Wat zijn larvenhuidjes leuk :)

Gestart door Johannes Klapwijk, juni 02, 2011, 13:23:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes Klapwijk

Ik ben nogal een beginneling, maar heb vanmorgen met wat geluk een beekoeverlibel huidje gevonden... als je die dan naast de gewone oeverlibel legt sta ik iig totaal verrast dat een gewone oever bijna 2x zo groot is terwijl het bij het imago niet zo'n enorm verschil is?

Dat maakt het leuk en interessant. Ook leuk om bij een ven twee keizerlibellen te bepalen terwijl de imago's in geen velden of wegen te zien zijn.

Ewoud, nogmaals bedankt voor de huidjes cursus en het aanstekelijke enthousiasme :)

Ook leuk om je collectie te zien groeien en te moeten concluderen dat ik ik er nog wat soorten bij vind ik toch echt over een grotere display doos moet gaan nadenken

Bertusvr


ewoudploeg

Leuk te lezen heren!! Ik ben er dol op om na een dergelijke huidjesdag een aantal enthousiastelingen in de huidjeswereld te kunnen verwelkomen. Hopen op uitbreiding van deze groepering! 

Wat betreft die beekoevers: idioot he!?!?!?! Na je eerste huidje van de Bandheidelibel ben ik nog meer benieuwd naar je reactie. Die is nog extremer qua formaat.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Johannes Klapwijk

Had ik al gezegd dat het prepareren ook een ongelofelijk leuke, frustrerende, priegelige, leuke, lastige, uitdagende, leuke klus is?


Zodra je voor het perfecte huidje gaat blijkt als je de speldjes er tussen weg trekt hij alsnog net weer niet helemaal goed is... en dan die antennes die steeds aan het huidje plakken en waar een speld onder moet terwijl dr al 4 rondom het mentum staan... en dan ben ik nog maar aan het oefenen op mijn keizerlibellen en glazenmakers :rolleye:


En dan heb je m prachtig geprepareerd en breekt er een klauwtje af als je hem van het piepschuim haalt... gelukkig hebben we lijm.

Johannes Klapwijk

Even wat fototjes, ben er wel trots op :)

(zie op de foto's pas dat ik de groene glazenmaker nog iets beter schoon moet poetsen)

Mocht je je afvragen waarom de spelden waar ze op gepind staan schuin staan... ik vraag me af hoe je ze ooit in 1x perfect recht er door kan steken...














Bertusvr


ArjenDrost †


Geert van der Veer

Mooi gezicht zo, vroeg mij al een tijd af hoe je huidjes kon prepareren, zie nu veel spelden, maar kun je een korte uitleg geven hoe je te werk moet gaan?


vr.gr. Geert

ronald

groeten, Ronald van Seijen

Johannes Klapwijk

@Arjan en Ronald: thanks :)


@Geert: ik heb de kunst afgekeken / geleerd van Ewoud en moet zeggen dat mijn kunde nog verre van geperfectioneerd is... idealiter is een huidje perfect symetrisch aan het einde en zit alles precies goed, maar hoe harder ik het perfect probeer te krijgen, hoe harder het mislukt en er dingen beginnen af te breken.

Anyways: de methode.

In eerste instantie leg ik de huidjes in een bakje op een nat stuk tissue zodat ie op een vochtige ondergrond ligt. Het huidje absorbeerd dan het vocht en word weer flexibel. Voor de gewrichtjes en bovenkant spray je met een plantenspuit het huidje nog wat natter. Half uurtje laten weken.

Dan moet je met een leonard pincet heel voorzichtig de gewrichtjes knakken (je hoort ze knakken) zodat ze gemakkelijk te buigen zijn.

Huidje op zijn buik leggen op een stuk piepschuim, met speldjes even de pootjes er onderuit werken. Dan begin je met 1 speld bij de vleugelbasis zo recht mogelijk naar beneden te steken (staat bij mij altijd schuin als ik klaar ben en hem achteraf bekijk).

En dan is het een kwestie van de pootjes in de juiste houding zetten en vast zetten met spelden. ook kun je dus de antennes nog heel voorzichtig lospeuteren van de ogen met een speld.

Als je het mentum wilt uitprepareren pak ik die heel voorzichtig beet met mijn leonardpincet en trek hem er dan voorzichtig uit. Speldjes er achter zodat hij niet terug klapt, speldjes er boven zodat hij niet naar boven klapt, dan de labiale palpen (zo heten die uiterste vang klauwtjes aan het vangmasker toch Ewoud?) evt met een speldje naar buiten buigen.

Maar Ewoud geeft er cursussen in:
http://www.bureaubiota.com/index.php?nav=9&type=1

ewoudploeg

Die huidjes zijn fraai!!!!!! De speld recht zetten kan achteraf nog hioor, dat lukt mij ook niet altijd (lees bijna nooit).

Wat betreft die cursussen: we zijn nog net in ontwikkeling en gaan na het veldseizoen helemaal los met determineer-, zoek-, verzamel- en prepareercursussen. Hierover horen jullie tegen die tijd zeker weten meer.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Johannes Klapwijk

Pfoe... de halve paraprocten aan gort geprikt en t is verre van perfect, maar t is mijn eerste juffertje die niet minimaal 2 pootjes kwijt raakt tijdens een mislukte poging tot prepareren. Grote pantser als ik me niet vergis.


K geloof toch dat speld maatje 0 een beetje te veel is voor juffertjes





ronald

ondanks de prokten toch nog heel fraai gedaan Johannes! :duim:
groeten, Ronald van Seijen

Johannes Klapwijk

Thanks :)


De doos met larvehuidjes raakt zo langzaam vol, en dat is natuurlijk erg leuk. Vandaag in de stadsgaten nog even gezocht, maar alleen nog een gewone oever en wat juffers kunnen vinden. Helaas geen bruine glazenmaker (wel 2 imago's) of paardenbijter kunnen vinden.

ewoudploeg

Is dit zo matig voor een eerste jufferhuidje? Respect hoor. Ik vind hem heel fraai. Die procten zijn nogal fragiel, dus dat die eerst nog kapot gaan is niet vreemd. Misschien kun je eens proberen ze met een speldenkop in plaats van met een punt van de speld uit elkaar te schuiven. En anders heel voorzichtig, zonder door de proct te prikken, tegen de "hoofdnerf" aan duwen. Vooral allerlei opties proberen en uiteindleijk bepalen welke je het beste bevalt. Er zijn zoveel tips te geven........
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Johannes Klapwijk

K heb er nog 5 liggen, die allemaal mooi recht zijn van nature, dus een beestje helemaal ok prepareren moet gewoon lukken.

(ligt het trouwens aan mij, of sluipen pantserjuffers veel rechter en mooier uit waardoor het begin al een stuk beter is dan menig coenagrion / ennelagma / ischnura?)

Bedankt voor de tips, ga dr zeker wat mee doen!

ronald

Citaat van: Johannes Klapwijk op juni 26, 2011, 22:50:52 PM
(ligt het trouwens aan mij, of sluipen pantserjuffers veel rechter en mooier uit waardoor het begin al een stuk beter is dan menig coenagrion / ennelagma / ischnura?)

dat ligt niet aan jou, pantserhuidjes zijn vaak heel fraai als je ze vind, tenminste dat is mijn ervaring. mooie huidjes vaak ook, alsof iemand ze even netjes in de lak heeft gezet oid
groeten, Ronald van Seijen