Een Psilocybe (Kaalkopje), maar welke?

Gestart door Niko Buiten, oktober 12, 2006, 10:16:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Niko Buiten

Afgelopen woensdag vond ik deze paddestoel in door grote grazers begraasd duingrasland in een kalkrijke duinvallei in de duinen bij Haarlem. De sporen meten 14-16 mu x 10-11 mu.

Volgens mij is het een kaalkopje, maar welke? Of is het iets heel anders?

Met de FAN kom ik er niet uit.


Foto van de paddestoel.
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Maar welke dan? Bij Panaeolus kwam ik er ook niet uit. Hoewel ik daarvoor de FAN niet heb geraadpleegd.

(Ik ga zo duidelijk uit. Het kan dus even duren voordat ik eventuele reacties beantwoord.)

Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

CiteerMaar welke dan? Bij Panaeolus kwam ik er ook niet uit. Hoewel ik daarvoor de FAN niet heb geraadpleegd.

(Ik ga zo duidelijk uit. Het kan dus even duren voordat ik eventuele reacties beantwoord.)
Ik zou het niet weten maar meestal zit jij met de soort wel in de goede hoek ;)  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

CiteerIk zou het niet weten maar meestal zit jij met de soort wel in de goede hoek ;)
Nou Corry, deze keer weet ik dat niet. In de FAN kan ik geen Panaeolus-sleutel vinden (of hij moet in - de al geruime tijd niet verkrijgbare - FAN deel 6 staan). Dus heb ik mij moeten behelpen met Horak. Dat leidde ook tot niets. Vergelijking met de standaardlijst leerde dat in Horak enkele Panaeolus-soorten in andere geslachten zijn ondergebracht. Daaronder Panaeolus foenisecii, die in Horak Panaeolina foenisecii heet. Toen besloten bij de hoofdsleutel van Horak te beginnen. En er opnieuw niet uitgekomen. Ik denk dat deze paddestoel een mysterie zal blijven.

Of heeft iemand een suggestie waar ik moet zoeken?
Groet,

Niko Buiten.


a.houter

Gazonvlekplaat - Panaeolus foenisecii :duim:
citroenvormige, ruwe sporen, 14-17 x 8,5 - 11 mu, met grote kiempore
What's the trouble? :huh:  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

#7
Dat die op mijn lippen lag maar het hem niet voorgesteld heb :(
Puur om het feit dat ik niet deskundig genoeg ben.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

#8
Tja, met in mijn achterhoofd een eerdere discussie over de Gazonvlekplaat, die ik nog nooit gezien meende te hebben, had ik hem verzameld als Gazonvlekplaat.


Maar ik kwam er niet uit (zoals ik er nooit uitkwam). Vanmiddag ontdekte ik in de hoofdsleutel van Horak bovendien dat ik de ruwheid van de sporen niet had opgemerkt.


Het is een hele opluchting dat het uiteindelijk toch Gazonvlekplaat is. Aan jarenlang gesleutel aan een onbekende soort is een bevredigend eind gekomen.


De afgelopen weken had ik de Gazonvlekplaat overigens al vaker gezien. Het is inderdaad een algemene soort. Zoals ook blijkt uit het verspreidingskaartje in de Verspreidingsatlas Agaricales van de NMV.


Nu zou ik nog graag vernemen welke sleutel André gebruikt voor het op naam brengen van deze soort.


(Corry, ik wist dat je aan Gazonvlekplaat dacht. Goed dat je hem niet genoemd hebt. Het is beter iemand er zelf uit te laten komen. Nu weet ik dat ik de volgende keer beter naar de ruwheid van de sporen moet kijken.)


:D  :duim:  
Groet,

Niko Buiten.


kvb

Nico

gefeliciteerd. Ik herrinner me een discussie met koffie.


Kik

Niko Buiten

Kik,

Dank. Hadden we het er toen ook over? Het zat mij ook behoorlijk hoog dat ik de soort niet uit kon sleutelen.

Ik doel op een discussie op het forum en een opmerking naderhand op het forum.



Groet,

Niko Buiten.


a.houter

Sorry Niko...niet gesleuteld. Ooit eens op het oog meegenomen als..., vergeleken met Gerhardt, vervolgens geverifieerd met Moser.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

Ik heb de soort met Horak uitgesleuteld en kan me niet herinneren dat het op de naam na veel problemen gaf. Trouwens Horak is de vervanger van Moser's Krypto.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Tja, Horak is de verbeterde, nieuwe editie van Moser. Met Moser ben ik er ook nooit uitgekomen.

Ik denk dat ik vanwege ongeduld te snel in de geslachten zit. In Horak mis je hem dan. Toen ik vanmiddag met de hoofdsleutel begon moest ik afgaan op mijn geheugen omdat ik de collectie inmiddels al had opgeruimd. Ik kon mij niet herinneren dat de sporen ruw waren.

In ieder geval weer wat geleerd. Ik zal binnenkort nog eens een Gazonvlekplaat verzamelen om hem goed onder de knie te krijgen. En mijn geduld beter bewaren.

Dank.

:)
Groet,

Niko Buiten.