Onbekende vlieg

Gestart door corzonneveld, oktober 13, 2006, 20:12:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Is dit een kleurvariant van Graphomyia maculata, of een andere soort? Zo ja, welke zou het kunnen zijn?

Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Robert Heemskerk

dag Cor,

Ik denk een ander soort.

Mogelijk een vlieg als: Phaonia rufiventris of Phaonia subventa.

De vleugeladering is zeer belangrijk bij het vastellen van een vliegenfamilie, deze is niet te zien op de foto. Opvallend vind ik het lichte antennelid. Ik kan niet zien of de arista behaard is, ook een karakteristiek kenmerk voor bepaalde vliegsoorten.

De poten zijn duidelijk gekleurd (roodbruin/geel), dat doet me denken (samen met het gele achterlichaam en de blauwgrijze thorax) aan bovengenoemde soorten.

Ik denk dat iemand op diptera.info je er wel verder mee kan helpen, alhoewel die vleugeladering en de arista niet zichtbaar zijn   :ph34r:

Graphomya maculata (zonder i), heeft overigens een karakteristieke zwarte ruit bovenop de thorax, dit is een goed kenmerk waarmee hij van andere hier op lijkende soorten onderscheiden kan worden.

corzonneveld

Dank voor de informatie! Via diptera.info kom ik ook niet verder dan Phaonia (wat verder ik dan ikzelf kwam!)

Hierbij een foto van boven, met enig zicht op de adering.

De i uit Graphomy(i)a heb ik uit Tirions's Nieuwe Insekten Gids (vorige editie). Dezelfde spellingsvariatie zie ik optreden bij de doodshoofdvlieg, My(i)atropa florea. Is er iets algemeens over te zeggen, die spelling?

Groet,
Cor
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Robert Heemskerk

Deze discussie is denk ik interessant om te volgen Cor;

http://www.diptera.info/forum/viewthread.p...7269#post_17269

Een detail waar Tony het over heeft, klopt i.e.g. met jouw vlieg: basis van scutellum is gedeeltelijk donker. Maar verder..,

De uitleg is uiteraard nogal technisch maar mogelijk kan je daarmee het verschil vinden

''Apart from only one pair of presut acr, the characters for rufiventris are no cruciate bristles on the frons, and scutellum only narrowly darkened at base. I can't see whether there are any median bristles on tergite 1''

Toch is er nogal vaak onduidelijkheid over deze twee soorten:
http://www.diptera.info/forum/viewthread.p...=7261#post_7261
en spreken forumgasten elkaar tegen..