welke mossoorten?

Gestart door marco knipping, mei 31, 2011, 12:46:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

marco knipping

foto 1.2. gevonden op grasveld
foto 3.4. gevonden op grasveld nabij water
Mossen gevonden in De Braakman Zeeuws vlaanderen

Ben Kruijsen

Plagiomnium affine
Bryum species

marco knipping

Alvast dank
Bieden meer foto's mogelijkheden om de Bryum te determineren.

vdvaart

Bryum: misschien helpt het als je de stengel van het plantje (kleur) en de aanhechting aan en verdeling van de blaadjes over de stengel er wat beter op kunt krijgen, het zou veenknikmos kunnen zijn?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

marco knipping


Ben Kruijsen

knikmossen, Bryums, zijn notoire lastpakken want het zijn er veel en ze lijken veel op elkaar. Enigszins vergelijkbaar met het geslacht Carex bij de hogere planten. Alleen bij Bryums moet je heel vaak materiaal (waaronder kapsels) onder de  :micro: bekijken. Veenknikmos is wel in het veld goed herkenbaar. Dit materiaal behoort daar niet toe om meerdere redenen. Bryum dus altijd verzamelen incl. materiaal met rijpe kapsels.

marco knipping

Ik verzamel wat materiaal.
Is het goed dat ik het naar u opstuur.
grt marco

Ben Kruijsen

ok ik zal kijken wanneer ik tijd heb. ps tutoyeren mag hoor Marco

marco knipping

Ok Ben. Ik stuur wat naar je toe.
grt marco

vdvaart

Hallo Ben
Kun je uitleggen waarom het zeker geen veenknikmos is?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Rutger

Mij lijkt het geen veenknikmos, omdat die soort enigszins stompe blaadjes heeft met de grootste bladbreedte boven het midden. De plantjes hebben daarnaast min of meer verspreide blaadjes, die niet zo dicht op elkaar staan als hier het geval is.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

vdvaart

Hallo Rutger,
Dat van die verspreide blaadjes herken ik, maar dat kan ik op deze foto's nu juist niet beoordelen, je ziet alleen de bovenste gedeeltes. Als je de keuze maakt voor de grootste bladbreedte boven het midden, kom je met de sleutel van Siebel en During nooit uit bij veenknikmos...het is volgens mij net andersom. Enigszins stomp, daar ga ik mee oefenen in het veld of ik dat ook zie. Meestal ga ik af op de vuurrode stengel, als ik die niet zie blijf ik twijfelen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

Ik moest er even naar zoeken maar: dit is wat onze Britse collega's een typerend beeld van Bryum pseudotriquetrum vinden.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

klopt, min of meer driehoekige bladeren, stevig, rode nerf die nauwelijks of niet uittreedt. De soort heeft ook stengelvilt wat op de Engelse foto niet te zien is.

Ben Kruijsen

Marco,

het materiaal van Bryum dat je me een tijdje terug stuurde zojuist onder de  :micro: gehad: Bryum archangelicum.

vdvaart

Mooie vondst. Veel leuker dan veenknikmos.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart