Gele knotszwam?

Gestart door rchmo, oktober 10, 2006, 08:31:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Is dit mogelijk een gele knotszwam? Lengte 5-6 cm. Geen kleverige koraalzwammetjes in de buurt en niet vertakt. Voor een pijpknotszwam zijn ze te fragiel.

Rob Oudejans

Drachten

waarom niet gewoon een ingezoomd geel hoorntje?
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

knabenkraut

Citeerwaarom niet gewoon een ingezoomd geel hoorntje?
Omdat volgens mij de verhouding niet klopt.
groetjes,
Dini

Drachten

ja idd, sorry. ik las niet goed. 5 - 6 cm is idd veel te groot voort hoorntje...
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

Corryabbink

CiteerIs dit mogelijk een gele knotszwam? Lengte 5-6 cm. Geen kleverige koraalzwammetjes in de buurt en niet vertakt. Voor een pijpknotszwam zijn ze te fragiel.

Ik denk toch aan Pijpknotszwam hoewel de kleur erg geel is maar mogelijk heb je met flits gewerkt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

rchmo

Inderdaad met flits moeten werken. Kleur is misschien iets geler dan in het echt, maar niet zoveel. Ik denk dat rechts naast de twee grote exemplaren nog enkele zeer keine jonge exemplaren te zien zijn. Lijken totaal niet op het tevoorschijn komen van gele hoorntjes of iets dergelijks.

Rob Oudejans

Drachten

Een pijpknotszwam lijkt mij ook van de kaart. De pijpKNOTSzwam heet zo omdat hij een knotsje heeft. Tevens groeit de zwam vaak loodrecht naar boven.
Deze hier kronkelen alle kanten op. En -ook al werd er geflitst- vind ik hem toch tè geel.

Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

rchmo

JW, dank je wel voor alle moeite, maar bij iets moeilijks of leuks is het alle moeit waard. Ik heb niet gezegd dat het een naaldboomtak was, alleen dat er geen kleverige koraalzwammetjes in de buurt waren, waardoor ie me direkt opviel. Kan heel goed loofboomsoort zijn.

Zal hem invoeren.

Rob Oudejans

Niko Buiten

Voor een zekere determinatie zijn m.i. toch minder onwaarschijnlijkheden nodig. Ik zou in dit geval gaan voor zeker. Dus determinatie microscopisch controleren met een betrouwbare sleutel.
Groet,

Niko Buiten.


rchmo

Bovendien: Linker exemplaar had bovenuiteinde in de trant van de bloem van pijpbloem. Heb wel geprobeerd deze te fotograferen. Maar focussen lukte niet goed (is bij mij vaak het geval bij specifiek gele koraaltjes etc.), foto was te wazig voor gebruik.

Rob Oudejans

Corryabbink

#10
CiteerVoor een zekere determinatie zijn m.i. toch minder onwaarschijnlijkheden nodig. Ik zou in dit geval gaan voor zeker. Dus determinatie microscopisch controleren met een betrouwbare sleutel.
Lijkt mij ook te onzeker om een zekere waarneming van in te voeren. Daarvoor zijn meer gegevens nodig als een foto waarbij aan de soort getwijfeld wordt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

rchmo

Ben vanochtend terug geweest. Met moeite teruggevonden. Alles was niet veel veranderd, kleur misschien iets donkerder geworden. Tak waarop ze groeien eerder van eik dan van naaldhout! Geen naaldhout in de buurt.
Is de mogelijkheid van gele knotszwam uit mijn eerste post een zeker verworpen mogelijkheid? (ook normaal niet op hout, wel vaak gedraaid).
Bij verdere onduidelijkheid laat ik het hierbij.

Rob Oudejans





Corryabbink

#12
Heb je een exemplaar meegenomen? Misschien nog gevoeld of deze van binnen hol is? Dat zijn allemaal dingen die je had kunnen doen .......... ;) Troost je ik ben soms wel tig keren terug geweest naar een soort vooral in de beginperiode dan wist ik niet waar ik naar kijken moest enz. Nu neem ik meestal het zekere voor het onzekere en neem een exemplaar mee. Ik weet echt niet welke soort dit is. M.i. is het wel een Knotszwam omdat ik een steriel en fertiel deel op het rechtse exemplaar zie. Op hout ken ik geen andere soort dan Pijpknotszwam vandaar. Iets anders kan ik er niet bij bedenken. Misschien iemand anders met meer kennis van zaken wel.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

#13
Dag Rob,

De Gele knotszwam is m.i. uitgesloten. Ga er maar eens vanuit dat het de Pijpknotszwam is en probeer dat met steekhoudende argumenten onderuit te halen. Ik denk dat Corry je daarbij wel wil helpen.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#14
CiteerIk denk dat Corry je daarbij wel wil helpen.
Niko,
Rob had in het veld moeten voelen of de steel hol was...........
Verder verwacht je teveel van me, jij bent al langer met paddestoelen bezig dan ik. Dat is een leuke klus voor jou :D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

rchmo

Blijft toch wel interessant. Ga er graag nog eens voor terug. Intrigeert me. Je weet niet altijd wat belangrijke kenmerken zijn, maar als Corry inderdaad zou willen helpen (?), kan die misschien zeggen waar ik naar moet kijken, of wat ik moet doen.

Rob Oudejans

rchmo

Soms blijken mensen op exact hetzelfde tijdstip te mailen!

Rob

Corryabbink

CiteerSoms blijken mensen op exact hetzelfde tijdstip te mailen!

Rob
CiteerRob had in het veld moeten voelen of de steel hol was...........

Verder weet ik ook niet veel meer. Je zou voor de zekerheid een exemplaar mee kunnen nemen. Pijpknotszwammen zijn er genoeg en als het iets anders is kun je het misschien nog laten onderzoeken. Niet zomaar eraf trekken maar voorzichtig uitsnijden met een mesje zodat je ook het voetje hebt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

rchmo

Ben afgelopen zondag nogmaals terug geweest. Alles was over zijn hoogtepunt heen. Op aanwijzing van Corry doorsnede gemaakt. Helaas, was niet hol. Dus ook deze kan worden afgedaan met kleverig koraalzwammetje.

Bedankt voor alle hulp en commentaar.

Rob Oudejans