Kleine weerschijnvlinder

Gestart door Ria en Sjaak, juni 02, 2011, 20:14:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Troost

Citaat van: cvsw123 op juni 08, 2011, 13:40:20 PM
De meesten staan vast netjes aan de rand van een veentje met veenbesparelmoer, maar aan de sporen op het veentje is duidelijk te zien dat er mensen gewoon overheen gelopen zijn om een foto te maken (waarom moet iedereen toch zijn eigen bewijsfoto hebben?; nou ja, andere kwestie). En zo'n veentje kan dat niet goed hebben. En volgend jaar komen ze weer. Daar word ik wel verdrietig van. En als ik moet kiezen tussen bescherming en twitchplezier, dan weet ik het wel.

Eens, shame on them!!! Voor Veenbesparelmoer (en -blauwtje in mindere mate) lijkt het me zo duidelijk als wat. DIKKE PRENTEN als er foute dingen gedaan worden. :wacko: :wacko:

Maar dat er twichers komen is wel de enige overeenkomst tussen Veenbesparelmoer en de plek van de Kleine Weerschijn (paden, hekken, parkeerplaats enz enz).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

MLANG

Citaat van: jvdlaan op juni 08, 2011, 09:29:24 AM
Over vervaging gesproken, waarom sommige soorten op de lijstjes van vlinderaars vervaagd? Als ik bv wil kijken welke vlinders Hans van Oosterhout heeft, dan zie ik dat er maar liefst vier soorten vervaagd zijn.

Omdat je er anders locatie's mee kunt achterhalen!  Gr. M.

hiskodevries

mijn kopje thee ( mogelijk complete onzin)
Tegenwoordig lopen veel personen rond die een mooie digitale camera hebben gekocht/ gekregen en dan moet je d`r wat mee
na 5 kiekjes van de familie schoppen ze je het huis uit
tsja wat dan, treinen, vliegtuigen fotograferen ? dan ben je ook snel klaar.
Het wat zien ik allemaal leuke beestjes, dat gaan we doen
ik heb bij mijn provider nog 20 gb serverruimte ik maak een fraaie pagina en gooi daar alles op wat voor de telelens zoeft
die huismussen ken ik nu wel nu wordt het tijd voor de roodmus
taperecorder mee om die beestje te lokken, paar flinke stamper aan de voeten en hop dat moet binnen 10 minuten lukken en weer een plaatje op de blog.
even later krijgt wrn.nl een email van bezorgde liefhebbers dat mafkezen staan te tapen bij de roodmus
tsja dan die ook maar op embargo.
etc etc etc

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jvdlaan

Citaat van: MLANG op juni 08, 2011, 14:04:41 PM
Citaat van: jvdlaan op juni 08, 2011, 09:29:24 AM
Over vervaging gesproken, waarom sommige soorten op de lijstjes van vlinderaars vervaagd? Als ik bv wil kijken welke vlinders Hans van Oosterhout heeft, dan zie ik dat er maar liefst vier soorten vervaagd zijn.

Omdat je er anders locatie's mee kunt achterhalen!  Gr. M.
Het gaat mij er om dat je ziet niet welke soort het betreft (locatie zal me een biet zijn, meestal kun je dat wel raden). Dit moet toch wel software-matig op te lossen zijn? Dus dat je alleen de soortnaam ziet, maar geen enkele links naar tijd en locatie?
(maar ik begrijp uiteraard dat de prioriteit niet hoog zal zijn ;-) )

hiskodevries

Jan, neem van mij aan dat de handige doehetzelvert met de combinatie soort en waarnemer al een aardig eind op weg is.
we zijn door schade en schande gewoon steeds wijzer geworden.
sterker we hebben laatst een belg achterhaald door via zijn ip adres de log files van de server af te speuren hoe die vervaagde soorten wist te achterhalen,
drie dagen werk maar het is gelukt om ook dat weggetje af te snijden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

martinharskamp

Citaat van: jvdlaan op juni 08, 2011, 09:29:24 AM
Over vervaging gesproken, waarom sommige soorten op de lijstjes van vlinderaars vervaagd? Als ik bv wil kijken welke vlinders Hans van Oosterhout heeft, dan zie ik dat er maar liefst vier soorten vervaagd zijn. Waarom dan zo'n vergelijkfunctie in het leven geroepen? Hier is toch vast wel een technische oplossing in het leven te roepen?

Dat is toch alleen als je jouw lijst met zijn lijst vergelijkt? Als je zijn levenslijst bekijkt zie je wel al zijn waargenomen soorten?

MLANG

Dat is toch alleen als je jouw lijst met zijn lijst vergelijkt? Als je zijn levenslijst bekijkt zie je wel al zijn waargenomen soorten?


Dank je wel Martin ;-)  Gr. M.

jvdlaan

@Martin, Michel: Ok bedankt. Lijkt me meer een software-matige aanpassing.

@Hisko: dat is de reden dat ik bv mijn waarnemingen van Vechtkwartel uit Marokko NOOIT zal invoeren. Geldt ook voor nesten van roofvogels en Raaf die ik de afgelopen jaren heb gevonden.
Ik vertrouw er op dat jij het beste weet wat goed is en wat niet, dus als via die lijst men achter dingen kan komen, dan uiteraard zo laten.

Mark Engels

Beste mensen,

ik zou graag nog iets willen zeggen over de gevoeligheid met betrekking tot verstoring bij deze vindplaats.

Op enkele meters van de boom waar deze vlinders zitten staan planten die onder de flora- en faunawet vallen. Mede om deze reden heeft de beheerder van het terein de toegang tot de waterkant enigsinds beperkt. Deze planten staan echter ook buiten de hekken, er zijn er al meerdere platgetrapt. Graag hier rekening mee houden, probeer zoveel mogelijk op de grote paden blijven.

Alvast bedankt,

Mark Engels

snwja3

Om even op het onderwerp terug te komen.
Goed om de locatie hier niet openbaar te maken, houdt teveel en eventueel kwaadwillende weg. Maar er is inmiddels een groot intern circuit, ofwel waarom kunnen we de echt/betrouwbare geinterresseerden (indien gevraagd) niet via een pb-tje op de hoogte worden gesteld? Een meer of minder .....
Wietze Janse

markmeijrink

Citeerwaarom kunnen we de echt/betrouwbare geinterresseerden (indien gevraagd) niet via een pb-tje op de hoogte worden gesteld? Een meer of minder .....

Als het 'my call' zou zijn: lekker thuis blijven!

Die geïnteresseerden hebben al planten onder de voet gelopen waarvoor normaliter aangifte wordt gedaan bij de AID! Schrale troost dat de echt grote populatie nog niet onder de voet is gelopen, maar daar meent men zijn hond te moeten uitlaten!

M.v.gr. Mark

cvsw123

Citaat van: markmeijrink op juni 09, 2011, 14:23:27 PM
Als het 'my call' zou zijn: lekker thuis blijven!


En ik vul maar weer eens aan: of lekker naar de Ardennen of zo gaan, daar zijn ze nog vrij talrijk en kun je alle variatie bekijken en nog veel meer zien (en eten en drinken en zo).
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

markmeijrink

CiteerEn ik vul maar weer eens aan: of lekker naar de Ardennen of zo gaan, daar zijn ze nog vrij talrijk en kun je alle variatie bekijken en nog veel meer zien (en eten en drinken en zo).

:duim: In Ardennen zit trouwens veel meer leuks, Blauwe vuurvlinder, Rode vuurvlinder, Veenbesparelmoervlinder, Zilveren maan, Purperstreep etc, en ga zo maar door

M.v.gr. Mark

jvdlaan

Citaat van: cvsw123 op juni 09, 2011, 15:02:14 PM
Citaat van: markmeijrink op juni 09, 2011, 14:23:27 PM
Als het 'my call' zou zijn: lekker thuis blijven!


En ik vul maar weer eens aan: of lekker naar de Ardennen of zo gaan, daar zijn ze nog vrij talrijk en kun je alle variatie bekijken en nog veel meer zien (en eten en drinken en zo).

Ik ben trouwens al bierdrinkend aangetroffen bij de Kl Weerschijn, netjes zittend op een bankje (maar geef ik nu teveel prijs over de locatie?)  ;)

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: markmeijrink op juni 09, 2011, 14:23:27 PM
Citeerwaarom kunnen we de echt/betrouwbare geinterresseerden (indien gevraagd) niet via een pb-tje op de hoogte worden gesteld? Een meer of minder .....

Als het 'my call' zou zijn: lekker thuis blijven!

Die geïnteresseerden hebben al planten onder de voet gelopen waarvoor normaliter aangifte wordt gedaan bij de AID! Schrale troost dat de echt grote populatie nog niet onder de voet is gelopen, maar daar meent men zijn hond te moeten uitlaten!

M.v.gr. Mark

Het zal voor een groot deel onbewust zijn. Indien er een persbericht, of openbare aankondiging komt/was dan zou er een opmerking bij kunnen komen over de bijzondere vegetatie en de vraag om rekening te houden met bewoners etc.
Gaat bij de vogels/libellen toch vaak goed tegenwoordig.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Krekke

Citaat van: hiskodevries op juni 08, 2011, 14:49:07 PM
Jan, neem van mij aan dat de handige doehetzelvert met de combinatie soort en waarnemer al een aardig eind op weg is.
we zijn door schade en schande gewoon steeds wijzer geworden.
sterker we hebben laatst een belg achterhaald door via zijn ip adres de log files van de server af te speuren hoe die vervaagde soorten wist te achterhalen,
drie dagen werk maar het is gelukt om ook dat weggetje af te snijden

Idd. eindelijk   ;)

Gerard Troost

Citaat van: markmeijrink op juni 09, 2011, 14:23:27 PM
Die geïnteresseerden hebben al planten onder de voet gelopen waarvoor normaliter aangifte wordt gedaan bij de AID! Schrale troost dat de echt grote populatie nog niet onder de voet is gelopen, maar daar meent men zijn hond te moeten uitlaten!


Sorry, maar hier kan ik best een beetje boos over worden (wat ik dus niet ga doen ;)) Ik denk dat er heel mat minder planten stuk zijn gelopen door de geïntersseerden (die over het algemeen heel goed de leuke planten kennen, sterker nog vaak ook gewoon planten inventariseren etc) als door de lokale visser en toerist! Sterker nog mét die "geinteresseerden" worden er minder plat gelopen om dat die de lokale visser en toerist de "AID-planten" aanwijzen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Mark Engels

Beste Gerard,

deze 'lokale vissers' plegen al 30 jaar onderhoud aan de vijver en de omliggende tereinen. Mede dankzij dit onderhoud is er een biotoop ontstaan dat geschikt is voor verschillende zeldzamere planten én dieren. Enig respect voor deze mensen lijkt me daarom wel op zijn plaats. De vissers houden voor de volle 100 % rekening met de planten en dieren die er voorkomen (al weten ze er het fijne niet van).

Bovendien vindt ik het niet kunnen om als kenner te wijzen naar mensen die er geen verstand van hebben, om zo zelf veroorzaakte schade goed te praten. Als 'geinteresseerde' zou je beter moeten weten. Neem van mij aan dat het aantal gesneuvelde planten aanzienlijk is, op een plaats waar geen enkele visser komt! (Er zijn overigens ook veel waardplanten van Bruin dikkopje, waar mogelijk eitjes op afgezet zijn, platgelopen...)

Dat er daarnaast ook nog 'natuurliefhebbers' zijn die honden wassen in het water, zou nog wel eens een reden kunnen zijn om de toegang tot het water (en directe omgeving) geheel af te sluiten.

Nogmaals de vraag om met bovenstaande rekening te houden.

M.vr.gr. Mark Engels

Piet Schuttelaar

Jammer van de willekeur !
Kennelijk is een kleine groep bevoorrecht.
Redenen die hier beschreven zijn om de plek voor geinteresseerden ( vlinderaars en fotografen ) te * beschermen * doen mij meer vermoeden dat het met de * gunfactor * te maken heeft.
Natuurlijk... als ik de plek zou weten, zou ik er heen gaan om de vlinder proberen te fotograferen, vervolgens keer ik mijn schreden.... That's it;  en dat geldt voor vlgs. alle forum bezoekers.
Heel erg spijtig!
Overigens zou je de plek ook mailen aan geinteresseerden.
groet, Piet

acherontia

Ik heb met welgeteld 1 minuut 'googelen' de exacte locatie al gevonden.......

Jeroen

Mark Engels

Hoi Jeroen,

je hebt gelijk. Maar hier is wel direct iets aan te doen, namelijk door deze persoon er rechtstreeks op aan te spreken.

gr. Mark

snwja3

#51
Citaat van: Piet Schuttelaar Stein op juni 10, 2011, 14:14:01 PM
Jammer van de willekeur !
Kennelijk is een kleine groep bevoorrecht.
Redenen die hier beschreven zijn om de plek voor geinteresseerden ( vlinderaars en fotografen ) te * beschermen * doen mij meer vermoeden dat het met de * gunfactor * te maken heeft.
Natuurlijk... als ik de plek zou weten, zou ik er heen gaan om de vlinder proberen te fotograferen, vervolgens keer ik mijn schreden.... That's it;  en dat geldt voor vlgs. alle forum bezoekers.
Heel erg spijtig!
Overigens zou je de plek ook mailen aan geinteresseerden.
groet, Piet

Natuurlijk Piet.
Want zij hebben het wel verteld aan hun vriendjes en die weer aan hun vriendjes .........
Dat zijn dus wel de mannen die daar (wel/niet buiten de paden?) hebben rondgestruind! Maar die vriendjes doen geen gekke dingen, dat doen alleen de mannen van ver weg en jij die er niet eens bent geweest (want jij bent geen vriendje, dus een potentieel gevaar).
Zie het maar als een stukje zelfbevrediging, vanuit de luie stoel redden zij Limburg (oeps, noem ik bijna de plek) van de ondergang.

Maar Piet, helaas zit eraan zo'n openbare website als w.nl ook een minpuntje (lopen we toch steeds regelmatiger tegenaan). Daar hebben ze wel een punt.
Echter sommige reacties op jullie verzoeken vind ik (ondanks dit feit) ook kinderachtig, de wil en de moeite willen doen om te kijken wat er wel kan lijkt mij niet geheel aanwezig.  :(
Wietze Janse

cvsw123

Maar waarom gaan jullie toch niet gewoon naar de Ardennen, ik kan er niet bij. Echt alles zit daar meer etc etc. Goed idee eigenlijk. Maar de Eifel is dichterbij. Dat wordt het. Tot na de Pinksteren (wedden dat mijn soortenlijst langer is). 
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Gerard Troost

Citaat van: Mark Engels op juni 10, 2011, 13:45:38 PM
Enig respect voor deze mensen lijkt me daarom wel op zijn plaats. De vissers houden voor de volle 100 % rekening met de planten en dieren die er voorkomen (al weten ze er het fijne niet van).
Wie zegt dat ik geen respect voor ze heb?

Citaat van: Mark Engels op juni 10, 2011, 13:45:38 PM
Bovendien vindt ik het niet kunnen om als kenner te wijzen naar mensen die er geen verstand van hebben, om zo zelf veroorzaakte schade goed te praten.
Wat voor schade heb ik veroorzaakt!??
(Hooguit wat CO2, sorry daarvoor, ik ben speciaal vandaag met de trein naar mn werk gegaan om het te compenseren  :angel:)

Citaat van: Mark Engels op juni 10, 2011, 13:45:38 PM
Neem van mij aan dat het aantal gesneuvelde planten aanzienlijk is, op een plaats waar geen enkele visser komt! (Er zijn overigens ook veel waardplanten van Bruin dikkopje, waar mogelijk eitjes op afgezet zijn, platgelopen...)
Vooral zeker op de plek waar dat picknick-kleed lag... Voor alle duidelijkheid, laat de mensen toch, doordat zij genieten van de natuur hebben ze ook wat over voor de natuur.

Citaat van: Mark Engels op juni 10, 2011, 13:45:38 PM
Nogmaals de vraag om met bovenstaande rekening te houden.

Zeker.
Maar ik zou het echter ook plezierig vinden dat als er iets gebeurt (wat is er eigenlijk gebeurt?) niet gelijkt met het vingertje richting de groep fanatieke natuurvrijwilligers gewezen wordt. Ik ben er ook geweest bijna alle bekenden die ik daar tegenkwam besteden 100en uren vrijwilligers werk voor de Vlinderstichting, FLORON, SOVON, SBB enz enz.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Mark Engels

Gerard,

mijn vraag om rekening te houden met het voorkomen van andere beschermde flora en fauna, lijkt me niet aan jou besteed. Er is schade veroorzaakt aan enkele tientallen planten die in de 'flora- en faunawet' zijn opgenomen. Dit is een feit, dat mijns inziens niet bewezen hoeft te worden.
Dat anderen (toeristen, vissers of mensen met picknick-kleden) schade berokkenen, is geen vrijgeleide voor ons natuurliefhebbers om het (in iedere mate waarin we schade veroorzaken) voor onszelf goed te keuren. Ook niet als we elders 100-den uren doorbrengen als vrijwilliger.

Voor de mensen die geheel onbewust (Gerard behoord hier ook toe neem ik aan) schade hebben veroorzaakt, lijkt me de boodschap inmiddels wel duidelijk.

M.vr.gr. Mark

Gerard Troost

Citaat van: Mark Engels op juni 10, 2011, 17:51:52 PM
is geen vrijgeleide voor ons natuurliefhebbers om het (in iedere mate waarin we schade veroorzaken) voor onszelf goed te keuren.
Ik zal er geen traan om laten wanneer er als ik met mn kinderen door de natuur wandel per ongeluk een 'flora en faunawet' knakt. Als we zo met de natuur moeten omgaan zijn we toch echt iets te ver doorgeschoten. Overigens denk ik dat dat het verschil van inzicht is tussen de "twee kampen" die zich in deze discussie lijken te vormen. Het is altijd goed om argumenten heen en weer uit te wisselen. Dank voor je heldere reacties.

Groeten & geniet van het weekend.
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: cvsw123 op juni 10, 2011, 15:58:09 PM
Maar waarom gaan jullie toch niet gewoon naar de Ardennen, ik kan er niet bij. Echt alles zit daar meer etc etc. Goed idee eigenlijk. Maar de Eifel is dichterbij. Dat wordt het. Tot na de Pinksteren (wedden dat mijn soortenlijst langer is). 
Is waarneming.nl niet degene die lijstjes sterk stimuleert? Denk dat wrn.nl zich daar ook eens bewust van moet worden en er niet alleen naar de invoerders moet worden gekeken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

cvsw123

Ik denk dat er ook een cultuurverschil zichtbaar is tussen twitchers (toch vooral vogelaars) en andere groepen. Ik weet vanaf het eerste moment precies waar hij zit als admin, ken de plek prima (ben er vlak bij geboren en getogen) maar het komt niet in me op om daar naar toe te gaan. Zoals al aangegeven geniet ik veel meer van de plekken waar zo'n soort echt thuishoort, en waar ik nog veel meer dingen kan zien in mooie landschappen en zo. Ik respecteer iedereen en heb ook aangegeven wat mijn beweegredenen zijn om de plaats geheim te houden. En ik ben geen lijstjes man (laatst vroeg me iemand hoeveel soorten ik gezien had...  geen idee).


Alles goed en wel, laten we het netjes en vriendelijk houden. Ik zal er niet zijn om op te letten of het netjes blijft, want ik ga naar de Eifel. Dat is echt veel mooier dan die plek waar die kleine weerschijn zit... Echt waar hoor!
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Jeroen Nagtegaal

Wat mij betreft. ik ben overigens ook niet van de lijstjes, wel een beetje. Maar heb de instelling, wat er nu kan, kan over 10 jaar ook vast nog een keer. Weet ook niet hoeveel ik precies heb van de soortgroepen. Fotograferen is tegenwoordig ook niet meer zo. Ik zie een soort liever mooi en probeer daarbij gedrag in me op te nemen. Die foto's zijn vaak toch al gemaakt...

Buiten dat ben ik (en anderen) vrij beperkt in KM-ers en kan niet zomaar overal heen. Zeker niet in het buitenland. Om ervaring op te doen ga ik dus inderdaad wel eens naar een zeldzame soort in NL. Zelf ben ik ook van mening dat als de situatie het toelaat, zoals in mijn ogen bij die Kleine Weerschijn. Je het ook openbaar mag hebben. Of in elk geval niet zo moeilijk over gedaan moet worden.

Ieder zijn mening zullen we maar zeggen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

gko

Citaat van: cvsw123 op juni 10, 2011, 18:33:46 PM
Ik zal er niet zijn om op te letten of het netjes blijft, want ik ga naar de Eifel. Dat is echt veel mooier dan die plek waar die kleine weerschijn zit... Echt waar hoor!

die laatste opmerking bederft je op zich prima verhaal weer voor een groot gedeelte,
dat doet me weer denken aan alle mensen die natuur bij de stad wel missen kunnen omdat ze toch met de auto naar
bijv. de Veluwe gaan als ze er even uit willen zijn op  zondagmiddag
met vr gr gkoopman