voedsel voor jonge vosjes? Mexico

Gestart door paulhoekstra, juni 01, 2011, 22:56:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Hoi,

Weet iemand van jullie wat voor voedsel je aan jonge vossen kan geven? Of meer specifiek aan de grijze vos (Urocyon cinereoargenteus)?
Als je (mensen) het voedsel hebben aangeraakt, eten ze het dan nog? En kan je ze hondenvoer of kattenvoer geven?

Ik zal even uitleggen waarom ik dit wil weten.

Sinds half april zit er in de botanische tuin van het instituut in Yucatan Mexico waar ik werk een familie grijze vossen (midden in de stad). Rond half april zag ik regelmatig een grijze vos vruchten eten (zie foto van de vos met een vrucht van manilkara zapota). En begin mei zag ik de moeder met 3 jonge vossen. Daarna zag ik de vos (de moeder) slechts 1 keer.

Nu kwam vanochtend het bericht dat ze die vos gisteren dood hebben gevonden en dat die waarschijnlijk door iemand is vermoord.
Ik heb nu vanmiddag al 2 keer jonge vosjes zien rondlopen in de tuin (terwijl het 40 graden buiten is!). Beide keren vluchten ze weg naar een grot in het midden van de tuin. Het lijkt erop dat ze naar buiten gaan omdat ze honger hebben.

Ik weet niet hoe de vos is doodgegaan, maar via een (onbetrouwbare) roddel hoorde ik dat één van de wachters een maand geleden zei dat die een vos had vermoord (misschien de vader?) Dat zou kunnen verklaren waarom de moeder zo veel schuwer was de afgelopen weken. Bijna alle mensen van dit biologisch instituut vinden het erg dat die vos is omgebracht en we hebben al toestemming van de directeur gekregen om de grot af te zetten met lint. Sommige mensen denken dat het beter is om de jonge vosjes te vangen en naar een dierentuin te brengen, maar ik denk dat het beter is om ze te laten rondlopen en eten te geven totdat ze volwassen zijn. Ze zijn nu al half groot (iets van 60% grootte van een volwassen beest).

Alvast bedankt,
Paul

p.s. zie onder meer deze waarnemingen:
http://observado.org/waarneming/view/53758471
http://observado.org/waarneming/view/54527870




groeten,
Paul

belle

http://wildbunchrehab.org/encore_the_fox.html

Ik heb het niet helemaal gelezen, maar misschien staat er iets nuttigs voor je in... Succes!  :)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

paulhoekstra

Bedankt voor de informatie. Er staat dat de jonkies na 5 weken voor het eerst de burcht verlaten. Ik heb ze voor het eerst gezien op 5 mei, dus dat betekend dat ze nu minimaal 8 weken oud zijn. Er staat echter ook op die site dat ze pas na 3 á 4 maanden leren jagen en dan nog 4 maanden bij de ouders blijven om het jagen beter te leren. Ik denk dat ze dat niet goed gaan leren hier. Misschien is het toch beter om ze dan te vangen en onder te brengen in een dierentuin?

Voorlopig zal ik proberen ze wat voedsel te geven (eieren, stukjes vlees, groenten, etc.). Hopelijk overleven ze het.

Gr.
Paul
groeten,
Paul

diertjesvriend

gewoon natuurlijk voedsel neerleggen in de buurt van de burcht, in het wild brengt de moeder prooien dus nu moeten jullie prooien neerleggen zoals ganzen enzo, zou ook kippen kunnen zijn lijkt me, daar is makkelijker aan te komen.

en verder denk ik dat ze zichzelf wel leren jagen, zit er van nature ook wel in.
dus dan gaandeweg het voeren afbouwen ofzo, en kijken of ze dan zelf ook voedsel vinden.

lijkt mij beter dan permanent in gevangenschap houden, dat is ook geen leven uiteindelijk.

erg sneu van de moeder vos.. en veel succes gewenst met de kleinen.

egilio

#4
Ik zou zo min mogelijk niet-natuurlijke prooien (kippen) aanbieden, dat is ook DE reden dat wij nooit geit of koe gebruiken als aas voor het lokken van leeuwen of hyaenas. Jong geleerd is oud gedaan. Ik zou dus zoveel mogelijk natuurlijke prooien proberen te voeren (misschien wat muizen en/of rattenvallen zetten), en in noodgevallen honden of katten blikvoer.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]