Grijze Strandloper

Gestart door Martijn Bot, mei 22, 2011, 18:24:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Vrijdagavond, steltjes checkend op Westpolder-wad (einde Kustweg). Ik schrok van een eenzaam steltje dat me in eerste instantie aan Grijze Strandloper deed denken. Rommert gebeld, samen het beestje bekeken en geconcludeerd dat het waarschijnlijk "gewoon" een wat ongewoon (?) Kleintje is. Toch lijkt de combi van het gebrek aan rugstreping, het wat forse/stevige formaat, de korte, wat stompe snavel en de grijsbruine "overall"-indruk ook wel wat op Grijze; er zijn echter ook even zo veel argumenten voor Kleine te bedenken. Ik keek er even wat vreemd tegenaan, ondanks het feit dat de Keeg toch goed zou moeten zijn voor meer dan voldoende oefening met Kleine Strandlopers. Mijn ervaring met Grijze Strandlopers in dit jaargetijde is echter 0,0. Welk onomstotelijk argument tegen Grijze en voor Kleine zie ik over het hoofd (want het zal echt wel een Kleine zijn)?

Martijn Bot

Rommert heeft Nils van D. gemaild naar aanleiding van deze vogel en hij vond er niets aparts aan...voor een Grijze Strandloper in vers zomerkleed!

JohanvantBosch

Citaat van: Martijn Bot op mei 22, 2011, 21:39:40 PM
Rommert heeft Nils van D. gemaild naar aanleiding van deze vogel en hij vond er niets aparts aan...voor een Grijze Strandloper in vers zomerkleed!

Hmm... als nils dat al zegt.
Het lijkt er inderdaad veel op, meer durf ik er geloof ik ook niet op te zeggen...

wumizusume

Citaat van: Martijn Bot op mei 22, 2011, 21:39:40 PM
Rommert heeft Nils van D. gemaild naar aanleiding van deze vogel en hij vond er niets aparts aan...voor een Grijze Strandloper in vers zomerkleed!
Ik sluit mij bij Nils aan. Indienen die handel! ;D
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

pwolf

leuke flankstreepjes Martijn!

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Martijn Bot

Zo zie je maar dat je soms wel af moet gaan op je eerste ingeving (veel vaker niet, overigens). Toen ik het beestje net vond, belde ik "in paniek" Rommert op met de mededeling dat ik een Grijze Strandloper had gevonden. Maar op een of andere manier ging ik twijfelen naar mate ik langer ging kijken. Toen Rommert uiteindelijk ook op de plek kwam en de vogel nog 1 minuut kon bekijken voor hij (de vogel, dus) het wad op vloog, konden we in de boeken die Rommert bij zich had geen kleed vinden wat overeen kwam met onze vogel, en hielden we het voorlopig maar op een wat raar Kleintje... Toen ik gisteren even de tijd had om wat te studeren op verschillende kleden sloeg de schrik me echter om het hart.
Excuses voor het niet eerder melden, kennisgebrek met deze soort in dit kleed en wederom misschien iets te overdreven voorzichtigheid zaten ons dwars. Echter, als je die vrijdagavond niet in het Lauwersmeergebied was, was het beest ook niet haalbaar geweest. Of de vogel zaterdag weer aanwezig was, zullen we helaas nooit meer weten, zondag was de vogel in ieder geval onvindbaar (het wad is dan ook immens groot).

HansP

He Martijn, heb jij niet al eerder een 'raar Kleintje' gehad? ::)
Groet,
Hans Pohlmann

Vincent Hart

Opzich niks tegen om 'mogelijke grijze' te piepen toch? Blij dat jullie dat 'vorige kleintje' op tijd hebben doorgegeven trouwens  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Inderdaad...wat is er gebeurt met liever 100x teveel dan 1x te weinig gemeld?  :angel:
Volgens mij heb jij voldoende steltjeservaring om elk appart steltje op de piep te gooien.

In ieder geval gefeliciteerd!!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Wouter van der Ham

En wat was dat vorige kleine steltje dan?  :angel:
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Calidris Alba

Daniƫl
Woonachtig in Colombia

BramtK

Kan de topictitel gewijzigd worden? Leuk beest.
Groeten,

Bram ter Keurs

Martijn Bot

Even een paar dagen niet in NL geweest, en nu op verzoek nog wat plaatjes van deze vogel toegevoegd op mijn weblog http://bigbirdingblog.blogspot.com