Onbekende slijmzwam.

Gestart door Zonnekoning, oktober 13, 2006, 23:50:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Deze slijmzwammen heb ik gefotografeerd op 12-10 in de Kooiboschjes en een voormalig weiland dat SBB laat "vervenen" (146.45,599.9). Vooral in het nieuwe veldje staan enkele tientallen exemplaren. De Kooiboschjes wordt gezien als laagveen en de zwam lijkt afhankelijk te zijn van het mos op de foto (altijd aanwezig). Planten die toevallig in de buurt zijn (jonge Struikheide, Tormentil, zegges) worden ook overwoekerd. Ik zou graag willen weten wat het is.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Raver

Hoi,

Denk Heksenboter, maar weet het niet 100 % zeker.

Ron
Met vriendelijke groet,
Ron

Zonnekoning

Het is dus geen Heksenboter. Er is geen dood hout in de buurt. Ik zit te martelen om de foto's kleiner dan 200 kb te krijgen en de draadloze internetverbinding valt soms weg.

Foto 3.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

De zwammen lijken op/tussen levende planten te groeien en uiteindelijk blijft er een vieze zwarte vlek over.

Foto 4.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Arno van Stipdonk

Het is geen heksenboter. Het plasmodium is wel fel geel waardoor het wel op deze soort lijkt, maar de uiteindelijke rijpe vruchtlichamen zijn zwarte bolletjes.

Welke het wel is weet ik ook niet, eerlijk gezegd heb ik zelfs geen idee in welke familie je het moet zoeken. Kun je misschien iets meer details laten zien?

Om de soort op naam te brengen van een foto zal hoogst waarschijnlijk niet lukken omdat vrijwel alle soorten microscopisch onderzocht moeten worden. Er zijn vrijwel van alle soorten gelijkende soorten waardoor dit noodzakelijk is.

Corryabbink

#6
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...=0&#entry113448

Volgens bovenstaand item mag de foto 800 kbs bedragen en niet groter zijn dan 800x600.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Zonnekoning

#7
Bij een waarneming mag je foto's plaatsen van max. 800 kb en 800 x 600. Op het forum mag de bijlage max. 200 kb. Als ze groter zijn krijg ik een foutmelding. De orginele foto's zijn 3008 x 2000.

Ik denk dat de soort nogal biotoop specifiek is. Ik ben ze nergens anders op het eiland tegengekomen. Het bijzondere van deze plek is, is dat er kwelwater uit de hoger gelegen duinen aan de oppervlakte komt.
Terschelling heeft een bijzondere flora en fauna, ik denk dus dat dit ook iets bijzonders is.

Als iemand een poging wil wagen wil ik ze wel mailen.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

ratje

CiteerBij een waarneming mag je foto's plaatsen van max. 800 kb en 800 x 600. Op het forum mag de bijlage max. 200 kb. Als ze groter zijn krijg ik een foutmelding. De orginele foto's zijn 3008 x 2000.

Ik denk dat de soort nogal biotoop specifiek is. Ik ben ze nergens anders op het eiland tegengekomen. Het bijzondere van deze plek is, is dat er kwelwater uit de hoger gelegen duinen aan de oppervlakte komt.
Terschelling heeft een bijzondere flora en fauna, ik denk dus dat dit ook iets bijzonders is.

Als iemand een poging wil wagen wil ik ze wel mailen.
Hallo,
via een eventueel "tekenprogramma' kun je de bestanden ook verkleinen, zoals Photoshop of misschien ook wel bij paint.
Met de foto kan ik je niet helpen, helaas.

Zonnekoning

Ik werk zelf met Apple computers en iPhoto. Ik kan dus heel makkelijk de foto's comverteren naar 800x600 en bij een waarneming is het ook geen probleem. Waarom de foto's op het forum maar 200kb mogen zijn weet ik niet. Het automatisch inloggen werk ook niet. Zal wel aan OSX liggen of zo.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Arno van Stipdonk

#10
Zover ik het nu kan beoordelen is het Leocarpis fragiles. De vruchtlichamen hebben een soort peervorm.

Arno van Stipdonk

En worden uiteindelijk heel donker.

Zonnekoning

#12
@ vanstipdonk.

Bedankt voor je reactie.
Ik heb foto's van de soort bekeken en er is er eentje die er een beetje op lijkt. Het probleem is echter dat die zwam op dood hout en dennennaalden voorkomt. Dit geldt ook voor de meeste andere foto's. Die op gras zien er ook anders uit.
Op Terschelling zijn ook veel oude dennebossen en daar komt de onbekende slijmzwam niet voor. Elders op het eiland ben ik ze (nog) niet tegen gekomen. Ze kunnen ook vrij groot worden. Ik ben exemplaren tegen gekomen met een diameter van 10 à 15 cm. De vruchtlichamen zijn ook erg klein, ca. 1mm groot.

Ik heb begrepen dat er een recente lijst van slijmzwammen is op de site opgesteld door Hans van Hooff. Waar kan ik die vinden?
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Arno van Stipdonk

De vindplaats klopt wel. Ik heb deze soort ook al gevonden op dood hout en gras. Ook de kleuren variëren nogal. De vorm echter niet. En het klopt ook dat deze soort vrij grote vruchtlichamen hebben. Maar jij kunt het beter beoordelen omdat jij ze gezien hebt.

De lijst van Hans van Hooff kun je hier vinden:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=5634

Zonnekoning

Arno, bedankt voor de link naar de lijst slijmzwammen. Ik heb een berichtje gestuurd naar Hans van Hooff. Ik hoop dat ik een antwoord krijg.

Ik ben nog een belangrijk detail vergeten te vermelden! De slijmzwammen zijn met het blote oog van grote afstand (enkele tientallen meters) in het veld te zien. Zeker als je ook nog een verrekijker of telescoop bij je hebt.  :lol:

Ik ben meer een vogelaar en een orchideeënfreak en ik heb dus de ballen verstand van slijmzwammen. Voor mij is het dus zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik kan het wel aan iemand van SBB vragen die ik ken, maar ik ben pas weer in mei op het eiland. :(

Is er niemand anders op dit forum die een antwoord weet op deze brandende vraag? Ik wil graag de waarneming met foto's op de site zetten.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.