Welke spin is dit ?

Gestart door Floppy, juni 10, 2005, 12:28:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Deze spin zat op een muur in de tuin.
Hoewel ik eerst aan een Kraamwebspin dacht, lijkt het achterlif van de spin me daarvoor toch te kort.

Iemand suggesties of zekerheid over deze spin?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Het is een mannetje van één van onze huisspinnen behorende tot het geslacht Tegenaria. Ik kan je van de foto niet vertellen om welke soort het gaat. Misschien is het het beste om als waarneming op te nemen: huisspinnen sp. - Tegenaria sp.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Bedankt. Ik heb 'm volgens je suggestie aangemeld.

Floppy  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Bram Rijksen

Natuurlijk kan ik proberen te zoeken op internet, maar omdat ik geen idee heb waar te beginnen stel ik mijn vraag hier.
Vanmiddag langs het Bert Bos-pad bij Westbroek: op het water lopend een vrij grote, beige-kleurige spin met relatief lange poten. Aan de buitenrand van z'n achterlichaam (?) een mooi azuurblauw randje rondom, en bovenop het lichaam enkele rijtjes stippeltjes in dezelfde kleur.
Wie helpt?
Alvast bedankt en vriendelijke groet,
Bram Rijksen

HJ Eygenraam

Hallo Bram, bovenin dit forum worden wel 4 spinnenlinks gegeven, onder andere de site van Ed Nieuwenhuys met een thumbnail-overzicht. De Pirata piraticus (een mooie naam voor een mooie spin) voldoet aardig aan jouw beschrijving of anders eentje daar in de buurt misschien.

Vriendelijke groet, Henk

gardensafari

Laste soorten die piraten. Het blauw is overigens eigenlijk wit, dat veelal blauwig weerkaatst. Over het water wandelende piraatjes die aan jouw omschrijving voldoen zijn meestal:

Grote Piraat - Pirata piscatorius
Poelpiraat - Pirata piraticus of
Veenpiraat - Pirata tenuitarsis

De Veenpiraat en de Poelpiraat zijn tamelijk recent van elkaar afgesplitst en zonder genitaalonderzoek absoluut niet van elkaar te onderscheiden. De Grote Piraat maakt een vrijwel zwarte indruk, dus vermoed ik dat jouw diertje een Poel- of Veenpiraat is.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Bram Rijksen

Hoi Hans en Henk,

Mijn dank is groot. Opnieuw bewijst dit forum zijn nut: inderdaad een Poel- of Veenpiraat. De afbeelding die ik op Google van tenuitarsis tegenkwam, kwam me als meest gelijkend over. Kunnen jullie iets zeggen over het voorkomen van deze soort(en)?
Alvast bedankt en vriendelijke groet,
Bram

evanherk

Een tegenaria, wellicht tegenaria domestica, misschien gigantea. Een mannetje zo te zien. tot op soortnivo determineren is bij dit geslacht niet mogelijk zonder de palpen onder  de microscoop te leggen.  

gardensafari

#8
CiteerHoi Hans en Henk,

Mijn dank is groot. Opnieuw bewijst dit forum zijn nut: inderdaad een Poel- of Veenpiraat. De afbeelding die ik op Google van tenuitarsis tegenkwam, kwam me als meest gelijkend over. Kunnen jullie iets zeggen over het voorkomen van deze soort(en)?
Alvast bedankt en vriendelijke groet,
Bram
Verder kom je niet, helaas. Het dier wat jij gezien hebt mag dan op een dier lijken waarvan je een foto hebt gezien, maar spinnen zijn altijd variabel en de Poelpiraat en de Veenpiraat kun je niet van foto's uit elkaar houden (men heeft ook lang gedacht dat het om één en dezelfde soort ging). Zoals bij veel spinnen moet je met een loup of veldmicroscoop de palpen bekijken (bij mannetjes) of de epigyne (bij vrouwtjes). Misschien dat het biotoop heel iets helpt: de Poelpiraat houdt van vochtige, zeer zonnige plekken. De Veenpiraat ook, maar die wil het liefst veen om zich heen en komt bijvoorbeeld in de Hollandse polders en andere kleigebieden niet voor. Op vochtige zandgrond echter kun je beide soorten aantreffen, evenals in veengebieden. Dus mocht je hem hebben gezien in een echt Hollands polderlandschap op klei, dan mag je uitgaan van de Poelpiraat, anders kun je hem helaas niet benoemen.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Bram Rijksen

Aii... de Westbroekse Zodden: echt Hollands polderlandschap (goed voor Poelpiraat) in een laagveengebied (goed voor Veenpiraat); lijkt me een typisch gebied waarin beide soorten zich dus goed thuis zouden kunnen voelen. Soortbepaling  zal dus niet gaan. Zijn dit algemeen voorkomende spinnen?

gardensafari

In Robert's Spinnengids -een boek geschikt voor gevorderden, maar niet voor beginners (van bijna alle soorten zijn palpen en epigynes getekend, maar de kleurplaten vind ik minder geslaagd)- wordt de Poelpiraat aangegeven als een algemene soort en de Veenpiraat als een lokale soort, maar met de aantekening dat als hij voorkomt, hij massaal kan voorkomen. Overigens heeft hij een voorkeur voor trilveen. Als dat laatste niet voorkomt in de Westbroekse Zodden, dan ligt de Poelpiraat wel het meest voor de hand, maar zekerheid heb je niet, of je moet er een vangen. Ik kan dan de tekeningen van Roberts van palpen en epigyne voor je inscannen.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Bram Rijksen

Trilveen; daar zijn de Westbroekse Zodden fameus door geworden.. Ik denk dat ik me er vooralsnog bij neer moet leggen dat ik het van déze nooit zeker zal weten, maar dat ik wel een lekker end op weg ben geholpen door jullie. Hartelijk dank daarvoor! Binnenkort maar weer 's met een netje en potje gaan rondbanjeren..