Voor mij onbekend

Gestart door Ringneck, oktober 14, 2006, 23:41:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ringneck

Verscheden kleur nuances en grote van wat ik denk een en dezelfde paddenstoel soort is, allemaal op hout snippers.






BVD,
Rob
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Ringneck

Kan echt niemand mij op weg helpen?

Groeten,
Rob  ;)

Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Niko Buiten

Weet je zeker dat de eerste paddestoel dezelfde is als de andere?

Ik denk voor de andere drie foto's aan een franjehoed.
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

#3
Tja, en dan pak je Vermeulen erbij en kom je er niet uit.

Intussen gonst het door je hoofd......Geaderde leemhoed, Geaderde leemhoed....die heeft een gerimpelde hoed en groeit op houtsnippers, zoals deze...Geaderde leemhoed...

Kijk het s.v.p. even nu in het fotoalbum van Geaderde leemhoed, Rob. Hij lijkt erop, nietwaar?
Groet,

Niko Buiten.


knabenkraut

#4
Mag ik me hier ook even in mengen?
Volgens mij heb ik de geaderde leemhoed vonmorgen ook gevonden maar mijn lamellen zijn veel lichter. Het kan natuurlijk zijn dat ze nog donkerder moeten worden, maar toch.
Ik zal de foto's hier even onder plaatsen.
groetjes,
Dini

knabenkraut

en hier de lamellen.
groetjes,
Dini

Niko Buiten

#6
Beiden zijn volgens mij Geaderde leemhoeden. Bekijk s.v.p. de foto van Marian en Bert 7-8-2006 in het Foto-album. Dat kleurverschil was hen al eerder opgevallen. Het kleurverschil komt inderdaad door het rijpen van de sporen.

Rob en Dini, zouden jullie s.v.p jullie mooiste foto's waarop zowel hoed als plaatjes staan bij jullie waarneming willen voegen zodat de foto's ook in het Foto-album komen te staan.

Geaderde leemhoed is een nieuwe, zuidelijke soort voor Nederland die zich momenteel snel over ons land uitbreidt. In veel paddestoelenboeken zul je er nog geen foto en beschrijving van vinden.
Groet,

Niko Buiten.


Ringneck

Beste Niko,

Ik denk dat je gelijk heb dat de paddenstoel in de foto's Geaderde leemhoeden zijn.

Beste Knabenkraut,

Volgens mij worden de lamellen bij vele soorten paddenstoelen donkerde als ze ouder worden.

Mijn dank is groot,

Rob
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Niko Buiten

CiteerVolgens mij worden de lamellen bij vele soorten paddenstoelen donkerde als ze ouder worden.
Mijn leermeesters leerden mij dat dat kwam door het rijpen van de sporen. Jonge sporen zijn nog kleurloos, wanneer zij ouder worden komt er kleur in.

Dat is iets wat je kunt zien wanneer je door de microscoop naar sporen kijkt. Helaas hebben mijn leermeesters dat nooit kunnen zien omdat ze nooit door een microscoop keken.  :lol:  
Groet,

Niko Buiten.


kvb

#9
Een zuiidelijke soort?. Vandaag hebben jullie een probleemgeval van eind novenber 2005 voor me opgelost. Ook op spaanders. Ik hoop dat jullie dit ook als geaderde leemhoed kwalificeren.

Kik

knabenkraut

#10
Dag Kik,

als jij hem niet gaat voeren als GL dan doe ik het ook niet want ze lijken identiek :D.
groetjes,
Dini

Niko Buiten

Dag Kik,

Heb je geen foto met wat meer van de hoed?

Wanneer jij het op basis van bovenstaande foto's en discussie een Geaderde leemhoed vind is het een Geaderde leemhoed.
Groet,

Niko Buiten.


kvb

Zo simpel is het nu ook weer niet Nico. Moet hem maar weer vinden en zo hier en daar een spoor bekijken en misschien wel meer. In ieder geval hier wat meer hoed. Ik denk dat we op 85% zitten.

Kik

Niko Buiten

#13
Nee, 100%. De hoed heeft de umbo van de foto's van Rob. Hij is ook geaderd, al dat je dat onder een andere hoek beter kunnen laten zien. Jouw determinatie is goed, Kik, maar je foto had beter gekunt.  :P
Groet,

Niko Buiten.


kvb

al doende leert men.

Kik