2 wespen

Gestart door Pietsje, mei 29, 2011, 22:55:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pietsje

Deze 2 wespen zaten vandaag in mijn tuin. Op beiden maakte ik al een paar dagen 'jacht'. Ik kon namelijk niet goed zien in de vlucht wat het nu precies waren.

foto 1 en 2 zelfde beestje, een langgerekte wesp, naar schatting 10-11 mm. Ik denk een Symmorphus en dan misschien bisfasciatus? Maar dat is dan vaak toch weer niet vanaf foto te zeggen dacht ik. En misschien sla ik de plank totaal mis.

wesp foto 3 was groot, naar schatting 14-15mm. Kwam even drinken in de vogeldrinkschaal.  Dacht in eerste instantie muurwesp (Ancistrocerus) maar toch niet.  Ik vind hem lijken op een urntjeswesp alleen is het laatste achterlijfstuk daar weer niet ingesnoerd genoeg aan een dun(ner) steeltje.  Als ik ze vergelijk met de urntjeswespen van vorig jaar. Misschien een mannetje? Erg veel beharing. Voor determinatie zal de foto mogelijk ontoereikend zijn. Ik ben het even kwijt.

Ik heb het ook nog voorzien op een kleinere soort die patrouilleert boven de buxus met een stuk of 4 ex. maar helaas nooit stil lijkt te zitten. In de gauwigheid lijkt die erg op een muurwesp maar kleiner dan deze twee soorten. Wordt vervolgd als ik betere foto's heb.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Harsbijtje

#1
Onderste is toch een Ancistrocerus. Let op richel op het eerste achterlijfsegment
bij overgang vertikale naar horizontale deel. Verschillende soorten wespen gebruiken
droge leem voor de nestbouw en daarom moeten ze om de 2 of 3
gemaakte leembolletjes opnieuw water halen om de volgende bolletjes te kunnen maken.

gko

#2
de eerste zal zo als je al vermoedt dan wel Symmorphus cf bifasciatus zijn,
ik meen dat het nog een andere Symmorphus zou kunnen zijn,
maar ik ben even kwijt welke dat was
met vr gr gkoopman

Pietsje

Albert en Gerrit,

Dank je. Gerrit, je hebt ook nog Symmorphus connexus maar die is het volgens mij niet. Of S. crassicornis misschien, die lijkt er dan weer wel op. Han heeft er geloof ik een kleine studie van gemaakt vorig jaar ;D (naar S. connexus geloof ik).
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

gko

ik herinner me ook dat Han opmerkingen maakte over bifasciatus, volgens mij ging dit inderdaad  over het verschil met S. connexus. Als jij het niet doet of al gedaan hebt, zal ik deze mail binnenkort weer proberen terug te vinden,
omdat Symmorphus nu wel snel algemener zal worden in dit deel van het jaar
met vr gr gkoopman

Pietsje

Gerrit, inderdaad. En dan gaan de topics geheid toenemen. Misschien naar een goede sleutel verwijzen of een aantal kenmerken op een rijtje zetten (lastig klusje). Dan nog is het gros vanaf foto eigenlijk niet te doen omdat het vluchtige beestjes zijn. Tenzij je ze vangt natuurlijk  :-\.

Waar ik zelf nieuwsgierig naar ben is of er bij deze familie wespen ook verschuivingen te bespeuren zijn zoals bij Polistes spec. en soorten Ichneumonidae. Oprukken van wat zeldzamere soorten naar het Noorden of zo. En daarmee hun broedparasieten.
Maar dat is verzamelen van data en ze uberhaupt eerst bewust zien. Zwart-Geel en het vliegt is al gauw een 'weps' hier of in Zeeland ;D ;D
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on