Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Snoeien van bomen tijdens het broed seizoen  (gelezen 1005 keer)

anneliesvanklinken

• Member
    • Shappa.nl
Snoeien van bomen tijdens het broed seizoen
« Gepost op: mei 24, 2011, 16:54:16 pm »

Beste mensen op het Forum.

Mag men in deze tijd van het jaar bomen(Amerikaanse eiken en Abeelen) fors snoeien?Ik kom met deze vraag omdat in de wijk waar ik woon vandaag een hele reeks bomen, langs een spoorlijntje(stoomlocomotief)aan 1 de kant van de boom( aan de zijde van de spoorlijn) fors zijn gesnoeid.Is dit toegestaan?Dit in verband met eventuele nesten van vogels. Wie kan men mij hierover uitsluitsel geven.

Alvast bedankt,
Groet Annelies

grunsven

• Admins
    • Roy van Grunsven
Re: Snoeien van bomen tijdens het broed seizoen
« Reactie #1 Gepost op: mei 24, 2011, 17:38:39 pm »

Everything you always wanted to know about snoeien but were afraid to ask:
http://www.vogelsendewet.nl/Thema/Kappen_en_snoeien

Het komt er op neer dat je geen nesten mag vernietigen. Als er nesten in zaten mag het dus niet zomaar (er zijn uitzonderingen, zoals ontheffing flora en faunawet of in gevaarlijke situaties). Als er geen nesten in zaten is het geen probleem.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

• Member
« Reactie #2 Gepost op: mei 24, 2011, 17:52:14 pm »

Men is wel verplicht om dit te hebben laten onderzoeken door een externe. Hiermee wordt helaas vaak gesjoemeld. Had jij het vermoeden dat er nesten zaten dan kun je altijd melding doen bij de AID.

Verder zou je bij de gemeente (als die eigenaar is) kunnen vragen naar de externe controle. Deze heeft maar een zeer beperkte houdbaarheid omdat veel zangvogels binnen ca. 1 week een nest broedend kunnen hebben.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

anneliesvanklinken

• Member
    • Shappa.nl
« Reactie #3 Gepost op: mei 24, 2011, 18:33:58 pm »

Roy en Jeroen,
Bedankt voor jullie reacties.
Het was lastig te zien of er nesten in het spel zijn of waren.Er zitten daar wel veel vogels oa Groeling Zwartkop Braamsluiper Tjiftjaf Vink  Fitis .Voor zover ik weet nestelen alleen de Groenling en de Vink in bomen,maar of ze in die bomen een nest hadden,durf ik niet met zekerheid te zeggen.Ik ga in ieder geval eens na vragen of er een extern onderzoek is geweest.Ik kan mij haast niet voorstellen dat in geen van die bomen een nest zat of heeft gezeten.

Groet Annelies

HPM

• Member
  • Herman is op 11 juli 2019 overleden.
« Reactie #4 Gepost op: mei 24, 2011, 18:46:59 pm »

Houtduiven broeden ook in bomen en, vaak nogal opvallend, ook Putters. En uiteraard Zwarte kraai, Gaai en Ekster, en met een beetje geluk Buizerd..

Herman van der Meer

anneliesvanklinken

• Member
    • Shappa.nl
« Reactie #5 Gepost op: mei 24, 2011, 19:16:45 pm »

Hoi Herman,dat weet ik wel ,maar ik weet bijna 100%,zeker dat de vogels die jij nu noemt niet in die bewuste bomen een nest hebben,wel vlak daarbij in de buurt,in wat hogere bomen,Vlaamse gaai,Houtduiven, Eksters,enz..Ik noemde alleen de vogels op, die ik elke dag steeds in die bewuste bomen ,vaak op dezefde plek zie zitten(of hun zang laten horen).
Groet Annelies

anneliesvanklinken

• Member
    • Shappa.nl
« Reactie #6 Gepost op: mei 31, 2011, 12:54:44 pm »

Beste allemaal.
Ik wilde nog even op de zaak terug komen,(inmiddels wat meer te weten gekomen).
De bomen langs het spoorbaantje,vallen niet bij de gemeente onder het beheer,maar bij de V.S.M.(Veluwsche Spoorweg Maatschappij).De gemeente heeft inmiddels aan de bel getrokken,met als resultaat dat de V.S.M.rapporten moet overleggen, hoe het 1 en ander tot stand is gekomen,en welke ontheffingen zij hebben,wat betreft de snoei werkzaamheden.Tot zover.
Groet Annelies
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.053 seconden met 21 queries.