2 soorten

Gestart door marco knipping, juni 16, 2011, 19:17:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

marco knipping

Gevonden op schaal nat grasland. Braakman, zeeuws vlaanderen
Mossen groeien naast elkaar.

Ben Kruijsen

Veenmos species en Rood viltmos (vroeger Veenknopjesmos)

vdvaart

Leuke foto van het veenmos met kapsels! Helaas kun je bij veenmossen niets uit de kapsels afleiden, ik heb begrepen dat die tussen de soorten niet verschillen. Zie ik broedlichamen aan het rood viltmos?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

Citaat van: vdvaart op juni 16, 2011, 22:40:38 PM
Leuke foto van het veenmos met kapsels! Helaas kun je bij veenmossen niets uit de kapsels afleiden, ik heb begrepen dat die tussen de soorten niet verschillen. Zie ik broedlichamen aan het rood viltmos?
jazeker net zoals bij Aulacomnium androgynum

vdvaart

Bedankt Ben. Ze zien er wat anders uit dan bij gewoon knopjesmos, en ik heb ze nog nooit zelf gezien! Wel een speciaal gebied, dat Braakman.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

marco knipping

Je bent welkom!
grt marco

Ben Kruijsen

als de bodem van een natuuurontwikkelingsterrein vernat bijv.door plaggen en de bodem heeft een pH onder de 7 kan Rood viltmos als eerste naar voren komen (bij kwel ook Philonotis fontana). Dit is vaak een soort vooraankondiging voor de ontwikkeling van veenmosvegetaties.

marco knipping

#7
Dag Ben,
Het is inderdaad natuurontwikkelings gebied (geplagd). Herstel o.a. oude kreekoever.
Dit veenmos is ook aanwezig al daar.
grt marco

Melchior van Tweel

Haakveenmos (?) en Roodviltmos
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

marco knipping

Zou best kunnen. Bladranden omgerold tot een gootje. zie foto

vdvaart

De terugkromming van de blaadjes die haakveenmos kenmerkt vind ik niet echt overtuigend op de foto wat niet wil zeggen dat het die soort niet is. Ik zie op de foto ook niet de duidelijke eindknop die haakveenmos moet hebben maar ook hier geldt dat een goede foto van veenmos altijd lastig is (al dat water zorgt voor onscherpte...).
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

ik vind het ook geen duidelijk Haakveenmos. Bij die soort zijn de blaadjes halverwege de lengte geknikt en staat de plant "sparrig" uit.