welke is het nu precies?

Gestart door gko, mei 26, 2011, 22:34:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

gko

verschillende kandidaten, welke is het nu precies?
bij voorbaat dank
met vr gr gkoopman

Date Lutterop


Groet,

Date


JohnvR

Zou het geen Paramesia gnomana zijn?

gko

beiden bedankt, ik kan niet beslissen o.g.v. de foto's die ik zie,
dus ik ga eerst eens goed de foto's van beide soorten bestuderen, die ik her en der kan vinden.


met vr gr gkoopman

JohnvR

Clepsis spectrana heeft twee donkere puntjes richting de vleugelwortel.

gko

bedankt John, ik hoop dat Date hier ook in mee kan gaan
met vr gr gkoopman

Date Lutterop

Beide soorten kunnen zeer op elkaar lijken. Soms alleen met genitaalonderzoek zeker te onderscheiden. De donkere puntjes die John noemt zijn lang niet altijd aanwezig (zie o.m. Kleinevlinders.nl en UK Moths). De donkere middenband is bij C. spectrana meestal goed zichtbaar, met name het deel richting de costa. Bij P. gnomana is hij vaak in het midden onderbroken, waarbij het lijkt alsof de beide delen bij elkaar langs lopen. Vliegtijd pas ook iets beter op C. spectrana, hoewel er dit jaar wel meer soorten vroeger vliegen dan normaal. Kortom, ik laat me graag overtuigen, maar houd het tot zover op C. spectrana. 

Groet,

Date


JohnvR

De tweede foto lijkt als twee druppels water op een van de exemplaren van Paramesia gnomana op lepiforum.de. Clepsis spectrana heeft ook zwarte puntjes tegen het eind van de vleugel.

Elachista

Bovenstaande foto's zijn beide Paramesia gnomana.

Houd er rekening mee dat de meeste soorten binnen de tribus Archipini seksueel dimorfisch zijn. Mannetje en vrouwtje zijn soms dus wezenlijk verschillend.
Clepsis spectrana is inderdaad goed te onderscheiden van P. gnomana door de vlekjes in het basale deel, maar dat geldt alleen bij de mannetjes. Houd ook rekening met de grote variabiliteit bij spectrana. Uit Denemarken heb ik een volledig bruingrijs exemplaar, die nergens geïllustreerd staat. Ik vermoed dat de noordelijke exemplaren uit twee soorten bestaan, in Noorwegen en Finland komen aparte spectrana's voor met een volledige band in het basale deel en zijn ook grijzer met meer gouden spikkels. Leuk voor de barcodingtechneuten om dat daar uit te zoeken.

P. gnomana heeft in tegenstelling tot C. spectrana nog een Archips-achtige haakvlek in het basale deel. Die heb ik even gemarkeerd. Het is een heel vaag ding, soms ook nog wel eens krachtiger, hoor, maar bij de wijfjes van C. spectrana heb ik deze nog nooit gezien. Hier zie je dat ding, vandaar dus gnomana. Qua tekening is gnomana natuurlijk ook variabel. Dacht ik eerst dat de middenband kenmerkend kon zijn, dat bleek toch te variabel. Van een smalle "v" tot een langgerekte vlek die zoals hier uitloopt in een breder geheel.

Zijn voorvleugels afgesleten, dan hoef je niet direct aan de genitaalpreparaten. C. spectrana heeft namelijk duidelijke geurschubben in de binnenrandzone van de ondervleugel, zijnde duidelijk langere schubben die tussen de gewone schubben uitstulpen, plaatje 2. P. gnomana kan dit ook hebben, maar deze schubben zijn wittiger, het zijn er beduidelijk minder (eigenlijk stelt dat hoopje dus niet bijster veel voor bij P.g.)
Groet,
Tymo

Date Lutterop

OK Tymo, heldere uitleg. Zijn die geurschubben trouwens bij man en vrouw gelijk?

Heb trouwens bijna al mijn verzamelde spectrana/gnomana steeds laten controleren, dus als het goed is staan ze wel goed in mijn collectie. Ga ze als ik weer thuis ben zeker eens op de genoemde kenmerken controleren.

Op Griend sinds 2002 trouwens alleen spectrana gevangen. Gnomana was dus duidelijk wat weggezakt ...

Groet,

Date


gko

bedankt Tymo, heel interessant verhaal, nu begrijp ik de discussie wat beter,
sorry Date, ik moet nu toch wel voor Paramesia gnomana gaan, al zat Clepsis er ook dichtbij,

met vr gr gkoopman

JohnvR

Mooie uiteenzetting van Tymo inderdaad. Het aspect van sexuele dimorfie had ik duidelijk niet in het verhaal in overweging meegenomen.

Elachista

Interessant om te weten of beide soorten op Griend zitten, dat zou natuurlijk best kunnen, maar het is verassend, zo'n eilandje.

Een mooi voorbeeld van die verschillende mannetjes en vrouwtjes is Archips oporana, zie:



Of A. podana




Groet,
Tymo