Moshommel Lauwersmeer?

Gestart door Jannes Aalders, juni 04, 2011, 20:40:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jannes Aalders

Ik heb hem op een onzekere Akkerhommel gezet maar hoe langer ik kijk en zoek hoe meer ik het idee heb dat dit een Moshommel is. Wie helpt me uit de brand?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/54883089
onzeker Akkerhommel - Bombus pascuorum gezien op 2011-06-01 Lauwersmeer - Kampeerterrein De Pomp / Pompsterplaat
Foto's:


bij voorbaat dank Jannes Aalders

Jannes Aalders

Hoi Remco,

Ziet er interessant uit was ook mijn reactie toen ik hem zag vliegen. In mijn beleving was hij grotendeels cremekleurig met de bruine vlek op de rug. Zwart of andere kleuren zijn me niet opgevallen. Ik geloof dat ik er 3 foto's van heb kunnen maken waarvan deze de beste. Maar wie weet zie je er net een detail op wat je nodig hebt. Ik zal thuis nog eens kijken en ze evt. toevoegen.

M.v.g. Jannes.

Theo MJP

Ik gok op 'n man Bombus pascuorum.

Groetjes Theo:)



Jannes Aalders

Ik heb er op W.NL een foto aan toegevoegd. Iets meer vanaf de zijkant (op 60%). Groter of details zijn van deze 2 dus nog mogelijk. De 3e foto is niet zo scherp.

M.v.g. Jannes.

Ivo Raemakers

Ik denk toch dat het muscorum of humilis is; vermoedelijk muscorum. De toegevoegde foto laat ook zien dat het geen mannetje is.
Groet Ivo

Theo MJP

#5
Inderdaad, nu zie ik 't ook beter, 't lijkt wel 'n gynandromorf, ha, ha!!
Neen ik zat fout, geen man maar een vrouwelijk exemplaar, misschien wel van 'n moshommel... Zou leuk zijn als je de soort in 't Lauwersmeer kunt bevestigen.

Groet Theo



Jannes Aalders

Hoi Theo,

99,95% Zeker of minder?  ;) Kan ik haar op een onzekere Moshommel zetten? Ik neem aan dat één van jullie nu op safari gaat naar het Lauwersmeer? Krijg zelf ook wel zin om nog eens beter te kijken.

Groet Jannes.

Theo MJP

Hoi Jannes,

Als ik hieraan 'n getal zou moeten verbinden wordt 't niet meer dan 51%!!
De biotopen in Lauwersmeer lijken, zover mij bekend, geschikt voor de moshommel; immers ik ken haar ook van enkele plekken in het Friese boerenland. Als ik in de buurt kom zal ik er zeker op letten, maar om nu als 'n 'Dutch bomber' af te reizen naar Lauwersmeer is voor mij geen optie. Die klus moeten die noordelingen zelf maar opknappen  ;)

Groetjes Theo:)




Jannes Aalders

Hoi Theo,

Grappig, zat zelf ook te denken aan 51%. Afgerond naar boven is het natuurlijk wel een vrouwtje Moshommel. Denk dat ik haar toch maar op onzeker zet. Wellicht is er een Noorderling die dan wat beter oplet. Misschien kijk ik zelf ook nog wel even.

groet Jannes.

Harsbijtje

Lijkt mij de lichte vorm van de Akkerhommel Bombus pascuorum fasciatus (floralis).

Jannes Aalders

Zal ik er dan maar een (onzekere) Bombus pascuorum fasciatus van maken? Geef je me meer dan 51%?

M.v.g. Jannes.

Jannes Aalders

Ik weet niet of het me binnenkort weer lukt om naar het Lauwersmeer af te reizen. We hebben maar af en toe de beschkking over een auto en met de fiets is het een beetje ver. Openbaar vervoer lijkt me ook lastig. Mocht het me (als Noorderling) lukken, op welk detail moet ik dan letten? Wat moet er op de foto staan?

Theo MJP

Des hommels...

Bij hommels is een goede foto van opzij, met zicht op het gehele achterlijf en het borststuk, het meest belangrijk.
De rest, b.v. kop, vorm labrumaanhangsel, kleur van de haren op de achterpoten, bestippeling op achterlijfssegmenten en kop, zijn details die je eigenlijk alleen aan dode hommels onder 'n binoculair makkelijk kunt bekijken.
Eigenlijk zijn hommels, buiten een aantal vrij makkelijke soorten, best moeilijk. Denk aan de aardhommelgroep die ook in Nederland bestaat uit 4 verschillende en zeer verwante soorten.
Hommels zijn ook zeer beweeglijk en moeilijk goed op de foto te zetten... voor jullie wellicht een uitdaging, toch?
In het veld vind ik 't zelf meestal een stuk makkelijker dan vanaf een foto omdat je allerlei aspecten tegelijk ziet en het dier natuurlijk makkelijk een tijdje kunt volgen en bekijken. De haarkleuren kunnen bij enkele soorten fors variëren maar toch zit ook daarin een belangrijk aspect voor het op naam brengen van de soort. Je leert op een gegeven moment als het ware het verschil zien tussen het bruin van een moshommel, een heidehommel en een akkerhommel.

Succes, The :blink:


Jannes Aalders

Vanmorgen ben ik nog maar eens naar de Pomp gereden op zoek naar de Moshommel. Ik heb er ongeveer 3 uur zitten zoeken. Veel verschillende hommels en ook 2 soorten bijen gevonden. Een cremekleurige hommel met bruine rug heb ik niet meer gezien maar wel een cremekleurig exemplaar waarvan ik vermoed dat het toch een Akkerhommel is. Maar helemaal zeker ben ik er niet van. Ik heb een mooie foto vanaf de zijkant toegevoegd. De rest voer ik later wel in.

M.v.g. Jannes.

Theo MJP

Jannes, hoewel ze erg licht van kleur is lijkt dit aardig op een moshommel.

Groet Theo:)

Jannes Aalders

Hoi Theo,

Van alle hommels die ik heb gezien leek deze ook het meest op die van laatst. Maar dus geen bruine rug. Mocht je nog details nodig hebben laat het me dan weten. Ik heb er tig foto's van gemaakt. Hoeveel procent geef je deze trouwens?

M.v.g. Jannes.

Theo MJP

Pakweg 81 % !!
Foto's zijn vaak mooie maar stilstaande, tweedimensionale plaatjes van 'n individu van een soort.

Groet The ;)



Jannes Aalders

OK, da's al heel mooi. Ik schat zo in dat ik er maandag of dinsdag aan toe kom om de foto's/waarnemingen verder te verwerken. Als ik het zo bekijk heb ik 3 exemplaren die er voor in aanmerking komen om Moshommel te zijn. En hoewel de rugbeharing lichter is dan bij het 1e exemplaar zie je toch wel dat de rugbeharing iets bruiner is. Maar bij één zie ik een paar donkere/zwarte banden door het creme heenschijnen op het achterlichaam. En ik had begrepen dat de Moshommel geen zwarte beharing mocht hebben. Maar ik heb dus tig foto's vanuit allerlei hoeken dus wellicht kunnen we iets meer zekerheid krijgen.

Jannes Aalders

Ik heb de waarnemingen van o.a. de onzekere Moshommels van Lauwersmeer 'De Pomp' ingevoerd. Wellicht dat iemand er naar kan kijken? Of moet ik op e.o.a. manier de links naar deze waarnemingen aan dit forum item zien toe te voegen?

M.v.g. Jannes.


Theo MJP

Ik kijk vrijwel nooit onder waarnemingen, maar vrijwel alleen en ook nog onregelmatig op dit forum. Ben geen admin. en dat wil ik voorlopig graag zo houden!

...79 doet me denken aan 'n boshommel (B. sylvarum)!!  :rolleye: Of toch gewoon een akkerhommel?
...87 is niks met zekerheid over te zeggen. Die waarneming zou ikzelf weggooien!
...69 duidelijk moshommel (B. muscorum).
...37 is niks met zekerheid over te zeggen. Die waarneming zou ikzelf weggooien!
...65 zou ik ook een akkerhommel (B. pascuorum) van maken.
...38 lijkt me inderdaad een Bombus pascuorum.

Groet Theo


Jannes Aalders

Hoi Theo,

Geen idee hoe de Boshommel er uit ziet. Zag dat 'ie heel zeldzaam was. Zal dus wel een Akkerhommel zijn zoals Ivo zegt. En volgens hem is 87 een Akkerhommel, net als 65, 38 en waarschijnlijk 37. Ook volgens Ivo is 69 een Moshommel. En daar ben ik heel blij mee  ;D

Bedankt voor je hulp.  :duim: Ik ga e.e.a. aanpassen.

M.v.g. Jannes.