boerenzwaluw vs ???

Gestart door aweggens, mei 20, 2011, 22:26:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

aweggens

Hallo,

Tijdens het uitlaten van de honden vanavond zag ik een roofvogel proberen een boerenzwaluw te slaan.
deze was groter dan een torenvalk maar beduidend kleiner als een buizerd.
hij was over het algemeen grijs met aan de onderkant van de staartvleugel rood oranje.
hij volgde moeiteloos de capriolen van de boerenzwaluw van hoog naar laag over de grond en weer omhoog.
omdat ze vervolgens achter de boederij verdwenen heb ik helaas niet kunnen zien of hij geslaagd is zijn vangst.
helaas had ik natuurlijk geen camera bij me, niet dat het mij gelukt was om een foto te maken want het spektakel was in 7 seconden voorbij.

iemand een idee welke roofvogel dit zou kunnen geweest zijn.

groet,

Albert
Met vriendelijke groet,

Albert

Jarinka

Klinkt als een Boomvalk. Die zijn erg behendig, en hebben een rode 'broek'. In vlucht lijken ze op Gierzwaluwen, maar dan net wat anders.
Groeten, Jarinka Heijink

Guus Peterse

... en zijn overigens niet groter dan een torenvalk. Desondank heb je ongetwijfeld een boomvalk gezien.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

aweggens

Jarinka, Guus bedankt.

heb de foto's van de boomvalk bekeken en het is inderdaad de vogel die ik heb gezien, al was die van mij ten opzichte van de foto's die ik heb bekeken donkerder grijs gekleurd maar dat zal net als alle kleur variaties bij de buizerds zijn.
kwa groter als een torenvalk, tja het was een snelle moment opname en onder de indruk van de snelheid en bewegingen.
de vorm leek inderdaad op die van de gierzwaluw. ik las dat ze zelfs een gierzwaluw in de vlucht kunnen slaan.
ik geniet hier al meedere dagen van de gierzwaluwen die hier als ware kamikaze piloten een gevecht uit vechten met een koppel spreeuwen om een openingen tussen de dakpannen. terwijl je dat ziet kan je je haast niet voorstellen dat zo'n boomvalk deze snelle jongens uit de lucht slaat. wat een lawaai kunnen deze snelle jongens produceren.

gr.

albert
Met vriendelijke groet,

Albert

Jarinka

Citaat van: guusp op mei 20, 2011, 23:07:29 PM
... en zijn overigens niet groter dan een torenvalk. Desondank heb je ongetwijfeld een boomvalk gezien.
Dat dacht ik ook, tot ik voor de zekerheid in de ANWB keek. Spanwijdte van Torenvalk is 68-78 cm, en van Boomvalk 70-84 cm. In zit is Boomvalk iets kleiner.
Groeten, Jarinka Heijink

Certhia

Gierzwaluwen vangen kunnen ze zeker. Tot voor kort wist ik dit als gelezen kennis maar sinds donderdag weet ik het vanuit het veld. Een boomvalk kwam aanvliegen van vrij hoog en dook vervolgens een groepje gierzwaluwen in boven onze wijk (Rhenen) waarna een heftige achtervolging ontstond. De gierzwaluw in kwestie ontkwam op het allerlaatste moment door een bliksemsnelle beweging waarna de boomvalk doorschoot. Wat er daarna precies gebeurde weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat het een gelukstreffer was want tijdens het doorschieten klapt ie ineens tegen een tweede gierzwaluw. Ik zie wat veertjes dwarrelen en ineens is de boomvalk in de lucht zn prooi aan t plukken zoals je ze dat bij libellen ook ziet doen. Bijzonder spectaculaire actie.

Groetjes

Marc