alledrie hetzelfde?

Gestart door JohnvR, oktober 09, 2006, 19:40:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vanmiddag op een eik in een bos in de duinen bij Bergen trof ik deze aan. Zijn het alledrie verschijningsvormen van hetzelfde kortsmos?


Corryabbink

#1
Dag John,

Het zijn 2 soorten.

no. 1 In het midden. Gewoon schildmos(Parmelia sulcata)

no. 2. Links en rechts. Gezien de witte onderkant is dit m.i. Eikenmos(Evernia prunastri).
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

JohnvR

Corry, bedankt. Ik heb ter kennisgeving en informatie hierbij nog een iets duidelijker foto van het rechter deel, overigens wel van een andere boom uit de directe omgeving.


Niko Buiten

Volgens mij is dit Melig takmos, Ramalina farinacea.

Melig takmos: geheel grijs.

Eikenmos: bovenkant grijs; onderkant wit.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

CiteerVolgens mij is dit Melig takmos, Ramalina farinacea.

Melig takmos: geheel grijs.

Eikenmos: bovenkant grijs; onderkant wit.
Volledig met je eens :duim: Bovendien zijn de takken smaller en langer.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

JohnvR

Hartelijk dank. Voor de goede orde ga ik er van uit dat het zowel bij de bovenste als de onderste foto om Melig takmos gaat (en dan ook Gewoon schildmos voor de bovenste foto).

Groeten,

Corryabbink

#6
CiteerHartelijk dank. Voor de goede orde ga ik er van uit dat het zowel bij de bovenste als de onderste foto om Melig takmos gaat (en dan ook Gewoon schildmos voor de bovenste foto).

Groeten,
Dat denk ik dus niet.

Op de bovenste foto is de achterkant van het mos wit dan kan het geen Melig takmos zijn. Melig takmos heeft een iets lichtere achterkant maar nooit zo contrasterend als op de foto. Bovendien is de verhouding anders.  Eikenmos heeft takken die breder en korter zijn dan die van Melig takmos.

De bovenste foto betreft Eikenmos(Evernia prunastri).
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"