Hoofdmenu

Gejaag op ganzen

Gestart door Dennisdelaak, mei 31, 2011, 09:42:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dennisdelaak

ik vindt alleen de de ganzen die er te veel zijn
anders wordt een plaag!)
(maar niet Stropen

Dennis

Vincent Hart

Wat zijn 'biologische bestrijdingsmiddelen' tegen ganzen, die je op het weiland kunt 'gooien'?

Ik mis de optie 'nee, want het is volstrekt zinloos en dient alleen als excuus voor mensen die jagen leuk vinden' (de enige ware reden).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

leonwillems@home.nl

#2
dat laatste klopt niet helemaal Vincent, want de KNJV heeft zich juist teruggetrokken uit het overleg. Het "excuus" dat gebruikt wordt is de schade die ganzen aan landbouwgewassen aanrichten (gras, granen) door vraat en stront.

hun persbericht:
KNJV: Ganzenakkoord niet fatsoenlijk uitvoerbaar
De Koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging heeft op 23 mei besloten uit de Ganzen-8 te stappen.
De KNJV nam dit besluit, nadat tijdens het overleg duidelijk werd, dat de KNJV onvoldoende
aansluiting vond bij de andere partijen van de G-8.
Jagers zijn blij dat de problematiek van schade door ganzen door alle partijen wordt erkend. De grote
aantallen ganzen veroorzaken schade aan landbouw, natuur en recreatiegebieden.
Onuitvoerbaar
De KNJV constateert dat het huidige ganzenakkoord voor jagers onuitvoerbaar is. In de praktijk
beginnen jagers pas in de zomer met het schieten van ganzen. Dit betekent dat de maatregelen in
een te korte periode moeten worden uitgevoerd, waarbij de KNJV vraagtekens plaatst bij de
geschatte aantallen, omdat de jonge aanwas van het broedseizoen niet is meegerekend in het
akkoord.
Fatsoenlijk faunabeheer
Faunabeheer is vrijwilligerswerk. Voor jagers die bij het faunabeheer zijn betrokken, zijn deze grote
aantallen niet haalbaar. Het betekent in de praktijk dat jagers in de ganzenrijke provincies vrijwel
dagelijks in het veld moeten zijn om aan het gestelde afschotdoel te kunnen voldoen. Bovendien
wordt met het schieten van grote aantallen voor de jagers de grens van fatsoenlijk populatiebeheer
overschreden. Ondersteunende maatregelen, zoals het vangen en doden van ganzen die in de rui
zijn, zijn volgens de jagers dan ook onvermijdelijk om het gestelde doel te behalen.
Jagers voorzien bovendien een probleem bij de afzet van de geschoten ganzen. Hoewel er steeds
meer aandacht is voor duurzaam vlees, vindt de gans nog maar mondjesmaat haar weg naar
supermarkt en restaurant.
De KNJV blijft open staan voor samenwerking met de overgebleven partijen binnen de G-7.
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Vincent Hart

Ik schreef bewust 'mensen die jagen leuk vinden', Leon. Ik bedoelde daar mee niet alleen jagers zelf. Wel opmerkelijk natuurlijk (en bijna hoopvol) dat de belangrijkste schietclub lijkt te beseffen dat deze maatregel volstrekt zinloos is. Nu de 'natuurbeschermingsclubs' uit de G7 nog ... Kan me niet voorstellen dat er veel jagers bezwaar hebben tegen 'dagelijks in het veld zijn', maar zoveel geknal en overal dooie ganzen kun je niet wegmoffelen. Reden dat het uitvoeren van het Ganzenakkoord slechte PR zou betekenen voor onze schietgrage vrienden, en daarmee ongetwijfeld een belangrijke reden voor deze stap ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

Citaat van: leonwillems@home.nl op mei 31, 2011, 10:25:19 AM
Bovendien wordt met het schieten van grote aantallen voor de jagers de grens van fatsoenlijk populatiebeheer overschreden.

Ik ruik hier een enorme Paradox!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Evert meijer

Slechte keuzemogelijkheden   :rolleyes:
Ik stem dus niet  ;D
Evert Meijer, 16 jaar

Pim

Mogelijk had je iets langer kunnen nadenken voor het starten van deze poll!
Nu heeft het geen enkele waarde (voor mij althans).
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pieter Baalbergen

En er is weer een anti-jacht topic ............................
Groet, Pieter Baalbergen

Vogels kijken en tussen de 12 en 25?
www.vwg.njn.nl

Vincent Hart

Tja, Pieter, veel vogelaars houden nou eenmaal meer van levende vogels.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Frank van de Putte

Citaat van: Vincent Hart op mei 31, 2011, 16:50:28 PM
Tja, Pieter, veel vogelaars houden nou eenmaal meer van levende vogels.

Nou ja er zijn er nu toch al 5 die vóór stemmen  ;D  Maar wat een rare poll....  :rolleye:
Optie B? Het telen van graan en gras met een vies smaakje dat alleen koeien lusten, zoiets?



Groetjes,

Frank van de Putte

ArjanH

Citaat van: Vincent Hart op mei 31, 2011, 16:50:28 PM
Tja, Pieter, veel vogelaars houden nou eenmaal meer van levende vogels.


Absoluut waar, en daar behoor ik ook toe, maar dat neemt niet weg dat met name het aantal Grauwe Ganzen van mij wel wat minder mag. Niet alleen vanwege de overlast en schade voor boeren maar ook vogelaars hebben er hinder van. In sommige natuurgebieden zijn Grauwe Ganzen al zo overheersend dat zangertjes nauwelijks of helemaal niet te horen zijn. Kun je dat de Grauwe Gans kwalijk nemen ? Nee, natuurlijk niet. Maar ik ben geen tegenstander van een gecontroleerde mate van afschot.

Evert meijer

Citaat van: ArjanH op mei 31, 2011, 17:23:14 PM
Citaat van: Vincent Hart op mei 31, 2011, 16:50:28 PM
Tja, Pieter, veel vogelaars houden nou eenmaal meer van levende vogels.


Absoluut waar, en daar behoor ik ook toe, maar dat neemt niet weg dat met name het aantal Grauwe Ganzen van mij wel wat minder mag. Niet alleen vanwege de overlast en schade voor boeren maar ook vogelaars hebben er hinder van. In sommige natuurgebieden zijn Grauwe Ganzen al zo overheersend dat zangertjes nauwelijks of helemaal niet te horen zijn. Kun je dat de Grauwe Gans kwalijk nemen ? Nee, natuurlijk niet. Maar ik ben geen tegenstander van een gecontroleerde mate van afschot.

Hier zeg ik met heel mijn hart 'ja' op!!  ;D
Evert Meijer, 16 jaar

Bart van Hoogstraten

Misschien kan het mes aan twee kanten snijden?  :rolleyes:
http://www.wildplaza.com/gans-wild
(halen we gewoon een hoop Franse toeristen naar Nederland deze zomer  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Zolang je het vrijwel onbeperkte voedselaanbod (gras tjokvol eiwitten) niet minder (beschikbaar) maakt, is het dweilen met de kraan open. Sterker nog: Schiet je PER jaar, ELK jaar 100.000 ganzen of minder, dan zijn er het volgend jaar MEER ganzen dan voor het afschot. Om te zorgen dat de zomerganzenpopulatie gelijk blijft, of daalt, moet je PER jaar, ELK jaar, vele 100.000en ganzen schieten. Dit betekent (kort door de bocht) dat je in Nederland nooit meer buiten kunt lopen zonder geknal te horen.

Daar pas ik voor.

Zijn er overigens forumleden hier lid van een/meerdere van de clubs die deze massaslachting organiseren? Vogelbescherming, Natuurmonumenten, etc? Zijn de leden van deze clubs om hun mening gevraagd over het Ganzenakkoord?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

A. Vermaat

Vincent

ik ben lid van NM en ik kan me niet herinneren dat ik mijn stem hierover heb kunnen laten horen. Maar misschien komt dat omdat ik het blad niet zo intensief lees en verder geen verenigingsactiviteiten ontplooi.

Arend
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

Bart van Hoogstraten

#15
Citaat van: Vincent Hart op mei 31, 2011, 17:46:19 PM
Daar pas ik voor.

Ik ook. Maar wat me opvalt -> (en nou komt er natuurlijk een controversieel theorietje van me) die weilanden waar zo'n overlast is van Ganzen... daar zie je dus nooit koeien! Misschien moeten die boeren de koeien maar eens van stal halen en ze lekker los in de wei houden zoals het hoort en jagen de koeien de Ganzen zelf wel weg! (?) (als dat zou werken is daarmee dus wel het probleem van de schade aan kiemplantjes van andere gewassen nog niet opgelost...misschien alleen maar verergerd). Het is wel een lastig probleem dit!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Pieter Baalbergen

#16
CiteerMisschien moeten die boeren de koeien maar eens van stal halen en ze lekker los in de wei houden zoals het hoort en jagen de koeien de Ganzen zelf wel weg! (?)


Misschien is het een idee, je iets meer te verdiepen in de agrarische wereld. Koeien op stal laten staan, is een bedrijfseconomische keuzen die voortkomt uit het  koopgedrag van de consument. Als melkveehouders per liter melk een paar cent extra zouden krijgen, zou je meer koeien in de wei zien staan. De al gehele schaalvergroting in de landbouw is mede het gevolg van de extreem lagen prijzen die agrariërs voor hun producten krijgen.


Pieter
Groet, Pieter Baalbergen

Vogels kijken en tussen de 12 en 25?
www.vwg.njn.nl

Vincent Hart

Misschien kun je beter constateren dat de melkveehouderij (net als de meeste andere agrarische sectoren) in Nederland geen economisch rendabele sector is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Pieter Baalbergen op mei 31, 2011, 18:21:33 PM
CiteerMisschien moeten die boeren de koeien maar eens van stal halen en ze lekker los in de wei houden zoals het hoort en jagen de koeien de Ganzen zelf wel weg! (?)


Misschien is het een idee, je iets meer te verdiepen in de agrarische wereld. Koeien op stal laten staan, is een bedrijfseconomische keuzen die voortkomt uit het  koopgedrag van de consument. Als melkveehouders per liter melk een paar cent maar zouden krijgen, zou je meer koeien in de wei zien staan. De al gehele schaalvergroting in de landbouw is mede het gevolg van de extreem lagen prijzen die agrarisch voor hun producten krijgen.


Pieter

Klopt, zit ook wel wat in. Ik gaf al aan dat het een erg moeilijk probleem is. Misschien moet de regering ophouden met schadevergoedingen te betalen aan gedupeerde boeren en de markt in melkproducten gewoon zijn vrije gang laten gaan... verdwijnen de Ganzen misschien vanzelf op langere termijn.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Oenanthe

Ik ben lid van Vogelbescherming en Natuurmonumenten. Zij hebben hun leden niet om hun mening gevraagd omdat de verenigingsstructuur daarin niet voorziet. In de 70er jaren werd Vogelbescherming verscheurd door tegenstanders van de jacht die elke ledenvergadering in de war stuurden. In verband daarmee is een ledenraad in het leven geroepen en dat is geen wonder: met honderdduizenden leden kan je onmogelijk een ledenraadpleging houden voor je een besluit neemt.

Vincent zegt dat onze eiwitrijke weilanden de bron van de uitbreiding van de ganzenpopulatie zijn. Ik heb dat lang ook gedacht maar ik constateer dat ook in gebieden zonder intensieve melkveehouderij, zoals weidevogelreservaten (die niet of nauwelijks bemest worden) en de duinen, de ganzen floreren. Er moet dus iets anders aan de hand zijn. Wat precies, dat weet volgens mij niemand en daarom is het zo jammer dat er meteen naar het geweer gegrepen wordt. Maar dat is een kritiekpunt dat ik wel vaker over ons natuurbeheer heb geuit: eerst doen en dan pas nadenken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Oenanthe op mei 31, 2011, 18:56:33 PM
Er moet dus iets anders aan de hand zijn. Wat precies, dat weet volgens mij niemand...

Ik heb wel een vermoeden maar kan dit dus niet wetenschappelijk bewijzen: Zoals altijd is de oorzaak een onbalans, hoeven we niet over te discussiëren, is altijd zo.
Die wordt in dit geval veroorzaakt door, ik sluit me bij Vincent aan, een overaanbod aan te eiwitrijke grazige vlaktes waar de Ganzen in alle rust kunnen vegeteren en voortplanten (da's uiteraard wel discutabel). Daar gedijt dus een zeer succesvolle Grauwe Ganzen-populatie op. En zoals met alle succesvolle populaties dijen die verder uit. In dit geval dus ook naar de natuurgebieden rondom de landbouwgebieden. Graag jullie mening hierover.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Guus Peterse

Lijkt me heel plausibel.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Oenanthe

Mij niet want in de duinen en in weidevogelreservaten ontbreekt het rijke voedselaanbod en moeten ze het met magere kost doen. Hoe kan het dan dat ze ook daar gestaag toenemen in aantal? Het voedselaanbod is altijd de beperkende factor toch?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Frank van de Putte

Ze nemen vooral ook gestaag toe in de grote broedgebieden, en die liggen toch vooral in Noord/Oost-Europa, of niet? Er is een Sovon rapport van, die toename schijnt ook te maken met het vruchtbaarder maken van landbouwgrond (en wellicht klimaatsverandering??) aldaar. Ik zal dat rapport eens opzoeken.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Guus Peterse

Citaat van: Oenanthe op mei 31, 2011, 19:43:12 PMMij niet want in de duinen en in weidevogelreservaten ontbreekt het rijke voedselaanbod en moeten ze het met magere kost doen. Hoe kan het dan dat ze ook daar gestaag toenemen in aantal? Het voedselaanbod is altijd de beperkende factor toch?
Om even Bart te citeren: 'En zoals met alle succesvolle populaties dijen die verder uit. In dit geval dus ook naar de natuurgebieden rondom de landbouwgebieden.' Met andere woorden: op een gegeven moment zijn er zoveel dat ze ook op minder geschikte plekken opduiken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Oenanthe

Natuurlijk, maar daar planten ze zich net zo succesvol voort als op vette weidegrond. Je weet niet wat je ziet als je eind april het al jaren niet meer bemeste weidevogelbeheersgebied Westeinde in Zoeterwoude bezoekt. De jonge grauwe en canadese ganzen verdringen zich daar dan en reken maar dat een groot deel vliegvlug wordt. Hoe moet ik dat verklaren?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bart van Hoogstraten

#26
Citaat van: Oenanthe op mei 31, 2011, 21:00:05 PM
Natuurlijk, maar daar planten ze zich net zo succesvol voort als op vette weidegrond. Je weet niet wat je ziet als je eind april het al jaren niet meer bemeste weidevogelbeheersgebied Westeinde in Zoeterwoude bezoekt. De jonge grauwe en canadese ganzen verdringen zich daar dan en reken maar dat een groot deel vliegvlug wordt. Hoe moet ik dat verklaren?

Ik vond op internet een inventarisatierapport van Grauwe Gans in Limburg van Peter Voskamp en de Radboud Universiteit Nijmegen en kwam deze passage tegen:
• In het noorden van Limburg nemen de aantallen nog steeds toe. Natuurontwikkeling en
natuurherstel hebben de soort in de kaart gespeeld, waardoor geschikte broedplekken zijn
ontstaan. Het gebrek aan geschikt foerageergebied (cultuurgrasland, direct grenzend aan
broedgebieden) zal voorkomen dat de aantallen spectaculair toenemen.

Als er geen grazige weides direct aan het natuurgebied liggen is er dus weinig gevaar voor overpopulatie. Hoe is de situatie in Westeinde? Liggen daar grazige weides tegen het gebied aan?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Oenanthe

Nou en of. Maar daar fourageren de ganzen die in het beheersgebied broeden, voor zover ik heb kunnen nagaan niet. En de toename van de grauwe gans in Meijendel (van 2 paar in 1996 tot 84 paar in 2009, zie de website van de vogelwerkgroep Meijendel) is al helemaal niet te verklaren door uitwijkmogelijkheden naar grazige weiden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jvdlaan

Citaat van: Pieter Baalbergen op mei 31, 2011, 18:21:33 PM
CiteerMisschien moeten die boeren de koeien maar eens van stal halen en ze lekker los in de wei houden zoals het hoort en jagen de koeien de Ganzen zelf wel weg! (?)


Misschien is het een idee, je iets meer te verdiepen in de agrarische wereld. Koeien op stal laten staan, is een bedrijfseconomische keuzen die voortkomt uit het  koopgedrag van de consument. Als melkveehouders per liter melk een paar cent extra zouden krijgen, zou je meer koeien in de wei zien staan. De al gehele schaalvergroting in de landbouw is mede het gevolg van de extreem lagen prijzen die agrariërs voor hun producten krijgen.


Pieter

Ja maar ook de agrarische sector ontkomt niet aan een van de hardste economische wetten: die van vraag en aanbod.
Er is gewoon veel aanbod. Ik kan me nog boterbergen en melkplassen herinneren ivm overproductie. Dat is wel deels teruggedrongen, maar een enorme aanbod is er nog steeds. Vandaar ook die lage prijs.

Pieter Baalbergen

Citaat van: Vincent Hart op mei 31, 2011, 18:33:50 PM
Misschien kun je beter constateren dat de melkveehouderij (net als de meeste andere agrarische sectoren) in Nederland geen economisch rendabele sector is.




Wie moet dan het buitengebied gaan beheren/onderhouden? Daarnaast hebben boeren/agrariërs het soortenrijke landschap gecreëerd waar wij als ''natuurliefhebbers'' zo fan van zijn (het landschap van het jaar 1850). De enige reden dat het landschap in een ecologische woestijn veranderd, is dat wij als consument voor zo min mogelijk geld zo veel mogelijk ''product'' willen. Een boer heeft ook liever de zorg over 20 koeien dan over 120. Maar doordat de winst marges zo klein zijn, moet een boer wel aan schaalvergroting doen. Logischerwijs wordt daardoor het beheer grootschaliger. De oorzaak hiervan ligt dus grotendeels bij ons de consument en niet bij de boer....
Groet, Pieter Baalbergen

Vogels kijken en tussen de 12 en 25?
www.vwg.njn.nl