Stekelige witte

Gestart door rchmo, oktober 10, 2006, 22:21:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Vanmiddag in Amelisweerd (Bunnik) veel interessants gezien. O. a. bijgaande witte stekelige op dode beukestam. Breedte van het geheel ongeveer 15 cm. Klein stukje afgebroken voor foto 2. Ziet er interessant uit, maar ik heb geen idee, wat het is.

Rob Oudejans


Natuvos

Hallo Rob,
Wellicht bittere kaaszwam die is echter niet algemeen op loofhout, algemeen op naaldhout..
Proeven smaakt echt goor.

Frans

rchmo

Foto's nogmaals opgeload, mogelijk gaat het nu beter.

Rob




Lijkt op dit moment probleem van imageshack.us te zijn. Komt wel weer goed. Is erg slecht bereikbaar vanavond.

JW_2all

Heb je ook wel eens aan de gelobde pruikzwam gedacht, gezien de maat?
De stekels zouden dan wat duidelijker moeten zijn.
Deze soort moet dan uit te sleutelen zijn met de Houtzwammentabel en met  Eef Arnolds, De Stekelzwammen en Pruikzwammen van Nederland en Belgie (Coolia 46(3) supplement.....
Je moet er nog maar eens naar kijken. Pruikzwammen blijven wel de nodige weken zitten.
Groet,
Jan

rchmo

Beste JW (Jan Willem?), de suggestie van een soort pruikzwam was bij ons (mijn vrouw en mij) bij het zien meteen opgekomen. Ik ken deze zwammen echter nog niet. En we zijn de laatste tijd een beetje specifiek op zoek naar pruikzwammen, maar zijn nog niet geslaagd.

De zwam van de foto zat overgens op een liggende stam (beuk) en leek nog jong. Ik dacht dat pruikzwammen altijd op levend hout voorkwamen(?).
Houden het in de gaten als we kunnen.

Rob Oudejans

rchmo

Bij nalezen over gelobde pruikzwam, lijkt veel van de kenmerken die ik gezien heb er sterk op. Ook op dood hout dus. Zou heel erg leuk zijn!

Rob Oudejans


rchmo

Ik heb de pruikentabel (macroscopisch) niet zelf. Op internet verder gezocht. De enige eventuele pruikenzwam die ermee overeenkomt is de gelobde pruikenzwam. Een erg sterk overeenkomende afbeelding is de volgende:

http://www.grzyby.pl/gatunki/Creolophus_cirrhatus.htm


Rob Oudejans




rchmo

Gisteren terug geweest. Uitgebreid onderzocht en gefotografeerd. Stekels onderzijde behoorlijk gegroeid ten opzichte van de vorige keer. Alle kenmerken kunnen alleen maar duiden op de gelobde pruikzwam! Temeer, daar mijn vrouw en ik 's middags de 'gewone' pruikzwam hebben gezien in Hilverbeek. Twee soorten pruikzzwammen op 1 dag!!!!!!!!
Zal zo gauw ik tijd heb e.e.a. op waarneming zetten.

Rob Oudejans



JW_2all

#8
Beste Rob,

Fantastische vondst dus. Gefeliciteerd. Er zijn dat ik weet maar 5 vindplaatsen in Nederland. Deze site kan aantonen of er meer zijn. Een paar jaar terug zat er ook een in het Spanderswoud. Maar Gelobde pruikzwam plekken zijn een korter leven beschoren dan vindplaatsen van de gewone Pruikzwam. De soort lijkt korter stand te houden op de gastheer.

JW (Jan Willem)
Groet,
Jan

rchmo

Jan Willem,

Bedankt voor je hulp en woorden. Het is een fastastisch gevoel oog in oog te staan met zoiets moois.
Ik heb de waarneming met foto's van gisteren op waarneming gezet.

Rob Oudejans