schorpioenvlieg

Gestart door Lientje, mei 24, 2011, 21:36:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lientje

Hoi allemaal,

Deze schorpioenvlieg zat gisteren op een plant vlak langs een kanaal.
Ik denk een Panorpa communis, vanwege de kleine basaalvlek.
Helaas heb ik geen foto van de zijkant (voor een eventueel "spoilertje" of wat die beesten ook allemaal hebben). Is dit goed?
Volgens mij blijft zo'n schorpioenvlieg een lastige soort, maar ik wou het tóch effe proberen.
Alvast hartelijk bedankt.

Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Arp

Hoi Jacqueline,

Bij zulke mooie dorsale foto's van een kereltje is het eerste waar je naar moet kijken de vorm van de hypovalven op de staarttang:



Dit is dus germanica - de vleugeltekening en het grote notaalorgaan (spoiler op ab.3) passen ook mooi.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Lientje

Bedankt Arp,

Ik snap niet hoe jij dat kunt zien op mijn foto. Knap hoor! Mij lukt dat niet.
Nogmaals hartelijk bedankt!

groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

harry60

Ik vind ze ook lastig.... maar heb me er ook (nog) niet in verdiept.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Citaat van: Lientje op mei 25, 2011, 06:46:28 AM
Ik snap niet hoe jij dat kunt zien op mijn foto.
Vergelijk met het plaatje helemaal rechtsboven in mijn collage. Die hypovalven zijn echt halverwege de staarttang opeens breed recht afgeknot. Op jouw foto zie je een breed donker deel achteraan en halverwege opeens een scherpe scheiding en daarboven is de staarttang lichter. Ik vind dat genoeg, maar helemaal eerlijk is het misschien niet, omdat ik voordat ik de staarttang goed bekijk (kost idd wat moeite zo klein) de vleugels allang gezien heb en eigenlijk al weet wat het is. Toch blijft dit bij mannetjes het eerste waar je naar zou moeten kijken.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Lientje

Bedankt Arp,

Momenteel doet de link naar je collage het niet, maar ik zal er zeker naar kijken.
Heel hartelijk bedankt voor de uitleg!!!

Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg