Zwarte Spreeuw ?!?!?!

Gestart door Steven Wytema, oktober 10, 2006, 19:19:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

CiteerJa,

Dat is zo, maar dan hecht ik veeeeeeeeeel meer waarde aan de eerste correctiepiep van Ruud Brouwer (o.a. lid CDNA) en de tweede van Gijs van der Bent, met o.a. Nils van Duivendijk (o.a. Lid CDNA) op het eiland, dan de, met alle respect voor Co van der Wardt, zekere piep van gisteren.......
Hoi Edwin,

ik snap dat jij veel meer waarde hecht aan die piepjes,
ik wilde alleen maar duidelijk maken dat het nog alle kanten op kan.
Ik vind dat die piepjes van Ruud en Co veel te voorbarig zijn.
Je kan in een dergelijk stadium vind ik niks zeggen over de zekerheid van de determinatie (toch?).
Hij had van mij (of hij nou als spreeuw of zwarte spreeuw wordt gepiept) de hele tijd op 'determinatie lastig' mogen blijven staan.

Nog een klein puntje mbt die determinatie:
er is volgens mij weinig bekend over ruipatronen van Zwarte Spreeuw,
en is het niet duidelijk dat de kop- en mantelveren iig nog niet geruid zijn (en dus gesleten), evenals diverse andere veren, en dat hij bezig is met ruien is te zien aan de handpennen.
Ook de ondervleugeldekveren zien er niet helemaal op-en-top uit..

nog iemand die ich gaat wagen aan melanisme en/of extended moult ? ;)
Steven Wytema


Edwin Russer

CiteerIk vind dat die piepjes van Ruud en Co veel te voorbarig zijn.
Je kan in een dergelijk stadium vind ik niks zeggen over de zekerheid van de determinatie (toch?).
Hij had van mij (of hij nou als spreeuw of zwarte spreeuw wordt gepiept) de hele tijd op 'determinatie lastig' mogen blijven staan.

Hoi Steven,

Daar heb je wel gelijk in maar met alle foto's en beschikbare veldnotities moet je al een eind kunnen komen en is men dus wel al vrij zeker m.b.t. de determinatie. Maar het kan geen kwaad dat ook buitenlandse expertise hun licht over deze vogel laten schijnen.

Al met al zal uiteindelijk het CDNA, als deze vogel al wordt ingediend en dat ziet er voorlopig niet naar uit, een oordeel moeten vellen,

Citeerer is volgens mij weinig bekend over ruipatronen van Zwarte Spreeuw,
en is het niet duidelijk dat de kop- en mantelveren iig nog niet geruid zijn (en dus gesleten), evenals diverse andere veren, en dat hij bezig is met ruien is te zien aan de handpennen.
Ook de ondervleugeldekveren zien er niet helemaal op-en-top uit..

Misschien dat zuid-europese expertise daarover uitsluitsel kan geven.....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jvdlaan

Op deze site kun je de tekening op de handpennen goed ziet, hetgeen ik in een eerdere posting probeerde uit te leggen:

http://www.avesdeburgos.com/stur_uni.htm

(met dank aan Hans ter Haar)

Groeten, Jan

Bas vd Burg

Steven Wytema schreef :
Citeerdie piepjes beschouw ik maar als eenieders (verschuivende) mening.
Immers is de vogel al op zekere Spreeuw, zekere Zwarte Spreeuw en de meeste mogelijke "waarschijnlijk","vrij zeker" en "determinatie lastig"-piepjes daartusssenin gepiept.

En dat blijkt maar weer uit de piep van max berlijn zojuist
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

thijs

CiteerEn dat blijkt maar weer uit de piep van max berlijn zojuist
Wat hield die in?
Nou weer wel een Zwarte Spreeuw?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Bas vd Burg

Het betrof eerst een "wijzigings-piep" van Max Berlijn met daarna erachteraan een bericht dat het gaat om een mogelijke Zwarte Spreeuw met een code "determinatie lastig wordt aan gewerkt".

Vervolgens nog een piep eroverheen dat de vogel vandaag weer is waargenomen (piep van Johan van der Louw)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bas vd Burg

aanvullende info:

Op het forum van de onvolprezen website www.birdclubkatwijk.nl (zie eerdere link ergens in dit topic) staat het volgende:

CiteerReacties
Onderwerp  Gewone (ongewone) Spreeuw   (13-10-2006 10:34)
Auteur  Roy 

Bericht  Max meldt dat veel gebruikers van het nieuwe RBA-systeem een profiel hebben waarop geen berichten over gewone vogels (Vink, Zanglijster, Spreeuw, etc) worden doorgegeven. Hij heeft gisteren dus helemaal geen bericht over de Texel-spreeuw ontvangen (Er werd immers gewerkt aan een gewone Spreeuw) en trok dus de conclusie dat hij weg was. Door te werken aan een Zwarte Spreeuw krijgen alle RBA-gebruikers hiervan weer melding, zoals het hoort.

Overigens ben ik van mening dat we te maken hebben met een afwijkende Gewone Spreeuw, en wel een adult mannetje. Dat het om een adult mannetje gaat, maak ik op uit de twee generaties vleugelveren, snavelkleur(en), donkere iris en gedrag. Er zijn teveel kenmerken (zie eerdere berichten) die niet overeenstemmen met Zwarte Spreeuw in dat kleed, om het nu heel warm van deze vogel te krijgen (hoogstens licht zenuwachtig door alle pieperberichten).

Zie ook Identification Guide to European Passerines, Svensson 1984 p.233-235.

groet,

Roy

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bas vd Burg

en dan nog wat info zoals dat te horen is op de vogellijn.

De oproep op de site van Leo Boon heeft 2 serieuze reacties opgeleverd van buitenlandse vogelaars die ringerservaring hebben. Daarnaast zijn balgen bekeken van Zwarte Spreeuw. Volgens de buitenlandse reacties is het ontbreken van witte topjes op de nieuwe veren van de vogel een goede indicatie dat het om een Zwarte Spreeuw gaat. De reacties van de buitenlanders is dat ze er van overtuigd zijn dat het gaat om een Zwarte Spreeuw.

Wel wordt op de vogellijn opgemerkt dat hiermee de discussie nog niet gesloten is.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

jvdlaan

Fijn Hans,

En verderop vraag je anderen om medewerking voor kleurringen, inventarisaties.
Wat doe je in vredesnaam in dit topic? Iedereen kent jouw afkeur t.a.v. vogelaars die geinteresseerd zijn in zeldzaamheden, maar maakt dat jou een beter mens, een vogelaar van een hogere orde? Ik dacht het niet, evenmin dat de soortenjagers (archaische term overigens) betere vogelaars zijn.
Laten we iedereen op haar/zijn manier van vogels laten genieten, dus hou op met dat iedere keer weer die kleine steekjes onder water. Iedereen weet intussen wel hoe jij over dit onderwerp denkt!

En even on-topic: ik heb nog nergens een goede verklarng voor de hartvormige vlekjes gehoord bij deze vogel. Bij de (bijna) soortgelijke vogel op de Scilly Eilanden was dit een reden om de vogel als Spreeuw Stunus vulgaris te determineren! Ook op foto's van de hybride vogel (Birding World 11:12, 1998) zijn pijlpuntigvormige vlekjes te zien. Blijkbaar is dit een dominant gen?

Pim

Dag Hans,

Dit topic gaat over de determinatie van een spannende spreeuw op Texel.
Dit kost mensen al zweetdruppels genoeg om hier uit te komen. Als jij er dan ook nog doorheen fietst met reacties die off-topic zijn wordt het helemaal lastig.

Graag dit te respecteren. Je kunt altijd een eigen topic starten.

Einde bericht
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

marijn

Hallo allen, ik heb ook 'even' wat plaatjes lopen checken op het web. Hier wat opvallende foto's.

Een aardig gestippelde ad. winter, ook op de anaalstreek en als ik het goed zie ook een onderstaartdekveer. Ook lichte randjes aan de buitenste staartpennen:
Zwarte Spreeuw winter

Foto gemaakt in Noord-Spanje (-> kans op hybride?), erg verdacht/interessant beest (komt van eerder door Jan vd Laan genoemde pagina):
Zwarte Spreeuw 20-8-04, adult volgens site
NB: Lichte topjes aan dekveren (incl. de grote) en tertials, en lichte zomen aan hand- en armpennen.

Juveniel ruiend naar 1e winter. Check de tekening op de onderstaartdekveren..
Zwarte Spreeuw 1kj

En hier voor de liefhebber nog wat info (auf Deutsch..) over de ondersoorten van Spreeuw:
http://www.giebing.de/star.htm#Unterarten
Tsja, ze hebben het vooral over de kleur van de metaalglans. Hangt m.i. nogal van de belichting en kijkhoek af, dus hoeveel dat nou zegt...
Ik heb verder te weinig (lees: geen) info over deze materie. Heeft er iemand foto's gevonden?

Waar ik heel benieuwd naar ben is een geluidsopname van de (normale) roep of zang van het Texelbeest. Wat er nu op DB staat is een gek roepje.. De 'normale' zang en raspende (vlucht)roep van Zwarte Spreeuw zijn bij mijn weten duidelijk anders dan van Spreeuw. Zang is eenvoudiger, harder, rollender, met helderdere fluittonen. 'Rasproep' is lager en krassender, soms rollender. Heeft iemand die er geweest is dat gehoord of opgenomen??
Hier een opname uit Spanje:
http://www.ugr.es/~jadelmo/pajaros/Estornino%20negro.mp3

Wat de leeftijd betreft: 1kj lijkt me onzin. Naakte delen zijn prachtig adult (overigens: poot- en nagelkleur zien er goed uit voor Zwarte). Wat ik wel vreemd vind voor Zwarte is het schijnbaar ontbreken van echt lange lichaamsveren. Misschien iets voor 2kj? Of 'verlengen' de veren/schachten zich pas later in de winter?? Kunnen de ringers uit Spanje daar wellicht iets over melden? Lijkt me ook dat het texelbeest juist wat hals- en mantelveren aan het ruien is (verenkleed daar niet gesloten, bruinig dons zichtbaar), dus wellicht moet alles nog langer groeien? En wanneer zou die snavel donker worden?

Misschien zelf toch ook maar eens een kijkje gaan nemen..

gegroet,
Marijn Prins
Marijn Prins

Edwin Russer

#101
CiteerEn verderop vraag je anderen om medewerking voor kleurringen, inventarisaties.
Wat doe je in vredesnaam in dit topic? Iedereen kent jouw afkeur t.a.v. vogelaars die geinteresseerd zijn in zeldzaamheden, maar maakt dat jou een beter mens, een vogelaar van een hogere orde? Ik dacht het niet, evenmin dat de soortenjagers (archaische term overigens) betere vogelaars zijn.
Laten we iedereen op haar/zijn manier van vogels laten genieten, dus hou op met dat iedere keer weer die kleine steekjes onder water. Iedereen weet intussen wel hoe jij over dit onderwerp denkt!

Ha Jan,

Je had het niet beter kunnen verwoorden en het begint nu mij ook behoorlijk de strot uit te hangen :gun:
Dus Hans, ga aub ergens anders op een één of ander forum je steekjes onder water plaatsen, maar hier niet meer,  
alvast dank,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jvdlaan

Foto's die Marijn aandraagt geven mij toch weer de kriebels, ik zie hartvormige vlekjes en blijkbaar zijn die zwarte haken aan de handpentoppen niet altijd even duidelijk.

Leo H, morgen toch maar een hit-en-run actie? :ph34r:  

theomuusse

Wat de leeftijd betreft, de oude handpennen ogen juveniel achtig.
Dan lijkt 2cy dus een goede optie.
Wat betreft de rui, deze ligt achter op Spreeuw, in Rotterdam, die zijn toch allemaal wel klaar.
Zwarte Spreeuw komt uit het zuiden en zal dan zeker klaar moeten zijn.
Komt ie uit het Noorden/ Oosten dan kan die wat trager zijn.

Tevens mis ik de jizz van Zwarte Spreeuw met bijv een langere en gebogen snavel.
En dat gecombineerd met het gebrek aan verlengde borst en kruin/ mantelveren en het feit dat de meeste verse veren toch echt een tekening hebben aan de top, maakt het toch geloofwaardig dat het om een oostelijke spreeuw gaat.

Is het dier vangen een optie om de weegschaal uit balans  te krijgen?
Moet lukken met een klapnet en gemalen faunist als aas.

Theo

hterhaar

Theo,

Goede suggestie - mocht het niet lukken dan kan het misschien ook met (de nooit genoeg te prijzen) RAS frites uit de snackbar !

Op basis van de linkjes in de mail van Marijn ben ik voor 90% om nadat ik aanvankelijk helemaal tegen was. Mijn grootste bezwaar tegen id als Zwarte Spreeuw was de vorm van de witte topjes (quasi hartvormig ipv pijlpuntjes) - op de links vind je dezelfde topjes bij een 1eW Zwarte Spreeuw op de schouderveren en een jongere vogel op de onderstaart.
Deze veertopjes zijn helemaal fout voor Spreeuw - Volgens mij is het een 2eZ Zwarte Spreeuw die ergens in het voorjaar is stil komen te staan met de rui. De 2 buitenste handpennen zijn nog van het 1eW kleed. Een 2eZ Zwarte Spreeuw heeft beduidend minder lange keel en mantelveren (zie maten in Cramp) en het is waarschijnlijk ook een goede verklaring voor de niet helemaal zwarte ondervleugeldekveren,. Definitieve bevestiging haal je niet meer uit boekjes en foto's - dat is museumwerk.
Hoewel Cramp wat oppervlakkig is over de oostelijke beesten denk ik dat de ondervleugeldekveren en de vorm van de lichte veertopjes wel eens goede uitsluiters zouden kunnen zijn - wederom museumwerk.

Gr.,
(die andere) Hans

Edwin Russer

#105
Ha Hans,

Maar dan zit je nog altijd met de lichte toppen aan de grote dekveren,

Een buitenlander. Deze Italiaan vond het er goed uit zien voor een zwarte spreeuw.
Maar denkt dat het om een Hybride gaat. Dit vanwege de lichte randen aan de grote vleugel dekveren. Dit kon hij niet rijmen met de zwarte spreeuw zo als hij die kende.


En de eerder door 'mij' genoemde kleur van de centra/binnenvlaggen van de handpennen en tertails:

Ik zie trouwens nu ook dat de centra van de (verse) handpennen en binnenvlaggen van de tertials lichter zijn als bij Spreeuw, maar duidelijk weer niet zo licht als bij laatste

CiteerFoto gemaakt in Noord-Spanje (-> kans op hybride?), erg verdacht/interessant beest (komt van eerder door Jan vd Laan genoemde pagina):
Zwarte Spreeuw 20-8-04, adult volgens site
NB: Lichte topjes aan dekveren (incl. de grote) en tertials, en lichte zomen aan hand- en armpenen

En bij deze vogel zie je dus ook lichte centra van de handpennen en lichte binnenvlaggen van de tertails:

http://www.avesdeburgos.com/stur_u08.htm

En dit komt nog van het forum van Birdclubkatwijk:

CiteerOverigens ben ik van mening dat we te maken hebben met een afwijkende Gewone Spreeuw, en wel een adult mannetje. Dat het om een adult mannetje gaat, maak ik op uit de twee generaties vleugelveren, snavelkleur(en), donkere iris en gedrag. Er zijn teveel kenmerken (zie eerdere berichten) die niet overeenstemmen met Zwarte Spreeuw in dat kleed, om het nu heel warm van deze vogel te krijgen (hoogstens licht zenuwachtig door alle pieperberichten).

Zie ook Identification Guide to European Passerines, Svensson 1984 p.233-235.

Maar dan ga ik er wel vanuit dat we hier met een adulte vogel te maken hebben op basis van de hierboven genoemde generaties vleugelveren, snavelkleur, donker iris en gedrag. Die opties m.b.t. leeftijd en gedrag werden van de week ook op de Vogellijn geopperd maar ik durf mijn handen, in dit opzicht aan de leeftijd van de vogel, niet te branden. Maar als het dan een adult zou zijn dan zie je wel twee generaties vleugelveren, gele snavel en donkere iris zoals in de foto van Marijn hierboven.

En wat ik van de week ook op de Vogellijn hoorde verdedigt de vogel, ervan uitgaande dat het waarschijnlijk een adulte vogel betreft, daar een territorium en zou geen kenmerkende tonen in de zang vertonen die zouden kunnen duiden op een Zwarte Spreeuw.

En nog wat hybride stuff:

CiteerIn Februari 1998 zat er een hybride op de Scillies. Daar heeft later in Birding World (Volume 11.2 en 11.12) nog een heel artikel over gestaan, omdat de vogel eerst als zuivere vogel werd beschouwd. Zie bijvoorbeeld:
http://news.bbc.co.uk/1/low/uk/54162.stm

CiteerAls iemand nog deze Birding World in zijn/haar bezit heeft, wie weet?

Contents of March '98 Birding World
The Scilly starling by Steve Gantlett and Richard
Millington. A summary of Spotless v Common Starling ID with
reference to the recent contentious Spotless Starling record
and the Isles of Scilly, UK

En onderstaande komt ook van het forum Birdclubkatwijk:

kreeg net onderstaand bericht van Steve Gantlett:

people more expert than I will be able to comment on your starling. However, I have taken a quick look at the pictures and it reminds me very much of the infamous Scilly
bird....  Good questions though: I think just aberrant vulgaris was the favourite in the end for that.

Cheers,Steve
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

P1234

Voor de liefhebbers;

De vogel is nog aanwezig op het eiland. Hij is net gepiept.

Groet

Peter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

marella

Net terug uit andalusie zuid spanje, zag daar heel veel zwarte spreeuwen. Wat me opviel was het geluid. Wat een zang en wat een volume. Ze klinken heel anders dan onze spreeuwen. Ik heb me verbaast over de klanken. Gweldig om te horen en met de zelfde enthousiasme als onze spreeuwen.

Marella
groetjes Marella

Guus Peterse

Ik was er vandaag. De vogel zat af en toe luidruchtig te zingen en eerlijk gezegd vond ik dat maar weinig verschillen van gewone spreeuw. Deed me niet erg denken aan het inderdaad zeer uitbundige gezang van zwarte spreeuw dat ik dit voorjaar in Portugal volop heb gehoord. Ik weet ook weer niet of dat alles zegt, want je hoort in deze periode wel meer vogels wat stilletjes en binnensmonds zitten zingen die ook lang niet het niveau halen dat ze in de lente halen. Maar goed, een argument voor zwarte spreeuw is het in elk geval niet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

marijn

Ter info, er staan weer wat nieuwe foto's op http://www.cursorius.com/Starling.html, gemaakt door Patrick Palmen. Tip: de foto's even naar het adresvak van je browser slepen om ze op normaal formaat te zien. De ondervleugeldekveren zien er nu verdacht donker uit. Zoiets vind je echt op geen enkele foto van gewone Spreeuw terug (wellicht wel bij Oostelijke?).

@Theo: de snavel lijkt idd niet typisch voor Zwarte. Er is wel wat variatie lijkt me (wellicht ook al naar gelang de leeftijd), maar meestal is het culmen mooi gebogen. De texelvogel heeft een heel klein deukje in z'n culmen, een kenmerk dat je ook terug kunt vinden in diverse foto's van gewone Spreeuw...
Wat betreft de verse veren met tekening op de top: dat klopt toch gewoon voor winterkleed Zwarte, in elk geval de lichaamsveren? Alleen bij adult liever niet op de dekveren (waarschijnlijk bedoelde je dat), misschien wel mogelijk in 2kj?
En wat betreft de rui: ik las ergens (volgens mij Kenmerkengids, helaas nu niet bij de hand) dat Zwarte een onregelmatigere/latere rui heeft dan gewone.

@Hans: idd museumwerk. Zou mooi zijn als iemand de ondervleugels van oostelijke Spreeuwen zou checken.

@Edwin: ja, die ene Spaanse foto (http://www.avesdeburgos.com/stur_u08.htm), dat lijkt me echt geen zuivere (zwarte) koffie... ;) Als iemand kan bevestigen dat dat echter wél zo is, dan wordt de texelvogel toch zeker een stuk spannender?
CiteerMaar dan ga ik er wel vanuit dat we hier met een adulte vogel te maken hebben op basis van de hierboven genoemde generaties vleugelveren, snavelkleur, donker iris en gedrag.
Voor de duidelijkheid: het donker zijn van de iris zegt volgens mij niks over de leeftijd (check maar eens wat foto's van juv./1w Spreeuw op Birdpix), alleen over het geslacht (=man).

@Guus: interessante info. Ik geloof dat ik nog maar even thuis blijf..
Marijn Prins

Guus Peterse

CiteerIk geloof dat ik nog maar even thuis blijf..
Zou ik niet doen. Texel is ook zonder zwarte spreeuw geweldig.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bas vd Burg

Wat ik dan frappant vind is dat piepje van Max Berlijn zojuist. Nu niet met code 6 "determinatie lastig" maar met code 5 "determinatie vrij zeker".

Ben nu errug benieuwd waar dat op gebaseerd is. Afgaande van dit forum en de weinige geluiden die ik hoor vanuit het veld is men van mening dat het zeeeer waarschijnlijk gaat om een Spreeuw. En dan krijg je weer zo'n piep eroverheen..........
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

P1234

De vogel werd net door Max Berlijn net met een 5 gepiept. (Voor de niet kenners --> determinatie vrij zeker, vrouwtje, onvolwassen, dan wel geen kleedgegevens). De reden daarvoor is volgens het door mij afgeluisterde semafoonbericht dat Richard Gutiérres de Texel vogel een Spaanse Spreeuw zou vinden. "Ze zien er bij hem allemaal zo uit, de vlekjes op de onderstaartdekveren zouden diagnostisch zijn, en het is volgens hem een late eerste zomer" (zo heb ik het semafoonbericht zo snel begrepen). Max vond - in mijn bescheiden visie terecht - op basis van het voorgaande een upgrade van een zekerheidscode zes naar een vijf gerechtvaardigd.

In het veld hoorde ik van veel medevogelaars dat zij zich afvroegen wat Gutiérres van de vogel vond. Dat weten we dan nu  ;)

Ik wens de CDNA heel veel wijsheid :lol:

Peter van Wetter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

P1234

Hoi Bas,

Zag dat jij me voor was. Het antwoord op je vraag vind je in mijn reactie.

Voor wat betreft de reacties in het veld; kennelijk is het maar wat je wilt horen. Ik heb juist van veel vogelaars gehoord dat ze het wel degelijk een Zwarte Spreeuw vinden. Volgens mij zullen we het uiteindelijk toch wel weer moeten hebben van de deskundigheid van mensen die de soort goed kennen.

We wachten maar weer af.

Peter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

jvdlaan

#114
Grappig, ik ben ook lid van de Mailgroep Alkmaar, maar geen mail gezien van Klaas E.

Ook grappig, ik heb de Svensson ook, maar ik zie niet op welke wijze je daaruit kan concluderen dat maar een gewone Spreeuw is. Als Klaas E nou eens een keer de moeite nam om te zeggen waarom en waar het allemaal staat, dat zou de discussie vergemakkelijken.

Opmerkelijk is ook dat degene die toegang hebben tot het balgenmateriaal in Amsterdam en Leiden (en waarop de beschrijving van het verenkleed plus rui van de Zwarte Spreeuwen in het Handbook of the Birds of the Western Palaerctic gebaseerd is) tot de conclusie zijn gekomen dat het een Zwarte Spreeuw kan zijn.

Onderzoek van Ian Lewington in het Britse Museum wees overigens ook uit de onderstaartdekveren van Zwarte Spreeuwen - indien er randjes aanwezig zijn - hartvormig zijn, zoals de vogel van Texel (bij Spreeuwen zijn deze pijlvormig). Om die reden ben ik gisteren gaan kijken en vond de vogel  - in tegenstelling tot Nils van Duivendijk - wel spannend.

En wat sowieso de bottom-line is van het verhaal: NIEMAND weet iets van Spreeuwen en Zwarte Spreeuwen. Er is gewoon NAUWELIJKS iets over bekend. Dat krijg je met algemene vogels. Daar kijk je niet zo kritisch naar als bv meeuwen op vuilnisbelten, strandlopers op bollenveldjes, of zangertjes in bosjes!

Jan.

Ps overigens goed werk, Edwin als je postings hierboven

Bas vd Burg

hmmmm dan toch maar ritje texel doen van de week...................

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

theomuusse

#116
Grappig Max, dat van vrouwtje / onvolwassen.

Als tie nou veel zingt en een territorium heeft in oktober wijst dat wel erg richting man.

En als het dan een man Zwarte zou zijn, 1e of 2e zomer, dan kloppen de getekende toppen op de verse veren en de korte sierveren weer niet. En de zang ook niet.

Terugredenerend kom je dan toch echt weer bij Spreeuw.

Theo

Vang hem nou gewoon.

jvdlaan

#117
Hier nog een foto in directe vergelijking met Spreeuw (gisteren zelf gemaakt)



Groeten, Jan

(beetje groot, even bijwerken)

jvdlaan

CiteerGrappig Max, dat van vrouwtje / onvolwassen.

Als tie nou veel zingt en een territorium heeft in oktober wijst dat wel erg richting man.

En als het dan een man Zwarte zou zijn, 1e of 2e zomer, dan kloppen de getekende toppen op de verse veren en de korte sierveren weer niet. En de zang ook niet.

Terugredenerend kom je dan toch echt weer bij Spreeuw.

Theo

Vang hem nou gewoon.
Een territorium, nou hij/zij is plaatstrouw. Maar een territorium, nee...De vogel duldt immers andere Spreeuwen (zie foto's Patrick Palmen).

Zang? In BWP (Cramp & Simmons, deel 8) staat dat zowel man als vrouw in de herfst een subsong ten gehore brengen. Hoe die klinkt weet ik ook niet en hoe je die weer onderscheidt van de 'main song' weet ik oook niet.

En vangen? En dan? DNA afnemen? Is er vergelijkingsmateriaal voorhanden en verschillen Zwarte Spreeuw en Spreeuw voldoende van elkaar om die op DNA te herkennen?


Edwin Russer

#119
CiteerDe reden daarvoor is volgens het door mij afgeluisterde semafoonbericht dat Richard Gutiérres de Texel vogel een Spaanse Spreeuw zou vinden. "Ze zien er bij hem allemaal zo uit, de vlekjes op de onderstaartdekveren zouden diagnostisch zijn, en het is volgens hem een late eerste zomer" (zo heb ik het semafoonbericht zo snel begrepen

Hallo allemaal,

Toen de piep van Max kwam, en met het verhaal van hierboven, ben ik toch maar met mijn oudere broer Hans naar de vogel wezen kijken. En moet ik eerlijk zeggen, een errugg fraaie vogel als je 'm toch zo in levende lijve ziet en direct kunt vergelijken met de aanwezige Spreeuwen.  
Ook moet ik toegeven dat in de vlucht de ondervleugels contrastrijker overkomen dan op de foto's en wil mijn mening zeer zeker hierover bijstellen. Uiteraard de vogel van top tot teen bekeken en dus ook de onderstaartdekveren goed gezien.
Verder viel vooral de paarse glans op de dekveren goed op en leken de mantelveren al meer doorgeruid en bedekten voor een klein deel de dekveren.
Al met al zo resumerend wens ik ook het CDNA alle wijsheid toe m.b.t. het beoordelen van deze soort.

Tenslotte: Vincent, bedankt voor de gastvrijheid en dat we daardoor zeer fraai de Kleine Vliegenvanger hebben kunnen bekijken :duim:,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2