Penseelkever, Trichius fasciatus of T. zonatus

Gestart door Jordy van der Beek, mei 21, 2011, 20:48:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jordy van der Beek

Hoi allemaal,

Hierbij 3 foto's van een penseelkever. de 1e is een levend exemplaar op onze braam. de 2e en de 3e is een dood exemplaar die ook dood is gevonden uit ons achterpad. Welk soort penseelkever is het? Trichius fasciatus of toch of T. zonatus. Wat zijn de verschillen en waarom heten ze allebei op waarneming.nl penseel kever?

Gr, Jordy
Validator steekmuggen

Arp

Ha Jordy,

Aangezien je een lijkje bij de hand hebt: http://www.coleo-net.de/coleo/texte/trichius.htm

De laatste jaren zijn er weliswaar veel "nieuwe" Nederlandse namen voor insecten verzonnen (voor en door insectenkenners), maar van oudsher zijn het vaak volksnamen. De gemiddelde gebruiker van de Nederlandse taal zal amper van het bestaan van een Penseelkever afweten, dus het is al heel wat dat er überhaupt een Nederlandse naam voor is/was. Als Henk tegen Ingrid zegt dattie een Penseelkever in de Tuin heeft gezien en wil weten of het beest schadelijk is ofzo (iets anders is meestal niet zo interessant), dan zal het hem werkelijk worst wezen of er twee verschillende soorten zijn. Het is gewoon een Penseelkever, en dat is ruim voldoende "identificatie" voor de gemiddelde taalgebruiker.

Je ziet heel vaak dat één naam voor twee of meer soorten gebruikt wordt. Of dat één soort een stuk of wat Nederlandse (regionale?) namen heeft. Altijd opletten dus met het gebruik van Nederlandse namen, want het is vaak helemaal niet duidelijk welk beest iemand er nou precies mee bedoelt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jordy van der Beek

Oké, bedankt ik ben er achter. Het is een vrouwtje van Trichius fasciatus (de dode, de levende zou wel het zelfde zijn denk ik). Bedankt voor je hulp.

Gr, Jordy

Zie nu: http://waarneming.nl/waarneming/view/54630117
Validator steekmuggen

Arp

Leuk dat je er met de sleutel uitgekomen bent Jordy  :duim:

Er staan nogal wat Penseelkevers op wrn op "zeker" terwijl ze naar mijn gevoel niet zo "degelijk" op naam zijn gebracht. Het kan denk ik geen kwaad om in de toelichting duidelijk te maken dat je voor deze een dood exemplaar met een tabel via de pootvormen etc op naam hebt gebracht.

Helemaal mooi zou het zijn als je in staat bent om foto's van de onderscheidende kenmerken erbij te zetten, die kunnen dan ook tzt een keer leuk in de soortinformatie ;)

Verder is het een goed plan om bij al je waarnemingen die op het forum behandeld zijn een link naar het forumtopic toe te voegen zodat mensen vanuit de waarneming de discussie op het forum makkelijk erbij kunnen vinden. Je doet dat met de optie "Externe link toevoegen in het menu rechts.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jordy van der Beek

Ik heb wat dingen veranderd. Voor de soortenbeschrijving probeer ik vanavond wel wat te regelen ;).
Validator steekmuggen

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jordy van der Beek

Alles is toegevoegd: http://waarneming.nl/soort/info/1739

oa. extra informatie, de namen in andere talen, de auteur en extra foto van mijn vrouwtje.

Gr, Jordy
Validator steekmuggen

Arp

Hé, mag jij soortinformatie bij de kevers wijzigen? Handig  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jordy van der Beek

nee (zou ik wel willen daar weet ik nog niks van), gewoon mailen wat je wilt veranderen naar info@waarneming.nl en het gebeurt van zelf. nu ging het via Hisko.
Validator steekmuggen

Arp

Prima actie dan Jordy - is weer een stapje vooruit zo :duim:

(Hisko ook dank natuurlijk ;) )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)