opnieuw: welke orchideeën (2) ?

Gestart door tjerk, mei 24, 2011, 19:18:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

tjerk

En hier volgen er nog twee.
3a/c: geen idee
4a/b: gevlekte orchis (ander soort vlekken dan orchidee 1!)
En opnieuw: alvast bedankt!
Tjerk

Zonnekoning

Het is wel handig om te weten in welk (natuur)gebied en biotoop het gaat.
Precieze locaties hoef ik niet te weten, maar meer informatie is wel belangrijk!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

tjerk

berm tussen fietspad en sloot; langs sloot riet; in berm veel (grote?) ratelaar; verder ook echte koekoeksbloem; hopelijk heb je hier iets aan.
tjerk

Zonnekoning

Hallo Tjerk,

Het is erg handig om te weten waar in Nederland de planten ongeveer staan.
Dit is belangrijk, omdat dat iets zegt over het biotoop waar de orchideeën staan.
Deze staan dus ergens op Terschelling en weet dus dat het om afwijkende Gevlekte Duinorchissen gaat.
Er zijn nogal wat ondersoorten/variëteiten binnen de Dactylorhyza-groep en die informatie is dus belangrijk.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

tjerk


Zonnekoning

Ook dit zou ik dan een Gevlekte Rietorchis willen noemen, en de lengte van de sporen van de bloemen is dan weer doorslaggevend.
Orchideeën spelen een beetje vals, omdat ze in staat zijn hun chromosomenparen te verdubbelen (en zelfs te verviervoudigen!) zodat het "nageslacht" meestal vruchtbaar is!
Zo kan een nieuwe (onder)soort ontstaan, en orchideeën is niet voor niets de grootste wereldwijd de grootste plantenfamilie!
Over het algemeen zijn hybriden (b.v. shaap x geit, paard x ezel, leeuw x tijger) steriel en zijn niet in staat om zich tot een nieuwe (onder)soort te evolueren...

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

tjerk

Bedankt voor de moeite en de informatie. Een volgende keer zal ik ook foto's van de zijkant nemen.
Vriendelijke groet,
Tjerk

Mark Engels

Dit zijn inderdaad ook Gevlekte Rietorchissen.

Ik ben het echter niet helemaal met Lodewijk eens, dat het voor de determinatie van de planten nodig is om preciezere vindplaatsen te weten. Op die manier zouden planten zich niet kunnen uitbreiden omdat ze er eerder niet gezien zijn.

De determinatie aan de hand van kenmerken en plaatselijk biotoop (vb slootkant of langs schelpenpad) is allereerst vereist. Pas na determinatie zou gekeken kunnen worden of de gevonden soort past bij de verspreidingsgegevens.

gr. Mark