Welk insect?

Gestart door Theo Aaldijk, juni 05, 2011, 22:01:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo Aaldijk

Misschien een cicade of een issidae?
Ik weet wel dat het beestje weg springt en niet vliegt.
Groet, Theo Aaldijk

harry60

Deze valt onder de cicade, een adult waarschijnlijk Issus coleoptratus, maar er is een tweede soort die hier
heel veel op lijkt dus zou er een onzekere van maken.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Theo Aaldijk

Recentelijk heb ik een nimf van de Issus coleoptratus gefotografeerd, maar ik vond dit exemplaar er helemaal niet op lijken vandaar mijn twijfels.
Is het misschien toch die tweede soort?
Groet, Theo Aaldijk

harry60

Dit is inderdaad een nimf waarschijnlijk van dezelfde soort als de 1e foto maar niet met 100% zekerheid te zeggen

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Theo Aaldijk

Bedankt voor de hint Arp,


Er zitten ieder jaar wel een paar van deze  insecten in de Hedera in de tuin, en ik krijg misschien een herkansing en dan gaat zijn neus op de foto.


Ik lees trouwens nergens iets over dat weg springen of is het toch vliegen?



Groet, Theo Aaldijk

harry60

cicaden worden ook wel springbeestjes genoemd, maar of ze kunnen vliegen ???

gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

De macroptere adulten van vrijwel alle soorten kunnen gewoon vliegen - typisch gedrag: Wegspringen, in de lucht de vleugels uitslaan en snel weer landen. Vooral de kleine Cicadellidae zie je vaak ook grotere afstandjes vliegen, maar ook de opvallende Cercopidae vliegen gewoon hele stukken aaneen. De nimfjes vliegen uiteraard niet, maar zijn wel dappere springers.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Theo Aaldijk

#8
Het is me vanmiddag eindelijk gelukt om er één op zijn neus te fotograferen.


Als ik de vergelijkingsplaat van Gernot Kunz bekijk, lijkt het een I.muscaeformis.( of toch niet?)


Hij zat vanmiddag op het kussen van een ligbed, vandaar de rare achtergrond.


Telkens als ik een Issidae zijn neus wil fotograferen draait hij weg en na een paar pogingen oeps is die weg.
Groet, Theo Aaldijk

harry60

Dat probleem heb ik ook, lijkt wel of ze niks van de camera moeten hebben.
Maar wel leuk dat het is gelukt en je hebt al een naam ook.
Eens kijken of Arp je ook gelijk geeft met de soort.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Dit is de zoveelste keer dat ik 10 minuten schrijven (fototips enzo) kwijt raak omdat het systeem geen foto's met de standaard extensie .jpeg accepteerd. Ik schijf het niet nog eens, sorry. Plaatje moet maar genoeg zeggen
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Als ik het goed begrijp zou dit dus een Issus coleoptratus moeten zijn.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Theo Aaldijk

Sorry dat ik jullie lastig val, zal niet meer gebeuren!
Groet, Theo Aaldijk

harry60

Je valt volgens mij niemand lastig, ik volg elke ontwikkeling aandachtig.
Dat er bij Arp iets met zijn jpeg systeem iets niet goed gaat kunnen wij niets aan doen.

Ik wacht vol spanning naar wat er nog komen gaat.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Hoi Theo,

Sorry dat ik wat kortaf was gisteren, was er even klaar mee - met het verliezen van werk dus, niet met jouw aanvraag (!). Juist leuk als iemand extra moeite doet om een determinatie zeker te krijgen en vooral doorgaan zo.

Ik werk op Linux met een combinatie van programma's waarbij een bepaalde combinatie soms de extensie .jpeg oplevert in plaats van .jpg  De extensie .jpeg is een doodnormale gestandaardiseerde extensie voor bestanden in het JPEG-formaat, maar de forumsoftware verslikt zich erin (andere fora pakken hem gewoon goed). De systeemontwikkelaars hier vinden dat ik dan maar mijn programma's moet aanpassen, respectievelijk zelf opnieuw compileren ofzo (en dat dan elke keer als er van het één of ander een update komt). Ik ben van mening dat wrn gewoon, net als andere systemen, deze standaardextensie moet aankunnen. Maar zolang dat niet zo is en ik even niet op zit te letten en er geen erg in heb en dan toch weer probeer een snel in elkaar geflanst plaatje erbij te plakken dan verslikt de forumsoftware zich, en wel op een manier dat ik meteen alles wat ik geschreven heb onherroepelijk ook kwijt ben. Ook dat vind ik een systeemfout - geen elegante "revovery" van een foutsituatie.

Enfin, gisteren had ik dus een tijdje zitten schrijven aan wat fototips en had geen zin meer om hetzelfde nog eens te doen. Dat heeft niets met jouw aanvraag te maken, laat staan met lastig vallen.

De Issus is dus inderdaad coleoptratus, vergelijk mijn knoeiplaatje met de plaat van Gernot. Op de plaats van de witte band heeft jouw beest zelfs wat zwart en erboven en eronder niet contrasterend donkerder.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Theo Aaldijk

Hoi Arp,


Ik was wel even geschrokken maar met deze uitleg snap ik het helemaal, vergeven en vergeten we gaan gewoon door.


Ik dacht wel dat het I. coleoptratus was, maar ja , wishful thinking.
Groet, Theo Aaldijk