Laccaria purpereo-badia?

Gestart door adinda, oktober 10, 2006, 00:26:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Met vriendelijke groeten,

Joop

Niko Buiten

Volgens mij Amethistzwam, Laccaria amethystina. De verbleking van de hoed zie je vaker bij ouder wordende exemplaren
Groet,

Niko Buiten.


adinda

#3
Bedankt Niko, trouwens je had het laatst over Vermeulen kun je me de ISBN nummers geven van die publicaties?



Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

Niko Buiten

#4
Dag Joop,

Ik kan mijn 'Vermeulen' niet vinden. Wellicht willen Jan Willem of Corry je de gevraagde gegevens verstrekken?

Bedenk wel dat 'Vermeulen' onvolledig is.
Groet,

Niko Buiten.


JW_2all

#5
CiteerDag Joop,

Ik kan mijn 'Vermeulen' niet vinden. Wellicht willen Jan Willem of Corry je de gevraagde gegevens verstrekken?

Bedenk wel dat 'Vermeulen' onvolledig is.
Om iedereen ter wille te zijn heb ik mijn boekentip aangepast. Terzake: Het boek heeft geen isbn-nummer.

Omdat ik sommige soorten paddenstoelen nooit tegenkom, ben ik ook nog nooit tegen de tekortkomingen aangelopen.
Ik neem aan dat je die 96 verzen tellende entoloma tabel bedoelt? Daarmee worden 93 soorten en enkele subvarieteiten uit gesleuteld zonder microscoop.
Dat lijkt mij ontoereikend voor alle soorten entoloma's in Nederland. Maar de vier die ik ken, kun je er wel mee determineren.
Groet,
Jan

Niko Buiten

Jan Willem, je slaat de spijker op zijn kop. Niet alle Entoloma's die ik ken staan er in. Dus gebruik ik hem niet meer en is-ie nu even zoek. Als ik jou lees moet ik 'Vermeulen' toch maar weer gaan gebruiken.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#7
CiteerJan Willem, je slaat de spijker op zijn kop. Niet alle Entoloma's die ik ken staan er in. Dus gebruik ik hem niet meer en is-ie nu even zoek. Als ik jou lees moet ik 'Vermeulen' toch maar weer gaan gebruiken.
Er mankeert wel meer aan maar dat moet je eerst ontdekken....en dan valt er denk ik wel mee te leven.

B.v. sommige nummers staan verkeerd of lopen dood.
en de Pijpknotszwam van vanmiddag is met de sleutel niet te vinden als op hout voorkomende soort terwijl er bovenaan bij het geslacht wel vermeld staat dat deze zowel op hout als humus etc. kan voorkomen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Nou Corry, dat zijn voor mij toch weer allemaal redenen om 'Vermeulen' niet te gebruiken.  :(  
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

CiteerNou Corry, dat zijn voor mij toch weer allemaal redenen om 'Vermeulen' niet te gebruiken.  :(
Niko als iemand pas begint, zoals ik, dan kan zo'n boek een uitkomst zijn. In het begin gaat er van alles fout en wist ik al helemaal niet waar ik een soort moest zoeken. Ieder handvat is dan beter dan niets. Het plaatjes kijken is ook niet je van dat. Dan liever een Vermeulen en een kans dat er iets niet goed in staat. De fouten ziet men pas als men al langer met iets bezig is en de soorten goed kent. Bovendien is alles met een miscroscoop te controleren als er tenminste materiaal verzameld is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

CiteerNou Corry, dat zijn voor mij toch weer allemaal redenen om 'Vermeulen' niet te gebruiken.  :(
En Nico, mocht je hem terug vinden, Corry maak je er heel gelukkig mee, en anders heb je hier nog wel een liefhebber :D  
groetjes,
Dini

JW_2all

Vermeulen is i.h.a. betrouwbaar om soorten op geslacht te brengen. Dat is zeker voor de beginner en misschien voor de gevorderde een uitkomst. Vanaf dat moment heb je keuzemogelijkheden om om te zien naar andere tabellen of om Vermeulen te blijven volgen. Als je het gebruikt, moet je het kritisch blijven gebruiken.

Voor veel soorten is het boek wel betrouwbaar, maar voor neofyten natuurlijk niet, en voor nare verschillen tussen NL en VL in houtsoortbewoners ook niet.
Duidelijkste voorbeeld daarvan dat ik vond is verschil Gaffelhoorntje-Geel hoorntje.
Vermeulen splitst die op houtsoort in plaats van op gaffeling omdat het Gaffelhoorntje soms nog niet gegaffeld is. en alleen op naaldhout groeit. Maar het Geel hoorntje kan in NL ook op naaldhout voorkomen.
Voor de determinatie van o.a. kaaszwammen is het een heel aardig boek.
Groet,
Jan