Hoofdmenu

Blauwe kiekendief

Gestart door Muad'Dib, juni 02, 2011, 19:49:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Muad'Dib

Zoals zo vaak zat ik vanmorgen in de tuin om hoog te kijken. Hopend op die Slangenarend of Vale Gier die langs trekt.

Om ongeveer 10:20 dacht ik dat het raak was. Vanuit het westen kwam heel snel en heel hoog een vogel aanzeilen. Ik heb altijd mijn fototoestel naast me liggen (500mm) en ik heb de vogel snel geplaat. Donkere kop: Slangenarend!.... of toch Blauwe kiekendief? Toen ik de matige foto's beter bekeek kwam ik er achter dat het waarschijnlijk toch om een Blauwe kiek ging. Maar waar waren dan de zwarte handpennen? En de hele onderkant leek sowieso wat rommelig. Lichte buik met scherp afgetekende donkere kop. Maar de armpennen en een deel van de handpennen evenals iets in de ondervleugeldekveren zijn raar donker. Boeken erbij (oa Gensbol en kenmerkengids) en ik kom er niet helemaal uit, internet biedt ook geen echt soelaas

Foto's zijn niet al te best en redelijk gecropt en verhelderd...

Is dit nu een gewone Blauwe kiekendief (en welk kleed dan) of misschien heel per ongeluk een Amerikaan (je zou hem maar per ongeluk weggooien)?

frankneijts

Ik denk een Grauwe (2e kj man).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Muad'Dib

#2
Heb ik ook nog aan gedacht, maar ik vond de kop zo donker. De rommeligge onderzijde zou er wel mee verklaard zijn...
En is na bijna 13 jaar thuis omhoogkijken een nieuwe huissoort....TOP!

frankneijts

Citaat van: Muad'Dib op juni 02, 2011, 20:00:40 PM
Heb ik ook nog aan gedacht, maar ik vond de kop zo donker. De rommeligge onderzijde zou er wel mee verklaard zijn...
En is na bijna 13 jaar thuis omhoogkijken een nieuwe huissoort....TOP!

Zo'n wat donkerder grijze kopkap is, vergeleken met Blauwe en Steppe, juist typisch voor mannetje Grauwe (ook in wat gevorderd 2e kj-kleed omdat de kop al vaak is geruid einde voorjaar) ook de slanke bouw, smalle handjes (met wat fantasie maar 4 vingers); de rommelige onderzijde wordt (hier) vermoedelijk veroorzaakt door een mengeling van nieuwe (adult type) veren en oude (juveniele).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Muad'Dib

Frank,
Ik waardeer het zeer dat jij uitgebreid uitleg geeft bij dergelijke determinatiekwesties. Telkens zonder waarde-oordeel richting de waarnemer en altijd op een uiterst correcte manier.
Bedankt, ik vind het top  :duim:

jvdlaan

#5
Ik heb zelf een beetje moeite met ID als Grauwe. De veren op buik en borst lijken me wit. Kunnen de veren uit het jaar daarvoor, dus de juveniele veren, wit en ongestreept zijn zijn? Of zijn dit adult-type veren? Dan is een ID als Blauwe meer op zijn plaats. Geldt ook voor de middelste en grote dekveren. Die lijken me ook wit en dus meer op Blauwe wijzen.
De vleugelformule wijzt wel meer op Grauwe, maar rui en/of slechts 2 foto's kunnen een vertekend beeld geven.

Voorbeelden van een Grauwe 2kj: http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=34128
en: http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=29585

frankneijts

Ik denk dat je gelijk hebt Jan: ik heb niet zo goed naar die tekening op de ondervleugel gekeken maar die wat te snel 'verklaard' uit de matige kwaliteit van de plaatjes + bewerkingseffecten. Maar de wittige dekveren lijken me duidelijk en dan wordt een Grauwe moeilijk. De tekening in de 'oksel' lijkt naar Grauwe te wijzen maar bij nader inzien is dat waarschijnlijk 'gewoon' de tekening op oude (juveniele) binnenste armpennen Weliswaar is de kop nogal donkergrijs maar dat kan aan de belichting liggen en de erg slanke bouw zie je wel vaker bij jonge Blauwe mannetjes. De vleugelformule is niet helemaal te zien maar een ontbrekende c.q. aangroeiende pen kan deze ook op een Grauwe doen lijken.
Sorry Dirk als ik je blij gemaakt heb met een dooie mus..... (nou ja)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvdlaan

Frank, het kan nog steeds een Grauwe zijn. Eerste zomer mannen zijn nu eenmaal ondermaats gedocumenteerd (blijft een groot deel hangen in Afrika?) en het zou kunnen dat de witte ongestreepte veren op buik en dekveren extreem gebleekte juv veren zijn.
En sommige man Grauwe kunnen witter zijn dan andere op buik en dekveren, zo wees een quick-scan op mijn favoriete site voor dit soort dingen op Netfugl.dk uit: http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=28485

BramtK

Volgens mij toch een Grauwe hoor. Zie om te beginnen dat silhouet. Die lichte delen op de onderdelen zijn volgens mij niet wit en kunnen ook gesleten veren uit het juveniele kleed zijn. Daarvan wordt natuurlijk een deel geruid in het winterkwartier, maar vaak niet alles.
Groeten,

Bram ter Keurs