Hoofdmenu

Vale gieren 2011

Gestart door Cornelis Fokker, mei 21, 2011, 20:59:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Bedoel je geen tweede kalenderjaar? Voor juvenielen lijkt het me nog wat vroeg
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Oenanthe

Juveniel wil zeggen: nog niet in volwassen kleed. Mijn ANWB gids hanteert die term zonder duidelijk te maken over welke leeftijd het precies gaat. Een juveniel is in elk geval niet synoniem voor een eerstejaars.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op mei 23, 2011, 14:54:26 PM
Grijze snavel en geelbruine kraag zijn hier allebei aanwijzingen voor juveniel.

Ook het wit in de ondervleugels. Volgens Cramp is de snavelkleur van juvenielen hetzelfde als bij adulten.
Herman van der Meer

Jarinka

Citaat van: Oenanthe op mei 23, 2011, 19:00:38 PM
Juveniel wil zeggen: nog niet in volwassen kleed. Mijn ANWB gids hanteert die term zonder duidelijk te maken over welke leeftijd het precies gaat. Een juveniel is in elk geval niet synoniem voor een eerstejaars.
De letterlijke definitie van juveniel volgens de ANWB: "het eerste complete verenkleed waarin een jonge vogel vliegvlug wordt."
Eendenpulletjes zijn dus geen juvenielen, want die zijn nog niet vliegvlug. En zodra een 2kj Buizerd in het voorjaar met de rui begint, is het ook geen juveniel meer.
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Citaat van: Oenanthe op mei 23, 2011, 19:00:38 PM
Juveniel wil zeggen: nog niet in volwassen kleed. Mijn ANWB gids hanteert die term zonder duidelijk te maken over welke leeftijd het precies gaat. Een juveniel is in elk geval niet synoniem voor een eerstejaars.

Ze broeden voor het eerst als ze 4 of 5 jaar oud zijn. Tot die tijd zijn ze dus onvolwassen.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Ik denk dat ze inmiddels weer in Frankrijk zitten (ze verplaatsen zich immers razendsnel). Misschien heb ik geluk met mijn vakantie in Aragon komende juli/augustus...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 23, 2011, 19:19:13 PM
Ik denk dat ze inmiddels weer in Frankrijk zitten (ze verplaatsen zich immers razendsnel). Misschien heb ik geluk met mijn vakantie in Aragon komende juli/augustus...

Waarom zou die groep niet in Duitsland zitten?
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op mei 23, 2011, 19:26:37 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 23, 2011, 19:19:13 PM
Ik denk dat ze inmiddels weer in Frankrijk zitten (ze verplaatsen zich immers razendsnel). Misschien heb ik geluk met mijn vakantie in Aragon komende juli/augustus...

Waarom zou die groep niet in Duitsland zitten?

Het patroon van de waarnemingen ging inderdaad in die richting, misschien in Duitsland nu ja, het weer staat immers ook nog altijd die kant op. Gibt es vielleicht auch so etwas wie Wahrnehmung.de??? (de club300 daar gaat niet echt hard).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 23, 2011, 19:43:45 PM
Citaat van: HPM op mei 23, 2011, 19:26:37 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 23, 2011, 19:19:13 PM
Ik denk dat ze inmiddels weer in Frankrijk zitten (ze verplaatsen zich immers razendsnel). Misschien heb ik geluk met mijn vakantie in Aragon komende juli/augustus...

Waarom zou die groep niet in Duitsland zitten?

Het patroon van de waarnemingen ging inderdaad in die richting, misschien in Duitsland nu ja, het weer staat immers ook nog altijd die kant op. Gibt es vielleicht auch so etwas wie Wahrnehmung.de??? (de club300 daar gaat niet echt hard).

Ik heb op Observado gekeken. Helemaal niets.

Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 23, 2011, 22:44:37 PM
Citaat van: HPM op mei 23, 2011, 22:41:04 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2011, 22:34:26 PM
kijk hier eens http://www.naturgucker.de/natur.dll/EXEC een duits wrn probeersel

Auch das macht keine spaß!

keinen Spass (ow, hier heb ik lang op gewacht  ;) )

Dan mag je in ieder geval een deel van de fout aan die website melden. Is dát geen buitenkansje voor je?

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op mei 23, 2011, 22:49:36 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 23, 2011, 22:44:37 PM
Citaat van: HPM op mei 23, 2011, 22:41:04 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2011, 22:34:26 PM
kijk hier eens http://www.naturgucker.de/natur.dll/EXEC een duits wrn probeersel

Auch das macht keine spaß!

keinen Spass (ow, hier heb ik lang op gewacht  ;) )

Dan mag je in ieder geval een deel van de fout aan die website melden. Is dát geen buitenkansje voor je?

Ik ga toch niet voor mijn lol Duitsers op hun fouten wijzen! (kun je aan de gang blijven  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Folkert Jan

Wij weten net zoveel als jou, Bart. Maar om eerlijk tr zijn wordt ik niet warm van dergelijke melding
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Bart van Hoogstraten

Vooralsnog een Vage Gier dus...  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Hij heeft er aanvullende informatie bijgeplaatst na nog een waarneming ervan: http://waarneming.nl/waarneming/view/54694585
Van Gorinchem zijn ze in oostelijke richting vertrokken, zou dus richting Nijmegen moeten zijn -> ik ga mijn tuin in de gaten houden!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Pim

Het komt op mij soms denigrerend over al dat openbare getwijfel.
Stel je hebt gieren gezien en je meld ze en je leest dit forumonderdeel. Komt niet echt leuk over.

De zeventien vale gieren van laatst waren wel echt.
Krijgen we in zo'n geval ook een openbaar excuus?

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Bas vd Burg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 25, 2011, 16:22:09 PM
-> ik ga mijn tuin in de gaten houden!

Hoezo de tuin in de gaten houden? Heb je daar wat kadavers liggen dan?  ;D ;D ;D
(sorry heeeeeeeel flauw :P )

Citaat van: Pim op mei 25, 2011, 16:25:38 PM
Het komt op mij soms denigrerend over al dat openbare getwijfel.
Stel je hebt gieren gezien en je meld ze en je leest dit forumonderdeel. Komt niet echt leuk over.

En als ik de toelichting bij de betreffende waarneming zo lees, dan vermoed ik dat het openbare getwijfel bij waarnemer bekend is.......

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Vincent Hart

Kan me wel goed in Pims stelling vinden, eigenlijk. Er staan soms berichten op het forum (over een waarneming/waarnemer) in zo'n toon dat je je gaat afvragen of degene die het bericht geplaatst heeft wel beseft dat de waarnemer in kwestie (en de rest van het Nederlands sprekende deel van de wereldbevolking) zo'n bericht kan lezen - en dat vaak genoeg ook zal doen.

Prima dus wanneer je (nog) niet overtuigd bent door een beschrijving, maar formuleer dat, wanneer je daarover op het forum iets te melden hebt, enigzins neutraal. Een handig trucje hierbij: Lees na het typen je bericht door (vóór je op verzenden drukt), en stel je voor dat het door iemand anders is geschreven, en over jouw waarneming gaat. Krijg je bij het teruglezen een onprettig gevoel, pas je bericht dan aan. Houd er daarbij rekening mee dat niet elke vogelaar even ervaren is, niet iedereen gewend is een vogel te beschrijven, en niet iedereen zich even effectief uitdrukt.

Kortom: Probeer je te verplaatsen in de waarnemer. Houd je melding inhoudelijk en beschaafd. Ga waar nodig in op de kwaliteit van de beschrijving/waarneming, maar doe geen uitspraken over de kwaliteiten van de waarnemer. Wanneer je iets weet over een waarneming/waarnemer wat van invloed kan zijn op de beoordeling van een (set) waarneming(en), geef dit dan door op info@waarneming.nl, of PM één van de admins. Gebruik het (dank, Pim!) openbare forum dus uitsluitend voor dingen die in het openbaar gemeld kunnen, of moeten worden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

joostheeremans

Zeker als je je beseft dat niet iedereen iets meldt voor een (al dan niet persoonlijk) lijstje. Als ik iets op wrn.nl invoer doe ik dat niet in de laatste plaats om andere de mogelijkheid te bieden om ook deze soort waar te kunnen nemen op de door mij aangegeven plek, niet omdat mijn lijstje daar wellicht langer van wordt.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 25, 2011, 16:22:09 PM
Hij heeft er aanvullende informatie bijgeplaatst na nog een waarneming ervan: http://waarneming.nl/waarneming/view/54694585
Van Gorinchem zijn ze in oostelijke richting vertrokken, zou dus richting Nijmegen moeten zijn -> ik ga mijn tuin in de gaten houden!

Misschien kom ik hier niet goed over maar ik neem die waarneming heus wel serieus en hoop dat de twee Vale Gieren opgepikt worden! (ik loop trouwens daadwerkelijk af en toe mijn tuin in om de westelijke horizon af te speuren, dat was geen flauw grapje van me of zo).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Folkert Jan

Dan al bij voorbaat mijn excuses.
Ik wilde niet denigerend overkomen en juich het alleen maar toe dat mensen hun waarnemingen doorgeven.

Echter kun je met deze beschrijving alle kanten op.
We weten allemaal hoe bedriegelijk grootte kan zijn.
Bij hoogvliegende vogels heb je al snel het idee dat ze wel erg groot zullen zijn.

Ook wordt niks gemeld over de kleur van de vogel waardoor je dus eigenlijk helemaal niks uitsluit.

Vandaar dat ik dus ook niet warm wordt van deze melding. Ik hoop echter dat als de waarnemer dit leest de volgende keer een spannende vogel zeker weer meldt, maar dan met iets meer details. Alleen de kleur of het aantal vingers had al enorm geholpen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op mei 25, 2011, 17:30:04 PM
Dan al bij voorbaat mijn excuses.
Ik wilde niet denigerend overkomen en juich het alleen maar toe dat mensen hun waarnemingen doorgeven.

Echter kun je met deze beschrijving alle kanten op.
We weten allemaal hoe bedriegelijk grootte kan zijn.
Bij hoogvliegende vogels heb je al snel het idee dat ze wel erg groot zullen zijn.

Ook wordt niks gemeld over de kleur van de vogel waardoor je dus eigenlijk helemaal niks uitsluit.

Vandaar dat ik dus ook niet warm wordt van deze melding. Ik hoop echter dat als de waarnemer dit leest de volgende keer een spannende vogel zeker weer meldt, maar dan met iets meer details. Alleen de kleur of het aantal vingers had al enorm geholpen.

"twee zeer grote vogels, vanwege de hoogte geen goede kenmerken kunnen ontwaren, wel gezien een donker onderkleed, korte staart, en een vrij lichte kleur kop". "witte ingedrongen kop"
Probeer jij het maar eens beter te doen (kleuren te zien en zo) bij een hoog overvliegende vogel.

Herman van der Meer

Vincent Hart

Als ik jou dan even mag misbruiken als voorbeeld, Folkert Jan: 'Ik word niet warm van een dergelijke melding' heeft toch een onnodig negatieve lading, m.i. Schrijf je in plaats daarvan bijv. 'ik ben wel benieuwd naar een aanvullende beschrijving', dan zal dit de waarnemer (wanneer hij dit leest) veel eerder uitnodigen meer details te vermelden bij zijn waarneming. Niet geheel ten onrechte hechten veel waarnemers er veel waarde aan 'geloofd te worden'. Dus: Ook al twijfel je aan een melding, of acht je de kans dat de soort juist gedetermineerd is klein, probeer je nieuwsgierigheid/kanttekeningen/whatever altijd op zo'n manier te verwoorden dat de kans op het gewenste resultaat (zoveel mogelijk door de waarnemer waargenomen details boven tafel, zodat de waarneming op basis van die details kan worden beoordeeld) bereikt wordt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: HPM op mei 25, 2011, 17:40:33 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 25, 2011, 17:30:04 PM
Dan al bij voorbaat mijn excuses.
Ik wilde niet denigerend overkomen en juich het alleen maar toe dat mensen hun waarnemingen doorgeven.

Echter kun je met deze beschrijving alle kanten op.
We weten allemaal hoe bedriegelijk grootte kan zijn.
Bij hoogvliegende vogels heb je al snel het idee dat ze wel erg groot zullen zijn.

Ook wordt niks gemeld over de kleur van de vogel waardoor je dus eigenlijk helemaal niks uitsluit.

Vandaar dat ik dus ook niet warm wordt van deze melding. Ik hoop echter dat als de waarnemer dit leest de volgende keer een spannende vogel zeker weer meldt, maar dan met iets meer details. Alleen de kleur of het aantal vingers had al enorm geholpen.

"twee zeer grote vogels, vanwege de hoogte geen goede kenmerken kunnen ontwaren, wel gezien een donker onderkleed, korte staart, en een vrij lichte kleur kop". "witte ingedrongen kop"
Probeer jij het maar eens beter te doen (kleuren te zien en zo) bij een hoog overvliegende vogel.

Dat stond er op het moment van mijn eerste bericht nog niet. Toen stond er alleen: zeer groot en nog nooit zoiets gezien
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: HPM op mei 25, 2011, 18:04:59 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 25, 2011, 18:01:08 PM
Citaat van: HPM op mei 25, 2011, 17:40:33 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 25, 2011, 17:30:04 PM
Dan al bij voorbaat mijn excuses.
Ik wilde niet denigerend overkomen en juich het alleen maar toe dat mensen hun waarnemingen doorgeven.

Echter kun je met deze beschrijving alle kanten op.
We weten allemaal hoe bedriegelijk grootte kan zijn.
Bij hoogvliegende vogels heb je al snel het idee dat ze wel erg groot zullen zijn.

Ook wordt niks gemeld over de kleur van de vogel waardoor je dus eigenlijk helemaal niks uitsluit.

Vandaar dat ik dus ook niet warm wordt van deze melding. Ik hoop echter dat als de waarnemer dit leest de volgende keer een spannende vogel zeker weer meldt, maar dan met iets meer details. Alleen de kleur of het aantal vingers had al enorm geholpen.

"twee zeer grote vogels, vanwege de hoogte geen goede kenmerken kunnen ontwaren, wel gezien een donker onderkleed, korte staart, en een vrij lichte kleur kop". "witte ingedrongen kop"
Probeer jij het maar eens beter te doen (kleuren te zien en zo) bij een hoog overvliegende vogel.

Dat stond er op het moment van mijn eerste bericht nog niet. Toen stond er alleen: zeer groot en nog nooit zoiets gezien

Maar je schreef dat niet in je eerste bericht maar in je laatste. Toen stond het er wel.

Klopt, maar dat had ik op dat moment nog niet gezien.

@vincent: Je hebt volkomen gelijk, zo had ik het niet bekeken
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rene Janssen

Herman en Bart,


Ik heb enkele berichten van jullie verwijderd die naar elkaar gericht waren. Het gaat hierover vogels kijken, en niet over elkaar bekritiseren. Klaar, over uit.


Terug naar de mogelijke vale gieren:
Ik hoop dat nog gevonden worden, altijd leuk, deze soort in Nederland!



René
René Janssen

HPM

Citaat van: Rene Janssen op mei 25, 2011, 20:00:22 PM
Herman en Bart,
Ik heb enkele berichten van jullie verwijderd die naar elkaar gericht waren. Het gaat hierover vogels kijken, en niet over elkaar bekritiseren. Klaar, over uit.
[...]

René

Ik vind alles best. Als die gozer maar van mijn nek af gaat.
Overigens had je mijn algemene opmerking in mijn laatste bericht best kunnen laten staan.

Herman van der Meer

Rene Janssen

Dag Herman,


Ik had geen zin in berichten deels te verwijderen, vandaar die verwijder- actie. Sorry als ik nuttige delen heb verwijderd.


René
René Janssen