wat bloeit er bij jullie

Gestart door Windekind, oktober 14, 2006, 12:46:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

#30
Toch geen Prunus subhirtella? Die hoort namelijk nu te bloeien!

Jeroen Nagtegaal

Vandaag nog een wilde peen Bloeiend,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marcel123

Wat betreft de bloeiende kers:

Het betreft 1 boom vna het ras Kordia.
http://www.groentje.nl/Houten/ pagina 33 van 6 december 2006  

Corryabbink

#33
Nog bramen gevonden. De rozen bloeien nog altijd. Een vreemd gezicht al die gemeentelijke perkjes vol met bloeiende rozen bijna midden in december te zien. Ook in mijn tuin heb ik vandaag bloeiende rozen gesnoeid. Verder Fluitenkruid, Paardenbloemen, Klein streepzaad, Herderstasje, Tuinbingelkruid, Gevlekte dovenetel, Wilde peen enz. enz. enz. bloeiend gevonden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Dat gekweekte rozen nu nog bloeien is volkomen normaal, daarvan moeten de bloemknoppen echt kapot vriezen door de nachtvorst.

Cees Veenema

CiteerDat gekweekte rozen nu nog bloeien is volkomen normaal, daarvan moeten de bloemknoppen echt kapot vriezen door de nachtvorst.
Doe ik es een keertje normaal is het weer niet goed ?
Groet,

Cees

Corryabbink

#36
CiteerDat gekweekte rozen nu nog bloeien is volkomen normaal, daarvan moeten de bloemknoppen echt kapot vriezen door de nachtvorst.
Bedankt Han. Het is toch vreemd. Als ik nu een plaats binnenrij zie ik bloeiende witte en rode rozenperkjes dat kan dan wel normaal zijn, omdat het nog niet genoeg gevroren heeft, maar voor Nederland is dat ongewoon. Dergelijke beelden herinner ik me van Frankrijk etc. in de winter.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeroen Nagtegaal

Niet bloeiend maar wel vraamd, een opnieuw uitlopende Zomereik nadat deze is gemaaid na het blad veloren te hebbebn, ook mooie verse scheuten zitter er dan aan,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

han.endt

#38
Citeer
CiteerDat gekweekte rozen nu nog bloeien is volkomen normaal, daarvan moeten de bloemknoppen echt kapot vriezen door de nachtvorst.
Bedankt Han. Het is toch vreemd. Als ik nu een plaats binnenrij zie ik bloeiende witte en rode rozenperkjes dat kan dan wel normaal zijn, omdat het nog niet genoeg gevroren heeft, maar voor Nederland is dat ongewoon. Dergelijke beelden herinner ik me van Frankrijk etc. in de winter.
Ja dat is het punt. Het feit dat die planten allemaal bloeien is normaal. Dat het nog zo zacht is dat is denk ik niet normaal.

Nu is het wel zo dat veel gekweekte soorten al snel een afwijkend beeld laten zien. Rozen zijn zover door gekweekt dat ze maar door blijven bloeien. Dan worden ze ook nog eens gesnoeid wat het effect nog eens versterkt. Primula's worden ook voor de tuin bloeiend in het najaar aangeboden. Ze zijn dan zo in de war dat ik ze wel eens een paar jaar continu bloeiend in de tuin heb gehad. Tijdens sneeuwperioden gingen ze gewoon door. Krokussen worden ook vaak aangehaald als ze vroeg in het voorjaar beginnen te bloeien. Er staan in onze tuinen echter soorten uit Klein-Azië etc. of er zit bloed van soorten uit die regio's in onze 'eigen' krokussen. Die soorten beginnen bij de eerste de beste zachte dag te bloeien. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

Aan wilde planten kan je dus beter zien of de natuur van slag is of niet.

mcbud

#39
Oudjaarsdag 2005.
vr gr marc

mcbud

O, trouwens vandaag een bloeiende Grote Teunisbloem met nog een heel rijtje knoppen, aan de rand van Haarlem Noord. Had ik al een week of wat niet meer gezien.

vr gr, marc

mcbud

En vandaag, in een tuin, een stokroos. Het lijkt om een jonge (nog éénjarige) plant te gaan die eigenlijk pas volgend voorjaar zou moeten gaan bloeien.

Windekind

Karthuizer anjer in mijn tuin met een bloem. gele helmbloem bloeit nog steeds vol op.
Verder gister o.a. massaal op parkeerplaats tegen muur op zuiden: harig knopkruid, perzikkruid, akker-vergeet-mij-nietje. Alle met vele exx. in bloei.


elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

mcbud

Het gaat nu wel hard..
Vooral dicht langs de kust lijkt het echt winter te worden.
Afgelopen woensdag kwam ik op het Kraaienveld aan de ZO rand van Zandvoort in anderhalf uur nog negen bloeiende soorten tegen:
algemeen: Peen, Klein kruiskruid, Duinreigersbek en Echt bitterkruid.
hier en daar: Klein streepzaad, Kleine leeuwentand en Paarse dovenetel;
en maar één keer: Avondkoekoeksbloem en Gewone ossentong.

Vandaag langs het Kennemermeertje, tussen oude en nieuwe zeereep nog maar één voluit bloeiende soort, Gewone melkdistel (één exemplaar). Verder nog wat vergelende bloemschermen aan de Zeewolfsmelk in de nieuwe zeereep.
Tenslotte één verlepte Reukloze kamille (die tien dagen geleden nog algemeen bloeide) met nog één hoofdje met een lintbloem er aan, en nog één verlopen bloempje aan een pol Bezemskruiskruid.

Wat verder het land in, achter de oude zeereep, bloeide nog wel Echt bitterkruid en, hier en daar, Klein kruiskruid. Tien dagen geleden bloeiden daar nog 14 soorten, grassen en mossen niet meegerekend. Ook veel paddestoelen houden het voor gezien. Geen Wasplaat meer te bekennen, vlak achter de zeereep..
Heel anders ligt het langs de binnenduinrand. Op een paar beschutte plekken tenminste.
Donderdag telde ik 22 bloeiende soorten binnen een straal van twee kilometer op de grens van Santpoort-Noord en Haarlem-Noord (Schoten). Waar dat aan ligt, die "beschutting" die het klimaat op die plaatsen anders maakt kan ik niet ontdekken.

vr groet, marc


JohnvR

Ik hoorde dat er vandaag op de Veluwe nog bosbessen zijn geplukt. De blaadjes zijn van de planten, maar er hangen rijpe vruchten aan.

Windekind

Gister: Gele ganzebloem: massaal in bloei (honderden ex. en vrijwel alles bloeiend)


Vandaag: idem voor Boerenwormkruid.


Een enkele Akkerdistel ook in bloei gezien.

Groet,

Elmar


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

CiteerIk hoorde dat er vandaag op de Veluwe nog bosbessen zijn geplukt. De blaadjes zijn van de planten, maar er hangen rijpe vruchten aan.
.... en volgend voorjaar en zomer zijn ook nog bosbessen te vinden.
Dit is m.i. een normaal verschijnsel.

Wat mij het meest bevreemd is dat de bessen niet zijn opgegeten tegen die tijd, maar elk jaar zie ik soms zelfs vrij veel bessen van het jaar er voor in het voorjaar.

Misschien heeft iemand daar een verklaring voor ?


Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jeroen Nagtegaal

Koninginnekruid, vandaag nog in knop, wel al mooi roze zijnt,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

klaas van haeringen

#48
CiteerMisschien heeft iemand daar een verklaring voor ?
Wat je vaak ziet bij bramen is dat ze niet de kans krijgen om te rijpen omdat de struiken bijvoorbeeld op een te schaduwrijke plek staan. Ik kan me voorstellen dat dit soort achtergebleven vruchten door het zachte weer nu wel kunnen rijpen.

Groeten, Klaas

Windekind

Dank voor je bijdrage, maar 't was volgens mij niet  een antwoord op mijn vraag, namelijk:

Hoe kan het dat  er soms massaal rijpe bosbessen aanwezig zijn (op een enkele plek) in b.v. het voorjaar terwijl met name de winter een tijd is van voedselgebrek. De vraag is waarom  die bessen daar niet opgegeten zijn.

Misschien heeft het met de hoedanigheid van zo'n betreffende plek te maken, maar ik zal er eens op letten van het voorjaar.



Elmar

 
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

mcbud

Inderdaad een vreemde zaak.
Vorige winter zag ik een vergelijkbaar verschil bij de duindoorns langs het Kennemermeer.
Duizenden Kramsvogels en Koperwieken deden zich wekenlang te goed aan de rijpe bessen, totdat alle struiken kaal waren. Op een paar na: midden in een efficient kaalgegevreten vlakte stond hier en daar een struik nog helemaal vol met bessen. Niet aangeraakt door de vogels.
Iets mis met de smaak?

Geen eigenschap die veel kans heeft om natuurlijke selectie te overleven: de bessen die wel worden opgegeten hebben een grotere kans op verspreiding, kieming en op nakomelingen.

vr gr., marc

Windekind

Ah, jij herkent het dus ook Marc. Leuk.

Deze laatste bijdragen mogen wat mij betreft naar "natuurbeheer". Misschien kan iemand daar nog een bijdrage leveren.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jeroen Nagtegaal

Zou het met het microklimaat van de plant te maken kunnen hebben? Minder zon, later bloei, minder snelle rijping? of dat een plant op een zand verhoging staat en daardoor minder water krijgt?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Hinko

Als je wel eens vlierbloemen hebt geplukt weet je dat de ene vlier niet de andere is. Sommige ruiken lekker, anderen niet. Van een volslagen willekeurig groepje wilde vlieren zijn sommigen 'goed' en andere 'slecht'. Variatie binnen een soort.
Het zou goed kunnen dat je dat bij vruchten ook aantreft. Van sommige braamstruiken laat ik de vruchten hangen van van andere lust ik ze rauw.
mvgr, Hinko

Windekind

CiteerZou het met het microklimaat van de plant te maken kunnen hebben? Minder zon, later bloei, minder snelle rijping? of dat een plant op een zand verhoging staat en daardoor minder water krijgt?
Nee, dat kan het m.i. niet zijn. Niets wijst daar op.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

CiteerAls je wel eens vlierbloemen hebt geplukt weet je dat de ene vlier niet de andere is. Sommige ruiken lekker, anderen niet. Van een volslagen willekeurig groepje wilde vlieren zijn sommigen 'goed' en andere 'slecht'. Variatie binnen een soort.
Het zou goed kunnen dat je dat bij vruchten ook aantreft. Van sommige braamstruiken laat ik de vruchten hangen van van andere lust ik ze rauw.
We hebben het niet over de kieskeurige rijke mens Hinko.
De winter is "a time of survival". Zouden ze die bessen laten zitten omdat ze niet lekker zijn ? Scheelt dat dan zo veel ?
Bessen van b.v. gelderse roos, laten ze wel zitten. Is dat om de smaak of zijn ze voor sommige ook in zekere vorm giftig ? de pestvogels eten ze wel als ze van uit het noorden komen, maar die komen ook niet zo maar uit die koude winter in het noorden en zijn waarschijnlijk al lang blij dat ze wat te eten vinden.




Het blijft nog bij inschattingen.


Overigens interessant dat van die vlier, zal ik eens op letten.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

JohnvR

Vandaag op de Veluwe. Waarschijnlijk is het een 'verwilderd' exemplaar (bostuin), dus misschien niet helemaal eerlijk, maar ik vond het er toch mooi bij staan op een grauwe dag.



Groeten,

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

han.endt

Hier in Garderen bloeiende sneeuwklokjes (al op 4 jan.), akkerklokje, bijna bloeiende Echinacea purpurea! in tuinen. Verder Kleine Brandnetel, Straatjesgras en Veldbeemdgras.

magnolia

Vanmorgen zag ik dat de Anemone coronaria al enkele dagen in bloei staat in de tuin. Normale bloeitijd APRIL MEI.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!