4x vuurlibel of 2x?

Gestart door Johannes Klapwijk, mei 31, 2011, 21:39:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes Klapwijk

Ik ben vandaag nog even larvehuidjes wezen zoeken en vond er 4.
Van 2 weet ik zeker dat het vuurlibel is omdat de eigenaar er nog bij hing (wat zijn die larvehuidjes klein).
Maar twee anderen lijken er erg veel op, maar zijn net wat zwarter en vooral het lijf lijkt net iets minder breed.

Verschil tussen mannetje vrouwtje? Of zijn het twee soorten?


ps. klopt het dat de vuurlibel mist in de sleutel van Dolf?
Ik loop hier vast en de vorm van de ogen zit wat mij betreft precies tussen dat ronde en dat kegelvormige in?
http://exuviae.goyatlah.nl/taxa/Libelluloidea3.html

Goyatlah

Lijken me alle 4 Sympetrinae, maar dan wil ik foto's recht vanaf de zijkant zien.  Als je me de huidjes wil opstruren kan ik er waarschijnlijk meer mee.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

volgens mij is 4 keer Vuurlibel correct.
groeten, Ronald van Seijen

Johannes Klapwijk

De huidjes belanden in mijn eigen collectie ;)
Eerste zit al netjes geprepareerd in het bakje.


Als ik richting de heidelibellen ga in de sleutel dan kom ik idd 4x op vuurlibel uit.

Johannes Klapwijk

Bij mijn monitoring in de stadsgaten nog eens vrij gemakkelijk nog 3 kunnen vinden, dus Dolf, als ze in het noorden nog niet te vinden zijn...


Wat me trouwens ook opvalt is dat alle buikjes een mooi getekend patroon hebben, is dat niet gewoon een duidelijk kenmerk? Tijdens de cursus hoorde ik dat tekening niks zegt, maar zowel de tekening van een paar witsnuiten als de tekening van een smaragd en zo te merken ook de vuurlibel is toch vrij gemakkelijk en (bijna) altijd goed te zien?

ronald

tekening is gewoon iets om voorzichtig mee te zijn, maar zoals bij Smaragd gaat het bijna altijd op. het patroon van Vuurlibelbuikjes was mij ook opgevallen, maar ik heb daar nog veulste weinig ervaring mee om daar echt iets over te kunnen zeggen. dan moeten er toch wel een paar 100 huidjes gezien zijn denk ik, maar ik vermoed dat ook dan het buikpatroonkenmerk nog wel opgaat (is maar een gevoel hoor).
maar leuk dat je de soort daar hebt en met larvenhuidjes nog wel  :duim:
groeten, Ronald van Seijen

Johannes Klapwijk

#6
Idd erg leuk.. twee jaar terug niks, vorig jaar 1 beest gezien, dit jaar zeker 10! (Leuk, als je een gebiedje begint te leren kennen en ook veranderingen ziet)

Van de 7 die ik nu heb, hebben er 6 een heel duidelijke tekening, maar eentje heeft een bijna zwarte buik... waterdicht is het dus idd niet, maar wel iets om het een stuk makkelijker te maken... tenzij er ook donkere heidelibellen zijn met zo'n tekening. Of die met een donkere buik een heidelibel is.

ronald

ik heb al veel huidjes gezien, maar zo'n tekening als die van Vuurlibel steekt er wel uit hoor. het lijkt witsnuitachtig, maar dan netter.
groeten, Ronald van Seijen

Johannes Klapwijk

Dan moet dit een heidelibelletje zijn...

ewoudploeg

Nog even kort over de tekening van de vuurlibelhuidjes. Ik heb een enorme variatie gezien. Ik heb geheel zwarte exemplaren, maar ook geheel kleurloze. Ik geef toe dat ze vaak wel enig patroon hebben, maar het is absoluut geen volledig betrouwbaar kenmerk. Dat geldt voor vrijwel alle soorten, hoewel kleur wel een indicatie kan zijn. Voorzichtigheid alom hiermee!

Wat betreft de laatste: heb je een foto van de boven- en zijkant? Ik vind de zijdoorntjes aan segment 9 erg kort, waardoor al veel Sympetrum soorten afvallen. Er resten dan nog de Zwervende heide-, Bandheide-, Geelvlekheide- en Vuurlibel.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/