties waar de Eikenpage voorkomt in Groningen. Is geen landbouwgrond, maar in de toekomst bouwterrein voor een projectontwikkelaar. Ik vind dit erg deprimerend!
nu maar hopen dat alle waarnemingen uit dat gebied in de ndff staan en niet alleen op blogs en fora, anders heeft die projectontwikkelaar een makkie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Johan Helmus

Ik las vanochtend in een krant dat staatsbosbeheer nieuw aangekochte graslanden weer moet gaan verkopen. Deze gronden waren grotendeels bedoeld om nieuw bos aan te planten. De bedoeling is nu om dit in samenwerking met bedrijven te bekostigen. Het bos wordt dan naar het bedrijf genoemd, en het bedrijf krijgt extra rechten, zoals het organiseren van bedrijfsuitjes in het bos e.d..

Dankzij dit kabinet is de natuur dus echt in de aanbiedingenbak gegooid..
Groeten, Johan Helmus