zwerminktzwam?

Gestart door dutchway, oktober 12, 2006, 11:17:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

dutchway

Deze kleine paddenstoeltjes groien onderaan de voet van een plataan.
Zit ik in de goede richting als ik aan de zwerminktzwam denk?
Graag advies.
Groeten van Lia

dutchway

En de onderkant....op dit blad kan je mooi zien hoe klein ze maar zijn.
Groeten van Lia

dutchway

Misschien is dit dezelfde soort, maar deze stonden bij een andere stronk van wat ooit een boom is geweest en waren groter dan de vorige.
Groeten van Lia

JW_2all

#3
yep, eerste plaatje zijn zwerminktzwammen.
Derde plaatje zijn mycena's, heb je daar ook een onderkantje bij?

Je wilt advies?
Vermeulen (1999) p. 413  Geslacht Inktzwam (Coprinus)
1c. vruchtlichaam groeit op hout ->
8c Hoed jong fijn behaard ->17
17a Hoed gespreid hoogstens 1,5 cm doorsnee ->18
18a niet in grote zwermen? Nee dus 18b
18b In grote zwermen tot 200 exemplaren op vermolmde stronken en houtblokken. Hoed 0,6 -1,5 cm (roomkleurig tot bleek okerkleurig, later grijs met bleek midden, fijn behaard (als ze jong zijn). Sporen glad. Zwerminkzwam (C. disseminatus)

Een dubbelganger is  de Dwergfranjehoed (Psatyrella pygmaea) die vaak samen met zwerminktzwammen op stronken voorkomt maar een onbehaarde hoed heeft.

Inktzwammen hebben sporen die zwart worden bij rijping. Door de doorschijnendheid van de hoedhuid, kleurt de hoed daardoor naar grijs, en dan door naar zwartachtig.
Zwerminktzwammen hebben een korte levensfase. Je ziet telkens nieuwe jonge, dan nog een beetje geelachtige exemplaren komen, dan grijs worden en weer afsterven.
Als je een parkje een week lang elke dag bezoekt, leer je alle stadia kennen, want zo snel kan het gaan.
Groet,
Jan

dutchway

Bedankt voor je snelle en uitgebreid advies.
Het klopt dat die zwerminktzwammetjes er maar heel kort staan verdwijnen en vervolgens bij vochtig weer opnieuw te vorschijn komen.
Ze verkleuren indaad naar donker grijs zwart en zijn dan opeens, soms al na twee/drie dagen weer verdwenen.
De boom waar ze opgroeien staat achter mijn huis.
Dan kom ik er langs met mijn fiets en denk ik moet een foto maken van dat kleine spul en dan vergeet ik het een dag.
Heb ik eindelijk mijn foto toestel in de aanslag is alles weer verdwenen....
Maar nu is het dan toch eindelijk gelukt.
Groeten van Lia

JW_2all

#5
CiteerBedankt voor je snelle en uitgebreid advies.
Het klopt dat die zwerminktzwammetjes er maar heel kort staan verdwijnen en vervolgens bij vochtig weer opnieuw te vorschijn komen.
Ze verkleuren indaad naar donker grijs zwart en zijn dan opeens, soms al na twee/drie dagen weer verdwenen.
De boom waar ze opgroeien staat achter mijn huis.
Dan kom ik er langs met mijn fiets en denk ik moet een foto maken van dat kleine spul en dan vergeet ik het een dag.
Heb ik eindelijk mijn foto toestel in de aanslag is alles weer verdwenen....
Maar nu is het dan toch eindelijk gelukt.
Naar die andere (foto 3) moet je nog maar eens kijken. Ze kijken meer op mycena's. De meeste Mycena's hebben witte lamellen, en die blijven wit , vandaar een verzoek om een foto van de onderkant.
Mycena's staan vaak wat langer dan zwerminktzwammen. Als het mycena's zijn, dan  zijn het of grote bloedsteelmycena's of helmmycena's, daar kom je achter met twee trucjes.

Grote bloedsteel mycena's hebben meestal roodachtige stelen. Als je er eentje breekt, komt er rood sap uit de steel. Verder zijn er nog wat veldkenmerken die je op mijn site kunt nalezen. mijn Paddenstoelen Site
Helmycena's hebben een beetje spaanse helmachtig hoedje, en als je een hoedje afplukt en ondersteboven tegen het licht houdt, dan zie je vaak dwarsschotjes tussen de lamellen (eventueel loepje gebruiken). Deze lijken daar wel een beetje op, maar zonder onderkant gegevens kan het ook een inktzwamsoort zijn.
Groet,
Jan