Zwarte Spreeuw ?!?!?!

Gestart door Steven Wytema, oktober 10, 2006, 19:19:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

Jan, ik begrijp dus dat je bedoelt dat het een vrouwtje is?

Ja, ik neem aan dat iemand het DNA verschil wel heeft tussen de 2.

Theo

wierdaj

Nog een (slecht) plaatje met ondervleugeldekveren.

groet, Jan Wierda

JohanvantBosch

Citeer
CiteerGrappig Max, dat van vrouwtje / onvolwassen.

Als tie nou veel zingt en een territorium heeft in oktober wijst dat wel erg richting man.

En als het dan een man Zwarte zou zijn, 1e of 2e zomer, dan kloppen de getekende toppen op de verse veren en de korte sierveren weer niet. En de zang ook niet.

Terugredenerend kom je dan toch echt weer bij Spreeuw.

Theo

Vang hem nou gewoon.
Een territorium, nou hij/zij is plaatstrouw. Maar een territorium, nee...De vogel duldt immers andere Spreeuwen (zie foto's Patrick Palmen).

Zang? In BWP (Cramp & Simmons, deel 8) staat dat zowel man als vrouw in de herfst een subsong ten gehore brengen. Hoe die klinkt weet ik ook niet en hoe je die weer onderscheidt van de 'main song' weet ik oook niet.

En vangen? En dan? DNA afnemen? Is er vergelijkingsmateriaal voorhanden en verschillen Zwarte Spreeuw en Spreeuw voldoende van elkaar om die op DNA te herkennen?
blauwe snavelbasis wijst toch ook op man bij zwarte spreeuw?

P1234

De vogel van Texel wordt net door Arnout van den Berg als zekere Spreeuw gepiept. Helaas heeft hij verder niets ingesproken over het waarom hiervan en de Vogellijn vermeldt evenmin op basis waarvan dit gebeurt. Ik ga er niet vanuit dat het hier de persoonlijke mening van Van den Berg betreft, maar dat er aanvullende informatie is gekomen.

Even uitgaande van de juistheid van het bericht, mogehn we toch vaststellen dat de beruchte Spreeuw de meest gefotografeerde van Europa is :D

Peter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Steven Wytema

#124
CiteerHelaas heeft hij verder niets ingesproken over het waarom hiervan en de Vogellijn vermeldt evenmin op basis waarvan dit gebeurt. Ik ga er niet vanuit dat het hier de persoonlijke mening van Van den Berg betreft, maar dat er aanvullende informatie is gekomen.

Peter
Dat deed Ruud Brouwer in het begin ook al en ik moet zeggen dat het me behoorlijk irriteert; Natuurlijk hebben betreffende personen een enorme stapel kennis welke ik niet in twijfel wil trekken, maar bij een dergelijke situatie vind ik dat als je dergelijke beweringen maakt dat je dat moet onderbouwen.

Bovendien verleid je met dergelijke piepjes behoorlijk veel mensen tot het afluisteren van de lijn, en als je dan niks inspreekt kost het hen die bellen toch weer wat centen.
Ik snap wel dat het niet zo is, maar soms denk ik zelfs dat ze het doen om de DB-kas te spekken??

Tot overmaat spreekt AvdB hiermee tegen het woord in van diverse Spanjaarden, dus welke wijsheid hij dan wel heeft meegenomen naar Texel???
Wie het weet mag het zeggen.

edit: nu ik het bericht van Edwin hieronder lees trek ik mijn 'kritiek' in.
Ik ben nog wel benieuwd naar het significante verschil in het geluid daarentegen..
Steven Wytema


Edwin Russer

CiteerDe vogel van Texel wordt net door Arnout van den Berg als zekere Spreeuw gepiept. Helaas heeft hij verder niets ingesproken over het waarom hiervan en de Vogellijn vermeldt evenmin op basis waarvan dit gebeurt. Ik ga er niet vanuit dat het hier de persoonlijke mening van Van den Berg betreft, maar dat er aanvullende informatie is gekomen.

Even uitgaande van de juistheid van het bericht, mogehn we toch vaststellen dat de beruchte Spreeuw de meest gefotografeerde van Europa is :D

Peter
Ik heb de vogellijn nog even afgeluisterd en Arnoud baseert zich op het feit dat de vogel zingt als een gewone Spreeuw en vandaar de correctie. Misschien wel handig om voortaan om in dit soort gevallen een correctie/wijzigingspiep door te geven en dan vervolgens als Spreeuw door te piepen,

CiteerBericht  Max meldt dat veel gebruikers van het nieuwe RBA-systeem een profiel hebben waarop geen berichten over gewone vogels (Vink, Zanglijster, Spreeuw, etc) worden doorgegeven. Hij heeft gisteren dus helemaal geen bericht over de Texel-spreeuw ontvangen (Er werd immers gewerkt aan een gewone Spreeuw) en trok dus de conclusie dat hij weg was. Door te werken aan een Zwarte Spreeuw krijgen alle RBA-gebruikers hiervan weer melding, zoals het hoort
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

P1234

Citeer
Ik heb de vogellijn nog even afgeluisterd en Arnoud baseert zich op het feit dat de vogel zingt als een gewone Spreeuw en vandaar de correctie.
Grappig; ik heb in het veld juist weer mensen horen zeggen dat ze vonden dat het geluid dat de vogel produceerde afweek van dat van "gewone" Spreeuw. dat was ook mijn eigen -bescheiden- observatie ter plaatse.

Kan een Zwarte Spreeuw trouwens ook Spreeuwen imiteren? :)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Edwin Russer

#127
CiteerKan een Zwarte Spreeuw trouwens ook Spreeuwen imiteren? :)

Wie weet, onze Spreeuwen zijn natuurlijk ook perfecte imitators.
Trouwens, Remco zei op de vogellijn ook nog dat de discussie in een patsstelling was geraakt.
Het lijkt wel een soort van een bokswedstrijd die na twaalf ronden nog niet is beslist als we natuurlijk nog een tijdje zo doorgaan.....  :gap:
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Guus Peterse

CiteerArnoud baseert zich op het feit dat de vogel zingt als een gewone Spreeuw
Ja, dat was mij zaterdag ook al opgevallen (d.w.z. ík vond het weinig afwijken van gewone spreeuw en zeker niet lijken op wat ik ken van zwarte spreeuw in het voorjaar). Maar JvdLaan schreef daarover: 'In BWP (Cramp & Simmons, deel 8) staat dat zowel man als vrouw in de herfst een subsong ten gehore brengen. Hoe die klinkt weet ik ook niet.'
Ik weet wel dat allerlei soorten in de herfst een wat minder uitbundige zang ten gehore kunnen brengen en dat zou een zwarte spreeuw natuurlijk in de buurt van een gewone spreeuw kunnen brengen. Kan die Spanjaard dáár geen helderheid over verschaffen?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

theomuusse

Of het wordt nu tijd dat ook de meest fanatieke Unicolor aanhangers de handdoek in de ring gooien.

Het blijft een raar ding, ook al is het een Spreeuw.

Deze discussie lijkt steeds om de pro-Spreeuw argumenten heen te fietsen. Of erover heen.
Tijd voor een nieuwe discussie lijkt me.

Theo

Jan-Pieter

Zullen we gewoon afwachten wat de CDNA er over te melden heeft? Volgens mij heeft die hier in NL het laatste woord als er vogels worden ingedient. Toch?
Er wordt misschien over pro spreeuw heen gewalst maar als je denkt dat het een gewon espreeuw is wals je over pro zwarte spreeuw heen.

MVG JP

theomuusse

CiteerZullen we gewoon afwachten wat de CDNA er over te melden heeft? Volgens mij heeft die hier in NL het laatste woord als er vogels worden ingedient. Toch?
Er wordt misschien over pro spreeuw heen gewalst maar als je denkt dat het een gewon espreeuw is wals je over pro zwarte spreeuw heen.

MVG JP
CDNA leden walsen niet.
Maar vinden 1 kenmerk pro-Spreeuw er 1 teveel voor een nieuwe voor NL.
En er zijn er al meer.

Handdoekje ringetje.

Theo

Jan-Pieter

Ik zeg niet dat CDNA walst lees maar na. Ik zeg alleen dat als iemand zegt dit is sprreeuw dan walst die gene hier over pro zwart heen en anders om. En die ene spanjaard die zegt dat het zwart is die heeft het dan bij het verkeerde eind. We zijn hier allemaal, in onze eigen ogen, overtuigd van iets maar wie heeft er nou echt, en dan bedoel ik echt, goed een zwarte spreeuw in zijn hoofd?
Laat CDNA beslissen en is het spreeuw dan is het spreeuw en anders is het een zwarte spreeuw.

MVG JP

Steven Wytema

CiteerLaat DNA beslissen en is het spreeuw dan is het spreeuw en anders is het een zwarte spreeuw.

MVG JP
helemaal mee eens!  :P
(goed lezen ;))
Steven Wytema


Jan-Pieter

ja vangen dat beest en bloed aftappen, dan een reisje naar Spanje om het daar ook te doen en klaar is ..... :wacko:

mvg JP

ruud_altenburg

#135
Ik kreeg gisteren van Kees Roselaar zijn visie op de vogel van Oudeschild. Met zijn toestemming plaats ik die hier integraal.

Mijn eigen aantekening is dat Zwarte Spreeuwen niet altijd een donkere snavel in de winter hebben, zie bv de vogel uit november in Tunesië in mijn reisverslag.

Groeten,

Ruud


===============================================
Aantekeningen bij een 'Zwarte Spreeuw' te Oudeschild op Texel, okt 2006

Kees Roselaar
ZMA, 16 okt 2006

Op woensdag 11 okt 2006 van 12:00-13:00 hr observeerde ik een spreeuw die een dag eerder als (mogelijke) Zwarte Spreeuw Sturnus unicolor was gemeld op de DBA site. De vogel bevond zich aanvankelijk op een dak, waarbij hij vooral schuin vanonder in niet zeer gunstig licht te zien was, maar vloog later naar een nabijgelegen grasveld aan de voet van de dijk waar hij met volle zon in de rug tot op 5 meter afstand prachtig te observeren was, direct vergelijkbaar met drie-vier gewone Spreeuwen Sturnus vulgaris. Het meest opvallend aan de vogel was dat hij een op het oog ongevlekt kleed leek te vertonen dat overeenkwam met het iets gesleten broedkleed, normaal gedragen April-Juni. Ook snavel en pootkleur (geel met blauwe basis ondersnavel resp roze) waren die van een normale volwassen man Spreeuw uit de broedtijd. De vogel was nog in vleugelrui, p9-p10 nog oud, en had ook een of meer oude armpennen en enkele oude lichaamsveren, verder leek het gehele kleed nieuw, waarbij een deel van de veren op het lichaam nog in groei was. Lichte punten/randen aan de veren, zoals bij een normaal vers kleed, ontbraken echter, behalve voor kleine vlekken op flanken, stuit en een klein deel der ondervleugeldekveren

Door de donkere ondervleugel en de sterke glans deed de vogel me onmiddellijk denken aan en der oostelijke ondersoorten van de Spreeuw, zoals die voorkomen oost vanaf centraal Turkije en de Krim tot Centraal Azië. De veren op kop en mantel waren wel spits, maar niet verlengd, waardoor het zeker geen Zwarte Spreeuw kon zijn. Omdat ik niet alle kenmerken van de vormen van Spreeuw en Zwarte Spreeuw in het hoofd heb zitten besloot ik te wachten met definitieve determinatie tot ik in de collectie van het ZMA had gekeken.

Heden was daartoe de eerste gelegenheid. Het ZMA heeft 11 Zwarte Spreeuwen in verschillende kleden, en van vrijwel alle ondersoorten van de Spreeuw ca 4-6 exemplaren (alleen minor van de Indus vallei ontbreekt), eveneens in verschillende kleden. Mjn conclusies zijn als volgt:

(1) de vogel is zeker geen Zwarte Spreeuw door het ontbreken van zeer smalle sterk verlengde veren op achterhals en mantel, door het ontbreken van de voor Zwarte Spreeuw karakteristieke doffe olie-achtige glans, en door het ontbreken van een asgrijze of zilverige waas over de vers geruide veren. Zwarte Spreeuw heeft o.a. niet de lichte vlekken op flanken en deel der ondervleugel en de smalle bruine randen langs de slagpennen die de Oudeschild-vogel vertoonde. Zwarte Spreeuw zou in dit ruistadium donkere snavel en poten moeten hebben.

(2) de glans, poot- en snavelkleur, en ondervleugeltekening van de Oudeschild-vogel kwam zeer sterk overeen met die van de ondersoort caucasica van de Spreeuw uit de broedtijd. De conclusie zou dus kunnen zijn dat de de vogel een dwaalgast van caucasica is. Echter, ook caucasica heeft in vers geruid kleed overal lichte puntjes op de veertoppen en ondervleugel, het kleinst/smalst bij adult mannetje; deze vlekken/randen zijn sex voor sex smaller/kleiner dan bij nominaat vulgaris, maar altijd aanwezig; de ondervleugel van caucasica is overwegend zwart, maar smalle zeemkleurige randen zijn op all onderdekveren aanwezig. Bovendien zijn snavel en poten na de broedtijd donker/zwart, net als bij nominaat Spreeuw en Zwarte Spreeuw.

(3) de verdeling van groene en paarse glans van de Oudeschild-vogel is echter ook geheel gelijk aan de glans van nominaat vulgaris uit de broedtijd, en ook poot- en snavelkleur zijn als in de broedtijd; de vogel verschilt eigenlijk alleen van broedtijd nominaat vulgaris door de donkere ondervleugel. Uit de bestudering van balgen blijkt er behoorlijk wat variatie te zijn in de grootte van de lichte vleken en randen op de veertoppen: breed bij jonge vogels, smaller tot zeer smal bij adulte mannen (nòg breder bij vrouwtjes, maar die laat ik even buiten beschouwing). Waarschijnlijk hangt die variatie af van hormonale ontwikkeling in de ruitijd: randen en vlekken zijn kleiner bij hogere testosteron-spiegel. De Oudeschild-vogel heeft klaarblijkelijk ook last van zijn hormonen, omdat snavel en pootkleur verkeerd zijn voor welk taxon van Sturnus s.s. dan ook in dit ruistadium. Bij hoge (abnormale) testosteron productie veranderen snavel- en pootkleur niet ondanks de rui en worden de lichte randjes en vlekjes op het lichaam en klaarblijkelijk ook op de onderveugel veel kleiner dan normaal of zijn vrijwel geheel afwezig.

Conclusie: de Oudeschild vogel is een adulte man vulgaris met een verkeerde hormoon-spiegel, bijvoorbeeld door een gezwel op de testis; een adulte caucasicus met hetzelfde euvel kan niet worden uitgesloten, maar het is zeker geen normale caucasicus en al helemaal geen Zwarte of unicolor/vulgaris hybride.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

maartenwielstra

Nu maar vangen en kijken naar die gezwollen testis dan  :mellow:  

Edwin Russer

#137
Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels mailcontact met Arnoud van den Berg gehad en bevestigd dus in feite o.a. het verhaal van Roselaar en dat we hierdoor toch wel voorzichtig aan de conclusie kunnen gaan trekken dat we wel degelijk met een Spreeuw te maken hebben.  

Dag Edwin

Jouw vraag over mijn beweegredenen om de afwijkende spreeuw van Texel als zekere Spreeuw door te piepen is ook door anderen gesteld. Hieronder mijn antwoord aan Co. Overigens heb ik door afwezigheid alle discussies over de vogel gemist. Ik had daarom misschien wat voorzichtiger moeten zijn met mijn conclusie en eerst de argumentaties van anderen moeten beluisteren.

Groet van Arnoud
.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Van: Co van der Wardt (thuis)

Dag Co

Dank voor je mailtje. Inderdaad ben ik net terug uit Marokko, een land met veel Zwarte Spreeuwen. Omdat mijn mailbox vol was geraakt, heb ik de discussie over de Texelse zwarte Spreeuw gemist. De foto's op de site vond ik echter gek genoeg om vanmiddag meteen naar Oudeschild af te reizen. Maar eigenlijk had ik me de reis kunnen besparen: zelfs als je niets van spreeuwen weet maar wel hun aantallen kent, zou de keuze tussen een afwijkende Spreeuw of een sterk afwijkende Zwarte Spreeuw makkelijk moeten zijn

geluid

De vogel liet zich goed zien en vaak horen. Behalve foto's kon ik dus ook veel geluiden opnemen. Zwarte Spreeuwen in Marokko hebben specifieke geluiden die ik bij deze vogel niet waarnam. Ook in Spanje heb ik ooit geluidsopnamen van deze soort gemaakt die verschilden van wat ik in Nederland van Spreeuwen hoor. Het kan inderdaad zijn dat een Zwarte Spreeuw die naar Nederland afdwaalt na lange tijd de zang en roepjes van Spreeuwen overneemt. Echter, ik had liever gezien dat de zang niet identiek was aan die van andere zingende Spreeuwen in Oudeschild.

verenkleed

Wat me in het veld wel en op de foto's op de site niet direct opviel, was de gesleten staat van de veren op met name de onderdelen. Ik kwam daardoor tot de conclusie dat de vogel grotendeels nog het nu c 13-14 maanden oude verenkleed heeft van vorig jaar en er dus uitziet zoals een Spreeuw in maart-mei, maar dan nog wat meer gesleten. Dus een Spreeuw met vrijwel geheel 'weggesleten' witte veerpunten dus. Alleen in de vleugel is duidelijk rui te zien en de nieuwe veren lijken nu juist niet op die van Zwarte Spreeuw.

naakte delen

De kleur van de naakte delen is eveneens nog zoals in het voorjaar, zodat hij door de gele snavel met blauwgrijze basis gemakkelijk als een mannetje ouder dan een jaar is te herkennen.

hormonen

Omdat ik een relatie verwacht tussen de afwijkende kleur van de naakte delen en de verlate rui, kwam ik tot de opmerking dat het een 'hormonenspreeuw' betrof.

zwarte-spreeuwkenmerken

Inmiddels heb ik begrepen dat de snavelvorm, het postuur, de zwarte ondervleugeldekveren en de tekening op de onderstaartdekveren als sterke punten voor Zwarte Spreeuw worden genoemd. Op mijn foto's kan ik echter geen verschil in snavelvorm vaststellen; de snavel ziet er misschien wat forser uit maar dat komt volgens mij door de kleur. Het postuur is volgens mij evenmin verschillend van een Spreeuw; de vogel ziet er misschien wat voller uit maar dat komt volgens mij omdat de kop- en lichaamsveren zo gesleten zijn. De zwarte ondervleugeldekveren zie ik niet terug in foto's op de site. De witte tekening op de onderdelen lijkt me door de sleet niet goed te interpreteren.

Bij een Zwarte Spreeuw zou je verlengde achterkruinveren moeten zien en een andere tekening op de slagpennen.

De gele snavelkleur is ook voor een Zwarte Spreeuw in oktober afwijkend.

Kortom: volgens mij betreft het hier een Spreeuw die een paar maanden te laat zijn winteruiterlijk aanneemt. Dat komt bij andere soorten zoals je weet ook wel eens voor. Ik begrijp dat jij het daarmee eens bent.



Groet van Arnoud

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ha Arnoud,

Dank voor je uitvoerige uitleg! en duidelijk op grond van welke punten je tot determinatie van Spreeuw komt. Dan ben ik wel benieuwd of je ook weet hoe Gutierrez tot de conclusie komt dat het een 1e zomer vogel met verlate rui zou moeten zijn, o.g.v. de diagnostische tekening van de onderstaartdekveren.

En heb je inmiddels ook al contact met andere personen gehad? zoals o.a leden van het CDNA en hoe zij over deze vogel denken? en wat de algemene buitenlandse opinie over deze vogel is?

Alleen in de vleugel is duidelijk rui te zien en de nieuwe veren lijken nu juist niet op die van Zwarte Spreeuw.

Nog één punt: hiermee bedoel je de grote dekveren met lichte toppen, verse handpennen met lichte centra en de lichte binnenvlaggen van de nieuwe tertails?

Alvast dank en vriendelijke groet,

Edwin Russer.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dag Edwin

Wat betreft rui: de vogel toont actieve vleugelrui waarbij p9 en p8 (de twee grote buitenste; p10 is een heel korte) oud zijn en p7 nog in de groei. De nieuwe pennen hebben een lichte rand die niet overeenstemt met Zwarte Spreeuw.

Ik heb de discussies en argumentaties van anderen niet kunnen volgen. Wel ontving ik gisteravond een bericht van Kees Roselaar die op basis van onderzoek aan balgen eveneens tot de conclusie komt dat het een afwijkende Spreeuw moet zijn: een vogel die eruit ziet zoals een volwassen mannetje Spreeuw in het voorjaar. De veren van kop en mantel zijn weliswaar spits maar niet verlengd waardoor het geen Zwarte Spreeuw kan zijn. Hij ontdekte aan balgen dat er variatie is in de grootte van de lichte vlekken en randen van veertoppen; deze zou af kunnen hangen van hormonale ontwikkeling in de ruitijd en kleiner zijn bij een hoge testosteron-spiegel. Volgens Kees duiden ook de voor iedere spreeuwensoort in dit jaargetijde afwijkende snavel- en pootkleur op een hormoonprobleem.

Uit emails blijkt dat er waarnemers zijn die menen dat een afwijkende Zwarte Spreeuw een serieuze optie blijft. Wat CDNA-leden of 'buitenlanders' ervan vinden, weet ik niet precies; ik krijg signalen dat men meer aan Spreeuw dan aan Zwarte Spreeuw denkt. Bepaalde Italiaanse vogelaars vinden het in ieder geval geen gewone Zwarte Spreeuw en denken hoogstens aan een hybride.

Wat betreft je PS: als je meent dat er sprake is van een zinvolle aanvulling voor de discussie kun je de reactie/conclusie op het forum van waarneming.nl plaatsen.

Met vriendelijke groeten

Arnoud.


En tenslotte nog een plaatje om e.e.a. te verduidelijken,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

marijn

Nou, ik had nog een heel verhaal geschreven, maar dat kan nu volledig achterwege gelaten worden.. :) (had nog wat verwijzingen gevonden naar hybrides, zang, etc.)

Dan laat ik het maar bij de opmerking dat het een mooie, up-to-date ende leerzame id-discussie was! Als er volgend voorjaar eens een echte Zwarte opduikt, dan wordt het een eitje :). Hartelijk dank overigens aan Ruud en Edwin voor het posten van de visies van Neerlands deskundigen. Zo wordt het een heel compleet verhaal.

gegroet,
Marijn
Marijn Prins

Guus Peterse

Ach, het was toch een mooi dagje Texel.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015


Edwin Russer

#141
Er is weer nieuws m.b.t. de Spreeuw van Texel. Ik heb net het aanvullende bericht van de piepmelding van Max Berlijn afgeluisterd en er is een vandaag een mail binnengekomen van een Spaanse vogelaar, o.a. de auteur van het boek Bird of the Worlds, en die zegt zonder enig voorbehoud dat het om een 100% Zwarte Spreeuw gaat. Deze persoon schijnt de autoriteit m.b.t. Zwarte Spreeuwen in Spanje te zijn.

http://www.nbvv.nl/jenj/rubriek.asp?rubriek=r

http://www.nhbs.com/catalogue/display/t=17170

Het is duidelijk dat Arnoud van den Berg tegen is, twee Spanjaarden voor en Andrea Corso, een Italiaan, denkt aan een hybride vanwege de lichte toppen aan de dekveren,

Tsja, al met al een flinke kluif voor het CDNA lijkt mij zo.....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Bas vd Burg

#142
Iemand enig idee waar de correctiepiep van Max Berlijn van zojuist op slaat?

Max heeft zojuist de Spreeuw van Texel weer als "Zwarte Spreeuw - determinatie lastig wordt aan gewerkt" doorgegeven.

Vond de verklaringen van Arnoud vd Berg en Kees Roselaar wel errug overtuigend klinken namelijk
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

BWoets

CiteerIemand enig idee waar de correctiepiep van Max Berlijn van zojuist op slaat?

Max heeft zojuist de Spreeuw van Texel weer als "Zwarte Spreeuw - determinatie lastig wordt aan gewerkt" doorgegeven.

Vond de verklaringen van Arnoud vd Berg en Kees Roselaar wel errug overtuigend klinken namelijk
Zie stuk boven jou post..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Bas vd Burg

Thanxs, waren Edwin en ik tegelijkertijd bezig en kruisten onze berichten elkaar

Dus Josep del Hoyo himself vind het een Zwarte Spreeuw??? OK, de CDNA zal een harde dobber krijgen aan deze waarneming


groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ben Wielstra

Del Hoyo maakt zulke mooie boeken, die moet wel gelijk hebben.

Edwin Russer

Eigenlijk moet deze Spreeuw ook nog een paar maanden blijven zitten, net zoals de Groene Reiger, dat zou het een stuk makkelijker maken ;)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

Met die reiger hadden enkele grote namen het toch bij het kortste eind!

BWoets

CiteerEigenlijk moet deze Spreeuw ook nog een paar maanden blijven zitten, net zoals de Groene Reiger, dat zou het een stuk makkelijker maken ;)
Waarom wordt die vogel niet gevangen vraag ik me af.. dan is alles waarschijnlijk meteen duidelijk!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Edwin Russer

#149
CiteerWaarom wordt die vogel niet gevangen vraag ik me af.. dan is alles waarschijnlijk meteen duidelijk!

Ha Bob,

Ben ik volledig met je eens, zoals het Braamsluipercomplex:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...opic=4308&st=20
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2