Framboos?

Gestart door Ettina, mei 23, 2011, 15:53:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ettina

Beste mensen,

Weet iemand van jullie misschien welke plant dit is?

http://waarneming.nl/waarneming/view/54618058

Natuurlijk een groet - Ettina
hoe meer je uit de knop komt
hoe meer je gaat bloeien


Ettina J. Hansen


www.ettinajhansen.nl

Natuurgedichten en Fleurisanten

han.endt

Gele framboos, Rubus idaea 'Fallgold' Maar gaan we nu al opgebonden tuinplanten invoeren........ :rolleye: .

Ettina

#2
Citaat van: Han Endt op mei 23, 2011, 15:58:34 PM
Gele framboos, Rubus idaea 'Fallgold' Maar gaan we nu al opgebonden tuinplanten invoeren........ :rolleye: .

Han,

Ik stel vragen waarvan ik het antwoord niet weet.
Dat is normaal gesproken zo, bij vragen.

Dat dit een Gele framboos is, wist ik dus niet.
Dus ook niet dat het hier om een opgebonden tuinplant gaat.
Die niet opgebonden was.
Wat ik wél wist, is dat opgebonden tuinplanten niet ingevoerd moeten worden.
Jij weet dat ik dat weet.

Jij stelt dus wel vragen waarvan je het antwoord weet.
Iets om over na te denken!

Natuurlijk een groet - Ettina
   
hoe meer je uit de knop komt
hoe meer je gaat bloeien


Ettina J. Hansen


www.ettinajhansen.nl

Natuurgedichten en Fleurisanten

brambonius

duidelijk een soort gele framboos, maar is het wel duidelijk dat ras? Heeft R. idaeus "fallgold", de gele herfstframboos, normaal geen veel grotere vruchten (het is een opbrecgstras) en forsere vijftallig geveerde bladeren? Of ziet hij er hier wat miezeriger uit door een verwilderde standplaats op arme grond?

Wat dan weer wel voor "fallgold" pleit is dat die, als herfstframbozenras, zo ongeveer het hele groeiseizoen vruchten kan hebben, en nu al de eerste vruchten kan hebben in deze vreemde voorzomer, in tegenstelling to de meeste andere Rubus-achtigen.
Bram

han.endt

Bram, ik denk dat de vruchten zo klein zijn, omdat het zo droog is en omdat het nog zo vroeg in het jaar is.


Ettina, je moet nu niet de vermoorde onschuld spelen, want je weet echt wel wat je doet en deze frambozen zijn geleid langs een vlechtwerk in een strak aangelegde tuin. Ik zie veel van dit soort waarnemingen van jou. Tuinplanten die in perkjes staan omgeven door buxushaagjes invoeren alsof het wilde planten zijn. Het ergste vind ik nog dat dit soort idiote waarnemingen nog goed gekeurd worden ook.

Maar ik denk dat ik maar mee stop met reageren hier op het forum. Als waarnemers en admins de scheidingslijn tussen tuinplanten en wilde planten niet meer kunnen zien is voor mij de lol er af.

HPM

Citaat van: Han Endt op mei 24, 2011, 22:21:45 PM
Bram, ik denk dat de vruchten zo klein zijn, omdat het zo droog is en omdat het nog zo vroeg in het jaar is.


Ettina, je moet nu niet de vermoorde onschuld spelen, want je weet echt wel wat je doet en deze frambozen zijn geleid langs een vlechtwerk in een strak aangelegde tuin. Ik zie veel van dit soort waarnemingen van jou. Tuinplanten die in perkjes staan omgeven door buxushaagjes invoeren alsof het wilde planten zijn. Het ergste vind ik nog dat dit soort idiote waarnemingen nog goed gekeurd worden ook.

Maar ik denk dat ik maar mee stop met reageren hier op het forum. Als waarnemers en admins de scheidingslijn tussen tuinplanten en wilde planten niet meer kunnen zien is voor mij de lol er af.

Gewoon doorgaan Han, maar ietsje rustiger tegen de waarnemers mag wel.


Herman van der Meer

Datura

Helemaal mee eens, gewoon doorgaan Han (het wordt gewaardeerd!)! Het is fijn een 'kritisch geweten' te hebben op het forum. Van mij hoef je ook niet rustiger aan te doen tegen de waarnemers, maar ik kan me voorstellen dat dat wel beter voor jezelf is. En dat de mensen hier verschillende meningen hebben over waar de grens van het invoeren ligt, dat is niks nieuws denk ik.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

han.endt

Citaat van: Datura op mei 25, 2011, 12:09:33 PM
maar ik kan me voorstellen dat dat wel beter voor jezelf is. En dat de mensen hier verschillende meningen hebben over waar de grens van het invoeren ligt, dat is niks nieuws denk ik.

Dan heb je me goed door. Het probleem is dat ik soms veel te fel reageer en me veel te veel opwindt. Ik weet wel hoe dat komt, althans dat weet ik sinds een paar maanden. Ik heb namelijk de diagnose Asperger gekregen. Ik krijg nu ook begeleiding.

Dus Ettina excuus voor mijn wat felle reactie, maar aan de andere kant denk ik dat wel het toch wel over eens kunnen zijn dat deze waarnemingen in een tuin zijn gedaan. Verder is dit leiden van frambozen (en bramen) langs muren of in dit geval een gevlochten wand een bekende manier om dergelijke nogal woest groeiende planten een beetje in toom te houden.

Enfin ik zal me wat meer beperken tot de determinaties zelf en proberen me niet zo druk meer maken of de planten dan wel of niet van dubieuze oorsprong zijn. En mijn opmerking naar de admins toe wil ik zeker ook afzwakken. Ik weet wat voor werk er in gaat zitten en het is ook een beetje te veel van het goede om ook nog eens al de waarnemingen te gaan beoordelen of ze nu ingezaaid, aangeplant, verwilderd, inburgerend of zuiver wild zijn. Vooral ook omdat de grenzen soms vaag zijn. Een beetje overmacht dus en er ligt ook een verantwoording bij de waarnemers zelf.

ejslootweg

Om nog even terug te komen op de framboos. Ik kan geen gele vruchten ontdekken. Wel donker roze kroonbladen.

groeten, Erik
groeten, Erik

HPM

Citaat van: ejslootweg op mei 25, 2011, 18:12:04 PM
Om nog even terug te komen op de framboos. Ik kan geen gele vruchten ontdekken. Wel donker roze kroonbladen.

groeten, Erik

Ik kan me vreemd genoeg niet herinneren wat Prachtframboos voor vruchten heeft en of die er nu al zijn.
Herman van der Meer

han.endt

Citaat van: HPM op mei 25, 2011, 19:13:30 PM
Citaat van: ejslootweg op mei 25, 2011, 18:12:04 PM
Om nog even terug te komen op de framboos. Ik kan geen gele vruchten ontdekken. Wel donker roze kroonbladen.

groeten, Erik

Ik kan me vreemd genoeg niet herinneren wat Prachtframboos voor vruchten heeft en of die er nu al zijn.

Nu kan de framboos ook roze bloeien. Evenals de braam.

Ettina

#11
Citaat van: Ettina op mei 26, 2011, 19:33:54 PM


Dus Ettina excuus voor mijn wat felle reactie, maar aan de andere kant denk ik dat wel het toch wel over eens kunnen zijn dat deze waarnemingen in een tuin zijn gedaan. Verder is dit leiden van frambozen (en bramen) langs muren of in dit geval een gevlochten wand een bekende manier om dergelijke nogal woest groeiende planten een beetje in toom te houden.

Excuus aanvaard Han, dat spreekt vanzelf.
Goed van je om e.e.a. uitgesproken te hebben, dat is te waarderen.
En zoals je ook wel begrepen zult hebben uit de reacties... vooral doorgaan hier!

Voor wat betreft het onderwerp:
De waarneming van de desbetreffende Gele frambozen is niet in een tuin gedaan. De Frambozen werden evenmin geleid langs het hek dat je op de foto ziet. De waarneming is gedaan op de landgoederenzone en dat is dus op oude grond. De planten zagen er verwilderd uit. Aan de andere kant van het hek lag een gebied met veel wildgroei, en ook weer die Gele frambozen. Ook daar waren ze niet opgebonden maar in een verwilderde toestand.
Althans alles naar mijn bevindingen.

Natuurlijk een groet - Ettina
hoe meer je uit de knop komt
hoe meer je gaat bloeien


Ettina J. Hansen


www.ettinajhansen.nl

Natuurgedichten en Fleurisanten

ejslootweg


Van soortenbank.nl:
Prachtframboos
RH. 5133

Volledige wetenschappelijke naam: Rubus spectabilis Pursh

Diagnostische kenmerken:
Kroonbladen langer dan de kelk, helder paarsachtig rood. Bladen van onderen groen, bijna kaal, 3-tallig. Blaadjes grof gezaagd tot veerspletig. Bloemen alleenstaand of 2 bijeen, 2,5-3 cm breed. Vrucht oranje.

1,00-2,00. Maart-mei. Hemikryptofyt.

Standplaats:
In parken en op buitenplaatsen.

Denk toch dat het deze is. Voor andere frambozen is het nu wel heel vroeg om al vruchten te hebben.
Erik
groeten, Erik

han.endt

Ik denk dat je gelijk hebt Erik.

brambonius

#14
Dat issem inderdaad. Ik wist dat die drietallige bladeren, donkerroze kroonbladeren, en iets andere bladkleur mij ergens aan deden denken, maar kon er toen niet opkomen wat... Niet aan de 'fallgold', die heb ik ondertussen ergens bekeken, 5-tallig geveerde bladeren, andere bladkleur, witte bloemen met kleinerde kroonbladeren, en nog zeker geen rijpe bessen... Ook aan de stengels op de derde foto klopte iets niet voor R. idaeus.
Bram

ressiv

#15
Wat ik nog niet vernomen heb van de kenners is, refererend aan foto 2, het verschil in vruchten van deze Prachtframboos:
Waarom is de vorm van de ene vrucht zoals van een braam of framboos en de vorm van een van de andere vruchten gelijkend op een rozenbottel?

m.v.g.

rapunzel

Citaat van: Han Endt op mei 23, 2011, 15:58:34 PM
Gele framboos, Rubus idaea 'Fallgold' Maar gaan we nu al opgebonden tuinplanten invoeren........ :rolleye: .

Een, misschien wat late, reactie.
Het forum is voor velen een plek waar vragen over planten gesteld kunnen worden. Ook ik doe dat.
En het is fijn dat er onder de forumdeelnemers zoveel kennis aanwezig is. Ook van allerlei cultuurplanten. Het forum is daarom voor velen een bron van kennis. Mensen moeten daarom, vind ik, hier vrijelijk hun vragen kunnen stellen. Een antwoord daarop is geen advies om die planten dan ook maar in te voeren. Bij twijfel daarover kan daar nadrukkelijk op worden worden gewezen. Ook de admins hebben hierin een duidelijke taak.
Koos
Koos Ballintijn

pieternella

Waar je een 'rozenbottelvorm' ziet, is de vrucht al geplukt.
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

Ettina

#18
Om nog even terug te komen op dit topic, een vraagje aan de admins:

mag ik, gezien de bevindingen hier wat betreft deze plant, de plant invoeren op Waarneming als een zekere, en verwilderde, Prachtframboos?

Met vr. groet - Ettina
hoe meer je uit de knop komt
hoe meer je gaat bloeien


Ettina J. Hansen


www.ettinajhansen.nl

Natuurgedichten en Fleurisanten