Mercuurwaterjuffer ontdekt!

Gestart door JohanvantBosch, juni 01, 2011, 13:04:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Weia

Citaat van: frankneijts op juni 01, 2011, 23:48:53 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 01, 2011, 23:17:48 PM
vraagje, waar komen ze vandaan? Duitsland?
Nooit weg geweest?
Voor een aantal soorten geldt dat ze wel weggeweest zijn, maar door betere waterkwaliteit enzovoort. Wie kent deze locatie van de afgelopen jaren/decennia?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

Volgens mij is dit een beek die ik vrij vaak gezien heb tijdens stages bij SBB, wellliswaar in het najaar, maar toen is mij er niets vreemds aan opgevallen. Weet wel dat de hele regio altijd al goede tot sterke kweldruk heeft.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Geert van der Veer

Het is vandaag Jezus fly up day, hoe toepasselijk , bij het vinden van weer een nieuwe soort krijg je al een hemels gevoel.
Gefeliciteerd mannen


groeten en nog een prettige dag vandaag in Limburg


Geert van derVeer

JohanvantBosch

De twitchexcursie was succesvol, met twee mannetjes mercuriale. Dik gezaaid zijn ze niet.... des te knapper de vondst van Theo.
Van de zoektocht is volgens mij weinig terecht gekomen.... ;D

hiskodevries

de wrn.be populatie ligt wel erg ver weg http://waarnemingen.be/soort/maps/593?from=2010-06-02&to=2011-06-02
ik draag theo m voor om de livingstone award toe te kennen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

M.Haverkamp

Citaat van: hiskodevries op juni 02, 2011, 15:45:27 PM
de wrn.be populatie ligt wel erg ver weg http://waarnemingen.be/soort/maps/593?from=2010-06-02&to=2011-06-02
ik draag theo m voor om de livingstone award toe te kennen.
Wellicht door herinrichting aantrekkelijk geworden???


Impressie
Het reservaat (28 ha) maakt deel uit van een ten zuidoosten   van Beesel liggend gevarieerd cultuurlandschap. Elzenbroekbos en populierenbos   afgewisseld met kleine, vochtige graslandpercelen zijn beeldbepalend. Twee   beekjes doorsnijden het gebied. Het Beesels Broek geeft nog een goed beeld van   het vroeger aanwezige, natuurrijke, cultuurlandschap. Vanaf 1980 is Het Limburgs   Landschap gestart met het aankopen van het Beesels Broek. Het gebied ontleent   zijn waarde aan de overgang van vochtige naar droge omstandigheden die er   voorkomt. In 1999 is een natuurherstelproject uitgevoerd. Er is toen een vroeger   opgebracht zanddepot weggehaald. Nu is er een ondiepe kwelplas ontstaan. Via een   uitgebreid netwerk van slootjes verdwijnt het kwelwater via de naar het zuiden   stromende Teutebeek en de naar het noorden stromende Huilbeek uit het gebied.   Een geheel hiervan afwijkende soortensamenstelling kan men aantreffen op de   gronden van een zandopduiking nabij de Baxhof (ten zuiden van het Broek) en op   de terrasovergangen. Daar komt een droog eiken-berkenbos voor. Het kleinschalige   landschap met zijn netwerk van onverharde wegen, ruige bermen en oevers alsmede   het extensieve gebruik van de landbouwgronden is zeer geschikt voor allerlei   diersoorten.



Jeroen Nagtegaal

Zover ik weet is het merendeel van gronden in die hoek van SBB, daar liggen maar weinig delen van Limburgs Landschap.
Verder is er recent geen grootschalige ingreep gedaan zover ik weet.

Ben wel benieuwd of de bronpopualtie gevonden wordt. Vanmiddag in elk geval te winderig voor ze om te vliegen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

Om alvast een voorproefje te krijgen, van wat er misschien nog gezien gaat worden, heb ik bij de soortinfo op Observado een aantal foto's van die site gezet.
Vooral van het mannetje zijn de kenmerken goed te zien.

foto's van Mercuurwaterjuffer op Observado bij de soortinfo



Platbuik

 :o ......wat een stunt!
Proficiat allemaal met deze nieuwe loot! Helemaal te  :rolleye:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Gert Veurink

#39
strakke actie Theo, wel lullig dat je niet een half uurtje kon wachten  ;D  maar zal verder niet klagen... wat een anderhalve dag dit, ongelooflijk :rolleye:

ik moet nog patroontjes vergelijken maar kom op ten minste 4 mannetjes...:
http://waarneming.nl/waarneming/view/54857052
groet!
Gert Veurink




theomuusse

Dit was de eerste die na 15 minuten gelukkig open kwam zitten!

Theo

frankneijts

Citaat van: Gert Veurink op juni 02, 2011, 21:49:51 PM
strakke actie Theo, wel lullig dat je niet een half uurtje kon wachten  ;D  maar zal verder niet klagen... wat een anderhalve dag dit, ongelooflijk :rolleye:

ik moet nog patroontjes vergelijken maar kom op ten minste 4 mannetjes...:
http://waarneming.nl/waarneming/view/54857052

Deze van vandaag (de eerste, gevonden door Kim) lijkt me er 1 van jou Gert als ik naar de rugkenmerkjes kijk (bijv. S9)....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Citaat van: frankneijts op juni 02, 2011, 22:52:48 PM
Citaat van: Gert Veurink op juni 02, 2011, 21:49:51 PM
strakke actie Theo, wel lullig dat je niet een half uurtje kon wachten  ;D  maar zal verder niet klagen... wat een anderhalve dag dit, ongelooflijk :rolleye:

ik moet nog patroontjes vergelijken maar kom op ten minste 4 mannetjes...:
http://waarneming.nl/waarneming/view/54857052

Deze van vandaag (de eerste, gevonden door Kim) lijkt me er 1 van jou Gert als ik naar de rugkenmerkjes kijk (bijv. S9)....

inderdaad. Ik ben vooral benieuwd naar de foto's van joram en theo, kunnen we dan even goed tellen. We zagen er op een gegeven moment twee tegelijk, terwijl Theo toen op een andere plek bij de auto ook één in beeld had. Kort daarvoor zagen we er één een meter of acht van de twee die we tegelijk zagen en waarvan ik niet denk dat-ie zo snel is verplaatst. Maar wel even mooi klusje om  alle foto's even naast elkaar te zetten.
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Vandaag mogelijk 1 vliegend. Verbaasde mij erover hoe hard deze vloog. (geld ook voor azuur...)
Ben benieuwd naar de maximale aantallen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

eerste poging, ik kan dit niet zo mooi als Weia en Frank, maar eerste geknutsel levert dit op. Drie verschillende?
groet!
Gert Veurink



Weia

Lijken mij ook drie verschillende. Overigens, als je de foto bij je waarneming zet en dan via 'determineer op forum' de code kopieert en plakt, dan komt ie in het froum in veel hogere kwaliteit!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

#47
Citaat van: Gert Veurink op juni 02, 2011, 23:59:38 PM
eerste poging, ik kan dit niet zo mooi als Weia en Frank, maar eerste geknutsel levert dit op. Drie verschillende?

Aardig gelukt toch? Ik zie duidelijk 3 verschillende beestjes: S9 verschilt bij no. 1 en no. 2 en S4/S5 verschillen bij 1 en 3
EDIT: Voor iets meer duidelijkheid had ik moeten zeggen: S9 van no. 2 is duidelijk anders dan bij no. 1 èn no. 3.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Citaat van: frankneijts op juni 03, 2011, 00:08:13 AM
Citaat van: Gert Veurink op juni 02, 2011, 23:59:38 PM
eerste poging, ik kan dit niet zo mooi als Weia en Frank, maar eerste geknutsel levert dit op. Drie verschillende?

Aardig gelukt toch? Ik zie duidelijk 3 verschillende beestjes: S9 verschilt bij no. 1 en no. 2 en S4/S5 verschillen bij 1 en 3

ok dan waren het er tenminste 4, dit zijn alleen mijn eigen foto's, in elk geval drie verschillende, de vierde die tegelijkertijd bij de auto's zat staat er niet tussen
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Geweldig, kan die ook, net zo als de speer door goed bedoelende idioten uitgeroeid worden. naar goed ik houd mijn kop wel.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Goyatlah op juni 03, 2011, 04:39:08 AM
Geweldig, kan die ook, net zo als de speer door goed bedoelende idioten uitgeroeid worden. naar goed ik houd mijn kop wel.
Ben gelukkig niet de enigste die zich verbaasde over de openbaarheid etc... Viel me ter plekke wel al op dat de vegetatie rondom en over de bewuste beek aardig belopen was. Ben benieuwd wanneer de eerste prenten in de beek staan...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 03, 2011, 08:31:20 AM
Citaat van: Goyatlah op juni 03, 2011, 04:39:08 AM
Geweldig, kan die ook, net zo als de speer door goed bedoelende idioten uitgeroeid worden. naar goed ik houd mijn kop wel.
Ben gelukkig niet de enigste die zich verbaasde over de openbaarheid etc...Viel me ter plekke wel al op dat (...)

Je hebt er wel fijn van mee geprofiteerd begrijp ik?

Dan heb je gezien dat het geen heel kwetsbaar gebied was.
groet!
Gert Veurink



hiskodevries

proberen we wel de sfeer een beetje leuk te houden ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Ben er inderdaad (even) geweest, weer bleek niet goed genoeg. Dan kun je wel heel hard verder zoeken, maar lijkt het mij beter om op een later moment terug te keren.
Meestal ga ik overigens naar een soort om biotoop/soort te kennen/herkennen. Plan was ooit om naar Duitsland te gaan hiervoor.
Zodoende wil ik dan proberen andere geschikte stukjes te vinden
Ik denk verder anders over die kwetsbaarheid, is niet voor niets een HR-soort. Zeker als men in de beek gaat lopen...

Gaat me er overigens vooral om dat de plek zo open gemeld wordt op het forum, de soort is een embargo-soort (met redenen). Anders kunnen we ook wel alle Speerwaterjuffers, Hoogveenglanslibellen, en Sierlijke Witsnuiten vrijgeven...

@ Hisko, sfeer is prima toch?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mars Muusse

Lieve lieve Dolf,
Niet dat ik je persoonlijk ken, maar ik zou zo graag willen dat hier verandering in zou komen. Ik moet je bekennen dat jouw nimmer aflatend optimisme, jouw altijd weer relativerende kijk op de zaken, de manier waarop je mensen die in de put zitten een hart onder de riem steekt, jouw gemanierdheid tegenover andere forabezoekers, nuances en onweerlegbare onderbouwingen bij iedere post (hoe klein soms ook), dat dit de echt lichtpuntjes voor mij zijn op dit forum in deze barre tijden. Tijden waarin het duidelijk slecht gaat met de natuur en onze kleine viervleugelige vrindjes, tijden waarin het weer ook al niet mee wil werken, kortom, harde tijden voor libellenliefhebbers.

Tegen mijn broertje kan ik slechts zeggen: jammer dat je na allerlei research een paar jaar geleden die excursie op touw hebt gezet naar Zeeland. Kijk nu toch eens hoe het gaat met de scitulums van deze natie, je hebt ze tot de afgrond gedreven. En moest dat nou echt, samen met Gert in een fluiterbootje potentiele petgaten inventariseren op caudalis? Als je in je hartje kijkt, was dat nou echt nodig?
En wat je ons afgelopen week aandeed in Limburg, wat zou ons moeder daar nou van vinden broer? Weet je wel wat je haar aandoet? Houd jij eigenlijk wel echt van de natuur Theo?
Ik hoop toch niet dat je binnenkort plannen gaat maken om dat hele kleine iniminietje, het prinsesje op te snorren in een veengebied...

Dolf, ik zal nog 's goed met Theo praten, want je hebt gelijk: zo kan het niet langer. Het gaat hoe langer hoe slechter met de libellenstand. Het zijn barre tijden tussen "de goedbedoelende idioten"; maar Dolf, ik weet dat je er altijd voor me zal zijn.

Je stille immer-bewonderende vriend, Mars

Joram de Gans

Citaat van: Gert Veurink op juni 02, 2011, 23:59:38 PM
eerste poging, ik kan dit niet zo mooi als Weia en Frank, maar eerste geknutsel levert dit op. Drie verschillende?


Hierbij de foto's van de mercuurs die ik op drie verschillende momenten heb gefotografeerd in dat ene slootje (dus niet bij de auto). Bij vluchtige bestudering lijken mij foto 2 en foto 3 dezelfde te zijn. Van foto 1 durf ik het echt niet te zeggen. Maar wat een leuk(e) beestje(s). Dank theo.



frankneijts

Citaat van: Mars Muusse op juni 03, 2011, 08:41:24 AM
Lieve lieve Dolf,
Niet dat ik je persoonlijk ken, maar ik zou zo graag willen dat hier verandering in zou komen. Ik moet je bekennen dat jouw nimmer aflatend optimisme, jouw altijd weer relativerende kijk op de zaken, de manier waarop je mensen die in de put zitten een hart onder de riem steekt, jouw gemanierdheid tegenover andere forabezoekers, nuances en onweerlegbare onderbouwingen bij iedere post (hoe klein soms ook), dat dit de echt lichtpuntjes voor mij zijn op dit forum in deze barre tijden. Tijden waarin het duidelijk slecht gaat met de natuur en onze kleine viervleugelige vrindjes, tijden waarin het weer ook al niet mee wil werken, kortom, harde tijden voor libellenliefhebbers.

Tegen mijn broertje kan ik slechts zeggen: jammer dat je na allerlei research een paar jaar geleden die excursie op touw hebt gezet naar Zeeland. Kijk nu toch eens hoe het gaat met de scitulums van deze natie, je hebt ze tot de afgrond gedreven. En moest dat nou echt, samen met Gert in een fluiterbootje potentiele petgaten inventariseren op caudalis? Als je in je hartje kijkt, was dat nou echt nodig?
En wat je ons afgelopen week aandeed in Limburg, wat zou ons moeder daar nou van vinden broer? Weet je wel wat je haar aandoet? Houd jij eigenlijk wel echt van de natuur Theo?
Ik hoop toch niet dat je binnenkort plannen gaat maken om dat hele kleine iniminietje, het prinsesje op te snorren in een veengebied...

Dolf, ik zal nog 's goed met Theo praten, want je hebt gelijk: zo kan het niet langer. Het gaat hoe langer hoe slechter met de libellenstand. Het zijn barre tijden tussen "de goedbedoelende idioten"; maar Dolf, ik weet dat je er altijd voor me zal zijn.

Je stille immer-bewonderende vriend, Mars

8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#57
Citaat van: Joram de Gans op juni 03, 2011, 10:08:14 AM
Citaat van: Gert Veurink op juni 02, 2011, 23:59:38 PM
eerste poging, ik kan dit niet zo mooi als Weia en Frank, maar eerste geknutsel levert dit op. Drie verschillende?


Hierbij de foto's van de mercuurs die ik op drie verschillende momenten heb gefotografeerd in dat ene slootje (dus niet bij de auto). Bij vluchtige bestudering lijken mij foto 2 en foto 3 dezelfde te zijn. Van foto 1 durf ik het echt niet te zeggen. Maar wat een leuk(e) beestje(s). Dank theo.

Mij lijken 2 en 3 ook dezelfde bij jouw foto's en inderdaad lijkt 1 wat af te wijken. Dat zou dan tenminste no. 4 kunnen zijn als tenminste de bovenrand van het donkere gedeelte op S9 min of meer gaaf is (niet zo goed te zien helaas): In Gert zijn collage kwam immers maar 1 exemplaar voor met zo'n gaaf bovenrandje op S9. Maar als je wilt Joram kun je de originelen (of uitsnedes zonder pixelverlies) naar mij sturen (desnoods in 3x als de bestanden erg groot zijn), dan maak ik er wel een collage van die wat gemakkelijker is te vergelijken met die van Gert.
EDIT: Ik zie dat van dit aanbod al ruim gebruik is gemaakt maar nog even geduld s.v.p.: ik zit op mijn werk (sommigen werken op deze dag...) en kan dus pas in de loop van de dag/avond een collagetje maken.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Citaat van: Mars Muusse op juni 03, 2011, 08:41:24 AM
En wat je ons afgelopen week aandeed in Limburg, wat zou ons moeder daar nou van vinden broer? Weet je wel wat je haar aandoet? Houd jij eigenlijk wel echt van de natuur Theo?

;D
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Citaat van: Mars Muusse op juni 03, 2011, 08:41:24 AM
Lieve lieve Dolf,
Niet dat ik je persoonlijk ken, maar ik zou zo graag willen dat hier verandering in zou komen. Ik moet je bekennen dat jouw nimmer aflatend optimisme, jouw altijd weer relativerende kijk op de zaken, de manier waarop je mensen die in de put zitten een hart onder de riem steekt, jouw gemanierdheid tegenover andere forabezoekers, nuances en onweerlegbare onderbouwingen bij iedere post (hoe klein soms ook), dat dit de echt lichtpuntjes voor mij zijn op dit forum in deze barre tijden. Tijden waarin het duidelijk slecht gaat met de natuur en onze kleine viervleugelige vrindjes, tijden waarin het weer ook al niet mee wil werken, kortom, harde tijden voor libellenliefhebbers.

Tegen mijn broertje kan ik slechts zeggen: jammer dat je na allerlei research een paar jaar geleden die excursie op touw hebt gezet naar Zeeland. Kijk nu toch eens hoe het gaat met de scitulums van deze natie, je hebt ze tot de afgrond gedreven. En moest dat nou echt, samen met Gert in een fluiterbootje potentiele petgaten inventariseren op caudalis? Als je in je hartje kijkt, was dat nou echt nodig?
En wat je ons afgelopen week aandeed in Limburg, wat zou ons moeder daar nou van vinden broer? Weet je wel wat je haar aandoet? Houd jij eigenlijk wel echt van de natuur Theo?
Ik hoop toch niet dat je binnenkort plannen gaat maken om dat hele kleine iniminietje, het prinsesje op te snorren in een veengebied...

Dolf, ik zal nog 's goed met Theo praten, want je hebt gelijk: zo kan het niet langer. Het gaat hoe langer hoe slechter met de libellenstand. Het zijn barre tijden tussen "de goedbedoelende idioten"; maar Dolf, ik weet dat je er altijd voor me zal zijn.

Je stille immer-bewonderende vriend, Mars

;D