Hoofdmenu

Parasolzwam?

Gestart door adinda, oktober 13, 2006, 21:09:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Foto 1
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Foto 2
Met vriendelijke groeten,

Joop

Niko Buiten

Hoe ruikt hij? Hij lijkt wat op de Stinkparasolzwam.
Groet,

Niko Buiten.


adinda

Heb ik eerlijk gezegd niet op gelet Niko was even gedurende mijn werk een half uurtje aan het fotograferen.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

Niko Buiten

Jammer dat je niet geroken hebt. Volgens mij kom je nu niet verder. Maar wie weet weet een ander misschien wel uitkomst.
Groet,

Niko Buiten.


adinda

#5
Waar moet het naar ruiken Niko anders ga ik morgen nog even langs er stonden nog meer exemplaren.
Trouwens het is één groot mosbed daar, een walhalla voor mycena's en ander klein spul.


Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

Niko Buiten

Het stinkt. De geur is sterk en onaangenaam. Men zegt wel enigszins rubberachtig, als van binnenbanden van fietsen. (Ontleent aan het boekje 'Paddestoelen in het meetnet' van Arnolds en Veerkamp (NMV).)
Groet,

Niko Buiten.


adinda

Heb gisteren nog even geroken maar geen geurtjes van wat jij opgeeft.
Ook niet bij andere exemplaren.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

Niko Buiten

#8
Pfff, dan weet ik het niet. Sorry. Ook met Vermeulen kom ik er nog niet uit.

Volgens mij is het een soort uit het geslacht Lepiota. Ik neem aan dat ze in bos en niet in grasland staan? Hoe groot is de hoed ongeveer? De paddestoelen roken nergens naar, ze waren geurloos?

Ik probeer wat kenmerken te verzamelen om hem met Vermeulen te determineren.
Groet,

Niko Buiten.


adinda

Deze exemplaren stonken wel Niko
Met vriendelijke groeten,

Joop

Niko Buiten

Die had ik deze week volgens mij ook. Stinkparasolzwammen waren dat. Roodbruin geschubde hoed (op witte ondergrond), vergankelijke ring, veelal een licht rossig bruin gekleurde steel, wittige plaatjes. Ik ken geen andere parasolzwam die zo indringend stinkt. Mijn neus trok helemaal samen.
Groet,

Niko Buiten.