Rode Patrijs - info gevraagd

Gestart door erikwouda, juni 09, 2011, 23:50:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

erikwouda

Ooit zijn er in Nederland Rode Patrijzen uitgezet (paar decennia geleden).
Begin jaren '80 zag ik een exemplaar in Drenthe.
Wie heeft er meer info hierover voor me? (Liefst over Drentse situatie)


(PS: dit leek me het meest geschikte deel van het forum om dit te posten. Hoop dat jullie dat ook vinden)
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Oenanthe

Niet de ideale plaats maar dat geeft nu niets. De Avifauna van Nederland geeft een overzicht van de bekende uitzetpogingen van rode patrijzen en het resultaat daarvan. Om met dat laatste te beginnen: nooit is een uitzetpoging geslaagd en nergens in Nederland heeft zich een populatie blijvend kunnen vestigen. De enige informatie over de Drenthse situatie is een waarneming begin jaren 90 bij Emmen. Die zou het gevolg zijn van onofficiële, 'wilde' uitzetpogingen door onbekenden. Tegenwoordig kan dat de enige verklaring zijn voor het voorkomen van rode patrijzen want van officiële zijde is men daarmee gestopt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

erikwouda

Dank voor je info. Wist niet waar dit beter neer te zetten.  :-X

Mijn waarneming was ook bij Emmen, en dan 1984.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

joostheeremans

Weten jullie ook wat de achterliggende gedachte van die 'officiële' uitzetpogingen was? Of was dat dezelfde als die voor fazant?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Citaat van: joostheeremans op juni 14, 2011, 12:11:35 PM
Weten jullie ook wat de achterliggende gedachte van die 'officiële' uitzetpogingen was? Of was dat dezelfde als die voor fazant?

Uiteraard, want waarom anders zouden we in Nederland Rode Patrijzen willen hebben?
Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: HPM op juni 14, 2011, 12:15:07 PM
Citaat van: joostheeremans op juni 14, 2011, 12:11:35 PM
Weten jullie ook wat de achterliggende gedachte van die 'officiële' uitzetpogingen was? Of was dat dezelfde als die voor fazant?

Uiteraard, want waarom anders zouden we in Nederland Rode Patrijzen willen hebben?


Dat vermoeden had ik al
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-