Zandbijtje

Gestart door xJochemx, maart 23, 2011, 22:25:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

xJochemx

Is er misschien iets te zeggen van dit mooie bijtje dat ik gisteren op bloeiend wilg fotografeerde? Ik vond Andrena flavipes er op de meeste foto's toch net iets anders uitzien, maar wat is 't dan?

Groeten, Jochem.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

xJochemx

Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

wilde

Ik vermoed toch een mannetje A. flavipes.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Stijn Schreven

Zou het ook geen man A. bimaculata kunnen zijn?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Ivo Raemakers

Een A. flavipes man
(Want als er iemand veel bimaculata's heeft gezien, dan is het Jochem wel)

Groet Ivo
Groet Ivo

xJochemx

Haha, dat klopt Ivo. Met mij velen anderen, maar dat zijn dan vooral mensen die erlangs wandelen en niet weten of het nou bijen of wespen zijn. Er zijn er natuurlijk ook veel die überhaubt niet zien dat er vlak naast ze tienduizenden zeldzame bijen vliegen...
Maar bedankt voor de naam Ivo en pogingen die te geven Albert en Stijn!
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Theo MJP

#6
Jochem, die zoveel bimaculata's heeft gezien, of Ivo, of Albert, kunnen jullie Stijn en mij effe met argumenten overtuigen....??
Doe mij maar eerst een genitaalfoto!  ;)

Groetjes Theo:)

Ivo Raemakers

Als het dier niet verzameld is zal dat niet meer lukken. Het dier zou wel degelijk voor bimaculata door kunnen gaan maar ik was wel degelijk serieus toe ik schreef dar Jochem hem dan waarschijnlijk wel herkend zou hebben.

Groet Ivo
Groet Ivo

xJochemx

Ik vind eigenlijk vooral de haarbandjes op 't achterlijf te scherp afgetekend, ook vergeleken met mijn foto's van bimaculata, maar dat zal misschien geen geweldig determinatiekenmerk zijn.
Dat ik bimaculata in zulke grote aantallen heb gezien wil overigens niet zeggen dat ik ze nu héél makkelijk van alle andere Andrena's kan onderscheiden (helaas).
En nee, niet verzameld. Met deze bijtjes is het achteraf met foto's niet zo makkelijk te doen natuurlijk.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Stijn Schreven

als de haarbandjes echt zo duidelijk zijn, heeft voor mij A. flavipes ook de voorkeur. Maar ik vraag me af of ze hier niet wat opvallender uitkomen vanwege de lichtval, en daarom neig ik meer naar A. bimaculata.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.