Hoofdmenu

Weidewasplaat

Gestart door Arno van Stipdonk, oktober 14, 2006, 17:20:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Vanmiddag heb ik een stukje natuur geïnventariseerd wat beheerd wordt door een aantal vrijwilligers van het IVN. Hier staan in de zomer vele mooie plantensoorten waaronder enkele zeldzame orchideën. Op het stukje waar ik deze Hanenkammen gevonden heb staat o.a. Klokjesgentiaan. Verder staat er gras en nog diverse plantensoorten en op enkele meters staan diverse soorten loofbomen/struiken.

Nu twijfel ik of dit wel de Hanenkam is, de vruchtlichamen zijn zo oranje terwijl ze op vrijwel alle foto's veel geler zijn. Nu bestaat er ook een Oranje hanenkam - Cantharellus friesii. Deze soort komt echter niet voor in Nederland en is zeldzaam in België. Erg ver zit ik daar echter niet vandaan, dus sluit ik de soort niet uit ook al mag ik hier eigenlijk niet aan denken :P .
Als ik de foto's op het internet vergelijk, komt deze soort sterk overeen.

Nu heb ik geen informatie over deze soorten, ze staan helaas niet in de FAN beschreven. Weet iemand eventuele microscopische verschillen tussen deze soorten? Is de soort uit te sluiten, of moet ik aan een heel andere soort denken?


Arno van Stipdonk

foto 2

Arno van Stipdonk

foto 3

Arno van Stipdonk

foto 4

Arno van Stipdonk

foto 5

Arno van Stipdonk

Ik wilde dit oude topic toch nog eens naar voren halen. Mijn conclusie destijds was dat het de Hanenkam was maar nu ik deze soort vaker gezien heb kan dat volgens mij niet kloppen. De zwammen op de foto hebben duidelijk plaatjes.
Ze stonden bij Wilgen tussen graspollen. Verder heb ik nu geen info meer maar ik hou de plek in de gaten.....


Is er zo iets meer over de naam te zeggen?

Arno van Stipdonk

#6
Gerrit,

Ik neem aan dat je Hygrocybe pratensis bedoelt? Daar lijkt ie in ieder geval wel sprekend op. Ik zal de waarneming voorlopig op onzeker zetten. Hopelijk vind ik dit jaar nieuw materiaal en heb ik het boek van Boertmans dan binnen. Bedankt. :duim:  

Nico Dam

Prachtige foto's! Laat je wel even weten wat de microscoop hiervan vindt?
Nico

Arno van Stipdonk

Nico,

Als ze er dit jaar weer staan laat ik het weten.

Gerrit,

Klopt, is mijn avator.

Arno van Stipdonk

Jawel, mijn avator heeft nu ook met zekerheid een naam gekregen.
Het is met zekerheid de Gewone weidewasplaat - Hygrocybe pratensis.
Microscopisch klopt alles, maar de foto's spraken al behoorlijk tot de verbeelding naar mijn mening.