Telescoop kopen; graag advies!

Gestart door kroonp, mei 19, 2011, 23:26:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

kroonp

Ik heb jarenlang een enorm goedkoop scoopje met 20-60x oculair gebruikt. Met de laagste vergrotingen was er nog wel wat door te zien was, maar met >40x was hij totaal onbruikbaar. De laatste tijd heb ik aardig wat geld gespaard en heeft het idee postgevat om eens wat beters te gaan kopen. Ik ben nog steeds student en dus weet ik niet of het wel verstandig is om al mijn spaarcentjes uit te geven aan één of ander duur topmodel. Ik moet dan wel heel overtuigd zijn dat het extra beetje kwaliteit van de toppers ook echt zijn geld waard is. (Ik ben alleen bang dat als ik straks in de winkel sta met al dat mooie spul voor mijn neus de rationele argumenten minder mee gaan spelen ;D )

Anyway, ik sta voor een paar keuzes waarop ik graag jullie mening/ervaring/advies hoor.
Als eerste de keuze in het grootte van het objectief. Ik heb onlangs bij de vogelbescherming in Zeist allerlei telescopen uitgeprobeerd. Het viel me daarbij op dat er, ondanks dat het redelijk zwaar bewolkt was, maar weinig verschil was tussen de Swarovski met 60 en 80mm objectief qua helderheid beeld e.d. De telescopen met kleinere objectieven zijn vaak fors goedkoper, lichter en kleiner dan hun grotere broers. Dus rijst de vraag: is het echt nodig om zoveel meer geld uit te geven aan een telescoop met groter objectief of volstaat ook een kleiner objectief? Ben je met een kleiner objectief nu echt zoveel eerder buiten spel gezet door  een groter objectief in de schemering of bij slecht weer? Zijn de verschillen in formaat en gewicht in de praktijk zodanig merkbaar dat het een echt een belangrijke rol kan gaan spelen in de keuze? Verschillen van een paar ons lijken me nu niet zo heel schokkend, of vergis ik me daarin?

Dan heb je nog de keuze tussen wel of niet kleur-gecorrigeerde lenzen. Wat dit betreft denk ik wel dat ik het de moeite waard vind om extra te betalen voor de kleur-gecorrigeerde lenzen. Ook al vraag ik me af hoeveel last je nu in de praktijk hebt van die kleurrandjes als het puur gaat om het kunnen observeren en determineren van vogels op grotere afstand. Zijn er mensen die op grond hiervan zeggen dat je dan net zo goed voor niet kleur-gecorrigeerde lenzen kan gaan?

Bij de vogelbescherming heb ik telescopen van Swarovski, Zeiss, Leica, Kite en Meopta uitgeprobeerd. De eerste drie behoren tot de duurste topmerken, vervolgens komt Kite en dan Meopta. Het verschil in beeldkwaliteit tussen de drie topmerken kon ik nauwelijks ontdekken. Swarovski heeft bij mij dan een streepje voor omdat ik ontwerp mechanisch en esthetisch helemaal top vind. En de 10% korting bij Swarovski maakt de keuze momenteel nog gemakkelijker als het gaat om de duurdere merken. Echter, de beeldkwaliteit van de Meopta (s1 75 APO) vond ik verbazingwekkend goed. Dan komt toch weer de vraag om de hoek: ben ik bereid om zoveel meer geld te betalen voor een topmodel of volstaat iets als de Meopta ook? Zijn er hier mensen die ervaring met deze scope hebben? In zo'n tuin zijn de testmogelijkheden beperkt. Hoe concurreert hij met de duurdere modellen in de praktijk; bijvoorbeeld met grotere afstanden? Een dingetje waarop de duurdere merken dan weer punten scoren zijn de dure, maar o zo mooie 25-50xW oculairen. Aan de andere kant hebben de 20-60x oculairen voor de komst van groothoekzoomoculairen (mooi scrabble-woord  ;) ) jarenlang prima volstaan en moet dat nu dus ook nog prima kunnen. Toch?

Ik zou graag nog ander merken uit willen proberen. Ik hoor bijvoorbeeld veel positiefs over de Kowa 883 en ook Nikon's zou ik wel eens willen bekijken. Kan iemand mij vertellen of er goede fotozaken in de regio Utrecht zijn die deze merken in hun assortiment hebben? De bekende namen die ik via internet vond zitten allemaal ver weg; Budel, Den Ham, Beilen, Hoogezand, Alkmaar, Den Haag, etc. Het lijkt wel of ze regio Utrecht mijden  :) .

Het is een heel verhaal geworden. Ik ben vast nog wel dingen vergeten en dan heb ik het nog niet eens over statieven gehad. Ik vrees dat het nog een hele zoektocht gaat worden, maar ik hoop dat jullie adviezen mij zullen helpen in het kiezen van een scoopje waar ik nog heel veel plezier aan ga beleven.
Groet

Peter Kroon

hiskodevries

peter, in maarssen zit house of outdoor veel keuze, maar het assortiment staat niet echt online.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

kroonp

Citaat van: hiskodevries op mei 20, 2011, 10:36:19 AM
peter, in maarssen zit house of outdoor veel keuze, maar het assortiment staat niet echt online.
Ook veel keuze op het gebied van telescopen? Op hun site is het moeilijk te vinden inderdaad. Het lijkt of ze voornamelijk gericht zijn op verrekijkers.
Groet

Peter Kroon

hiskodevries

Ai. Daar heb ik toen niet opgelet bel ze even
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Norman

Het ligt een beetje aan je manier van vogelen of je voor een 65 mm of 80 mm gaat.
Ik heb een 80 mm Pentax. Prima scope, dicht tegen de top aan en voor passief vogelen een prima scope.
Loop je veel, zoals ik, dan ben je scope snel zat. Zo'n grote scope weegt behoorlijk. Een paar ons maakt wel degelijk flink verschil.

Als ik het allemaal over mocht doen dan kocht ik de Swarovski ATM 65 HD.

Swarovski voor de service en kwaliteit.
65 mm vanwege het lichtere gewicht.
HD omdat dit echt veel prettiger kijkt.
En uiteraard met het nieuwe 25-50X wide angle oculair, omdat deze ongeveer net zo breed kijkt als de 80 mm met het "oude" 20-60 mm oculair. Uiteraard aangekleed in de mooi passende optionele hoezen en geplaatst op het CT101 statief en DH101 statiefkop.

Maar ik mag het niet over doen.

House of Outdoor heeft niet veel scope op voorraad, maar het swarovskipakket kun je zeker kopen daar en door zijn tegoedbonregeling is hij goedkoper dan welke aanbieder ook en daarnaast de meest kundige persoon op het gebied van optiek die ik ook in een winkel ben tegengekomen.

Vincent Hart

Waarom een Swarovski (Manfrotto) statief, Norman?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Norman

Carbon vanwege het gewicht.
Maar Swarovski, omdat dat netjes bij de scope past.  ;D
En vanwege de service van Swarovski natuurlijk.

kroonp

Ik heb House of outdoor gebeld en ze ook een ruim aanbod aan telescopen. Alleen Kowa ontbreekt jammer genoeg.

Citaat van: Norman op mei 21, 2011, 21:27:58 PM
Het ligt een beetje aan je manier van vogelen of je voor een 65 mm of 80 mm gaat.
Ik heb een 80 mm Pentax. Prima scope, dicht tegen de top aan en voor passief vogelen een prima scope.
Loop je veel, zoals ik, dan ben je scope snel zat. Zo'n grote scope weegt behoorlijk. Een paar ons maakt wel degelijk flink verschil.

De 80 mm van Swarovski weegt ongeveer net zoveel als de ca. 60 mm's van bijv. Leica en Zeiss... De 65 mm van Swarovski is dan natuurlijk nog veel lichter. Als je dus graag een ca. 80 mm scoop wil en je vind gewicht belangrijk dan is Swarovski een logische keuze. Sja, ik weet nog niet zo goed wat ik op dit punt prioriteit geef.

Citaat van: Norman op mei 21, 2011, 21:27:58 PM
En uiteraard met het nieuwe 25-50X wide angle oculair, omdat deze ongeveer net zo breed kijkt als de 80 mm met het "oude" 20-60 mm oculair.

Dat is niet waar. Er is geen verschil in gezichtsveld tussen een 65 en 80 mm met hetzelfde oculair en 25-50X W geeft altijd een breder beeld dan de 20-60X.

Citaat van: Norman op mei 21, 2011, 21:27:58 PM
Maar Swarovski, omdat dat netjes bij de scope past.

Hoewel misschien minder gunstig voor de portemonee is dit iets waar ik ook wel gevoelig voor ben.  ;)

Deze week maar eens een bezoekje brengen aan House of outdoor.
Groet

Peter Kroon

fkdeboer

Citaat van: Norman op mei 21, 2011, 21:27:58 PM
House of Outdoor heeft niet veel scope op voorraad, maar het swarovskipakket kun je zeker kopen daar en door zijn tegoedbonregeling is hij goedkoper dan welke aanbieder ook en daarnaast de meest kundige persoon op het gebied van optiek die ik ook in een winkel ben tegengekomen.

Die klantvriendelijkheid en kundigheid kan ik zeker beamen!
alleen de dat hij goedkoper is, ben ik het niet helemaal mee eens, zo verkochten zij bijvoorbeeld de Nikon monarch 8x36 kijker voor 309euro, waar deze in andere zaken rond de 179 euro is... dat maakt die 20% korting niet goed (wat trouwens niet voor optiek gebruikt kan worden)...
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Norman

Citaat van: fkdeboer op mei 23, 2011, 11:17:43 AM
Citaat van: Norman op mei 21, 2011, 21:27:58 PM
House of Outdoor heeft niet veel scope op voorraad, maar het swarovskipakket kun je zeker kopen daar en door zijn tegoedbonregeling is hij goedkoper dan welke aanbieder ook en daarnaast de meest kundige persoon op het gebied van optiek die ik ook in een winkel ben tegengekomen.

Die klantvriendelijkheid en kundigheid kan ik zeker beamen!
alleen de dat hij goedkoper is, ben ik het niet helemaal mee eens, zo verkochten zij bijvoorbeeld de Nikon monarch 8x36 kijker voor 309euro, waar deze in andere zaken rond de 179 euro is... dat maakt die 20% korting niet goed (wat trouwens niet voor optiek gebruikt kan worden)...

Slecht voorbeeld, op alle andere merken die ze voeren zul je zien dat de 20% wel degelijk een flink verschil maken.
Nikon houd een conditie beleid er op na waardoor HoO bij wijze van spreke minder korting krijgt als hij 50 Nikon kijkers verkoopt dan een fotowinkel die 2 Nikon kijkers verkoopt, maar daarnaast 100 Nikon fototoestellen. Hierdoor kan hij zijn verkoopprijs ook niet interessant genoeg verlagen. Stom van Nikon, want als iemand veel kijkers kan verkopen dan is het HoO wel.

De andere door HoO verkochtte merken, worden hierdoor wel flink voordeliger.
Daarnaast is de service niet te overtreffen. Als je garantie nodig hebt voor je kijker, krijg je altijd een leenkijker van, indien mogelijk, hetzelfde type of beter. Ongeacht merk of prijs. Ook kun je je kijker altijd nog terugbrengen als deze toch niet bevalt en krijg je 100% retour, zelfs bij kleine gebruikssporen. Of een andere kijker natuurlijk die duurder of goedkoper is een waarmee alleen het werkelijke verschil word verrekend.   

fkdeboer

Citaat van: Norman op mei 23, 2011, 20:42:43 PM

Slecht voorbeeld, op alle andere merken die ze voeren zul je zien dat de 20% wel degelijk een flink verschil maken.

dat is inderdaad dom van Nikon, maar voor de consument is het een redelijk relevant voorbeeld, want vooral in het goedkopere segment zijn de nikon-kijkers  het overwegen meer dan waar. Met het kopen van andere kijkers heb ik geen ervaring.
En daarnaast is de 20% korting natuurlijk ook een slecht voorbeeld, want we hebben het hier wel over een bon die je pas bij de volgende aankoop (niet optiek) kan verzilveren. Als je voor slechts een kijker komt, heb je er dus niks aan..

Maar nogmaals, zelfs bovenstaande zaken in beschouwing nemend, kan ik House of Outdoor nog steeds van harte aanbevelen voor de klantvriendelijkheid en service.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Norman

Citaat van: fkdeboer op mei 24, 2011, 10:36:27 AM
Citaat van: Norman op mei 23, 2011, 20:42:43 PM

Slecht voorbeeld, op alle andere merken die ze voeren zul je zien dat de 20% wel degelijk een flink verschil maken.

dat is inderdaad dom van Nikon, maar voor de consument is het een redelijk relevant voorbeeld, want vooral in het goedkopere segment zijn de nikon-kijkers  het overwegen meer dan waar. Met het kopen van andere kijkers heb ik geen ervaring.
En daarnaast is de 20% korting natuurlijk ook een slecht voorbeeld, want we hebben het hier wel over een bon die je pas bij de volgende aankoop (niet optiek) kan verzilveren. Als je voor slechts een kijker komt, heb je er dus niks aan..

Maar nogmaals, zelfs bovenstaande zaken in beschouwing nemend, kan ik House of Outdoor nog steeds van harte aanbevelen voor de klantvriendelijkheid en service.

Bij andere kijkers is het niet relevant omdat deze kwestie dan niet speelt. Nikon heeft alleen deze vreemde constructie.
Die bon kan je gelijk verzilveren, gelijktijdig met de aankoop van de kijker. En welke vogelaar heeft er nu niet een paar wandelschoenen/rugzak/outdoorbroek/leathermantool/etc. nodig.

Tim Asbreuk

Ik heb zelf de 883 van Kowa en ben hier uitermate tevreden over. Ik ben begonnen met een Berlebach statief maar ik heb vorig jaar een Gitzo gekocht (manfrotto kop). De Gitzo was wel prijzig maar het is het uiteindelijk wel waard.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

Wat betreft het (bekende) Swarovski-Statief. Dat schijnt niet meer gemaakt te worden. De nieuwe statieven van Swarovski zouden van beduidend mindere kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid zijn. Let er dus wel even op en koop zo'n statief dus niet zomaar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

kroonp

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 25, 2011, 10:06:00 AM
Wat betreft het (bekende) Swarovski-Statief. Dat schijnt niet meer gemaakt te worden. De nieuwe statieven van Swarovski zouden van beduidend mindere kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid zijn. Let er dus wel even op en koop zo'n statief dus niet zomaar.
O ja? Swarovski en achteruitgang in kwaliteit, dat hoor ik niet vaak.

Maar welk type is het 'bekende' Swarovski statief? Met de nieuwe statieven bedoel je de CT 101, CT Travel en AT 101? Gaat het ook (of juist) om de statiefkop (DH 101)?
Groet

Peter Kroon

Jeroen Nagtegaal

Statieven zouden lichter, maar wel instabieler zijn, en de kop zou van een kunstof zijn.

Met het bekende-type doel ik het Manfrotto-statief met Swarovski-logo. Is meen ik een 055 XB ofzo?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

kroonp

Pfieuw, wat een gepuzzel. Ben afgelopen dagen uren bezig geweest met rekenen, kijken en vergelijken.  :)

De opties die ik nu voor ogen heb zijn:
Meopta S1-75 APO: acceptabele optische kwaliteit en lekker goedkoop.
Kite KSP 80 HD: optisch net onder Swarovski, ca. 200 euro goedkoper dan Swarovski ATM 80 HD (met de huidige korting bij Swarovski),  zeker incl. gratis Ardea carbon statief (à 400 euro) een prima koop. Zonder dat statief betaal ik wel 200 euro extra voor een Swarovski. Als gewicht een rol speelt: 400 gram zwaarder dan Swarovski ATM 80 HD.
Swaroski ATM 65 HD: Top-telescoop. Kleiner objectief dus iets mindere lichtsterkte/beeldhelderheid, maar ook 500-600 euro goedkoper dan de ATM 80 HD. Wat ook als voordeel gezien kan worden is het iets kleinere formaat en het lichtere gewicht (ca. 250 gram t.o.v. de ATM 80 HD).
Swarovski ATM 80 HD: Top-telescoop, maar flink aan de prijs.

De Kowa Prominar TSN 883 zou ook nog in mijn lijstje passen, maar deze scoop heb ik helaas nog niet kunnen uitproberen. Hij is (nu nog) een fractie goedkoper dan de Kite. Ik kom in testen/reviews verschillende beoordelingen tegen. De meesten zijn (zeer) positief alleen in deze test wordt hij een stuk lager beoordeeld. Enig idee hoe dat komt? Ondanks de metingen toch enigzins beïnvloed door de mening van tester?

Het wordt dus vooral een keus tussen (matig tot) redelijke optische kwaliteit, maar goedkoop en goede tot uitstekende optische kwaliteit, maar duur.
De Swarovski ATM 65 HD is dan misschien wel een goed compromis: iets mindere optische kwaliteit (lichtsterkte/beeldhelderheid), maar flink goedkoper.
Ik moet nog even goed nadenken hoe belangrijk ik dat verlies in optische kwaliteit vind in verhouding tot de prijs. Ook weet ik nog niet helemaal of gewicht een belangrijk argument voor mij gaat worden. Misschien zet ik alle reserves voor het uitgeven van veel geld wel even opzij en koop ik gewoon die ATM 80 HD.  ;D

Als jullie denken dat ik ergens de mist in ga met mijn redeneringen dan hoor ik dat graag. Instemming mag natuurlijk ook  ;)

Wat statief betreft denk ik dat ik toch gewoon voor Swarovski ga, zeker als ik een Swarovski scoop koop. Of maak ik die keuze te gemakkelijk en zijn er goede (goedkopere) alternatieven? Graag suggesties!

Heb ik met een aluminium statief eerder kans op mindere beeldkwaliteit t.o.v. een carbon statief of valt dat wel mee?

Groet

Peter Kroon

Tim Asbreuk

Ik kan geen uitspraken doen over telescopen die ik niet bezit. Maar een plus punt van de kowa vind ik de dubbele scherpstelschroef waardoor je heel snel kunt scherp stellen. Er zit namelijk een grote schroef op voor het grove werk en een kleine voor het fijne werk die beide met één hand te bedienen zijn. Ik heb zelf mijn middelvinger op de fijne en mijn wijsvinger op de grove schroef en na wat ervaring gaat dat heel goed samen.

Een voordeel van carbon ten opzichte van van aluminium is het gewicht (en daarnaast vind ik carbon fijner aanvoelen zeker bij koud weer). Een nadeel van carbon is weer de prijs.

Als ik je een tip mocht geven (ben zelf ook student): door sparen tot je iets echt goeds kunt kopen, daar heb je lang plezier van en ik heb er zelf nooit spijt van gehad.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

jpdejong

Als je nu een scope heb, zou ik door sparen tot je kan betalen wat je wilt. Dan heb je daarna nooit meer had ik toch maar die andere gekocht.


Ik ging eigenlijk voor de nikon scope(die nieuwe type en vanwege de koppeling met mijn nikon dslr). Toen ik in de winkel stond had ik het gevoel dat als ik de swarovski niet kocht er later toch spijt van zou krijgen.
Ik heb toen de 65 hd van swarovski gekocht. Ik heb staan twijfelen tussen de 65 en 80.  Van wegen de compacte en het gewicht ben ik uit gekomen op de 65.


Als statief zou ik niet voor swarovski kiezen, daar hebben ze gewoon hun eigen naam op geplakt en zijn van manfrotto. een goedkoop carbon statief kan ik feisol wel aanraden.


groeten jan-peter

Norman

Doe jezelf een groot plezier, koop niet de goedkopere alternatieven.
Zoals gememoreerd, je gaan echt spijt krijgen, echt.

Ik ben zelf niet zo kapot van de Kowa. Ik vind mn. de scherpstelknop erg wiebelig aanvoelen.
Daarnaast vind ik de prijs/kwaliteit verhouding van Kowa wat te enthousiast. Pak een beet 1.700 euro zou ik de max vind voor de Kowa.
Daarnaast komt de 80 mm beter uit de bus dan zijn kleine broertje in geval van de Kowa.

Als je erg mobiel bent zou ik kiezen voor de 65 mm HD Swaro, zit je vaak uren op een krukje over zee te turen of de in de polders te kijken, dan zou een 80 mm HD Swaro een goede keus zijn. Mijn keus zou beslist de 65 mm HD Swaro zijn.

Het Swarovski statief zou inderdaad goed een Manfrotto kunnen zijn. 1 belangrijk verschil, Swarovski geeft veeeeeeeeeeeeel betere service. Om je een idee te geven, het armpje op mijn statiefkop is afgebroken. Bij Manfrotto kost mij dit 49€ wat ongeveer de helft is van de statiefkop. Bij Swarovski was dit ongetwijfeld kostenloos. Sterker ik ben er van overtuigd als mijn Manfrotto kop gelijk was aan de Swarovski dat ik bij House of Outdoor zo kostenloos een nieuw armpje had gekregen.

Statief stuk van Manfrotto binnen garantie? Pech, wachten op reparatie. Bij Swarovoski, ook pech, maar wel een leenstatief voor de tussentijd.

kroonp

Deze week moet het gaan gebeuren!
Het gaat waarschijnlijk een Swarovski worden. De keuze tussen 65 en 80 wordt een last minute decision.
Ik kan nog wel een tijdje gebruik maken van het statief van de oude scoop, dus de aanschaf van een nieuw statief stel ik nog even uit. Eerst maar even wat meer kennis opdoen van wat er zoal te krijgen is op statievengebied.



Groet

Peter Kroon

Sander Haak

#21
Lees als je hem nog niet hebt gekocht deze review even door:
http://www.betterviewdesired.com/The-Ultimate-Birding-Scope.php

Met name deze passage kan van belang zijn voor je keuze:

Citeer
My feeling is that 65mm     is a kind of threshold; that, in fact, a 65mm scope may provide all the detail     and brightness the human eye can use in all but the most extreme conditions.     It would have to be nearly dark for the 80mm scope to show a clear advantage.     Then too, in terrestrial viewing where some combination of heat haze, fog, and     dust...dirty, wet, unstable air...is too often the real limiting factor in the     view you are able to get, going from 65mm to 80mm is not going to help and may,     in fact, hurt.

Die ervaring gecombineerd met de compacte afmetingen maakt de 65HD voor mij de perfecte telescoop.
Groet, Sander Haak (Woerden)

kroonp

#22
Ik ben sinds enkele uren de trotse bezitter van een Swarovski ATM 65 HD met 25-50x W oculair  ;D

Ik heb nog ontzettend lang zitten dubben op de keuze tussen de 65 en de 80. Met het uitproberen vond ik toch dat de 80 net een tikkie beter beeld geeft, ook bij goede lichtomstandigheden. Maar vanwege het lichtere gewicht en het kleinere formaat toch voor de 65 gegaan. Dat je dan zo'n 650 euro in je zak kan houden is natuurlijk ook niet verkeerd.

Iedereen bedankt voor zijn inbreng!

Nu snel het veld in  :)
Groet

Peter Kroon

Norman

Proficiat!! Goede keus!! Bij House of Outdoor gehaald?

kroonp

Citaat van: Norman op juni 08, 2011, 16:44:44 PM
Bij House of Outdoor gehaald?

Jep. Het heeft even geduurd omdat ze steeds maar 1 exemplaar op voorraad hebben. Deze week was pas voor het eerst in 3 weken zowel de 65 als de 80 aanwezig. Verder wel goed geholpen. De scoop heeft me feitelijk 1843,20 euro gekost en ik kan voor 460,80 euro aan outdoor-artikelen gaan uitzoeken. Een beetje eigenaardige constructie om zo korting te krijgen. Maar omdat ik toch e.e.a. nodig heb op dat gebied is het wel voordelig zo.
Groet

Peter Kroon

Norman

Mooie Fjallraven broeken, Leatherman tool, etc. Die waardebon is zo op hoor. ;-)

BramtK

Citaat van: Norman op mei 26, 2011, 16:37:17 PM
Ik ben zelf niet zo kapot van de Kowa. Ik vind mn. de scherpstelknop erg wiebelig aanvoelen.
Daarnaast vind ik de prijs/kwaliteit verhouding van Kowa wat te enthousiast. Pak een beet 1.700 euro zou ik de max vind voor de Kowa.
Daarnaast komt de 80 mm beter uit de bus dan zijn kleine broertje in geval van de Kowa.

Haha, maar de Kowa TSN-883 is kwalitatief beter dan de Swarovski 80 mm HD, Norman. Weet je dat niet? De prijs/kwaliteit verhouding is dus zeer gunstig t.o.v. Swarovski (beter/goedkoper). Ik heb ze overigens meerdere malen vergeleken. Niet dat je je met een Swarovski 65 mm zorgen hoeft te maken. Ook een goede telescoop, maar over het algemeen is het wel een beetje "wij van WC-eend, adviseren WC-eend".
Groeten,

Bram ter Keurs

Norman

Meetbaar is de Kowa wellicht optisch een haar beter, zichtbaar is het verschil eigenlijk niet waarneembaar. Er zijn mensen die claimen dat ze het kunnen zien, maar ook hierbij geld, wij van WC-eend, etc.

De bouwkwaliteit van de Kowa vind ik vooral beneden de maat. Ik heb iedere keer het gevoel dat de scherpstelknop zo kan afbreken. Met dat in het achterhoofd is de service die Swarovski bied gewoon beter (tenminste via House of Outdoor). Je hebt nooit downtime, je krijgt altijd het zelfde product terug als je een keer service nodig hebt.

BramtK

Oke, ik heb (als gebruiker) geen op- of aanmerkingen over de constructie van de Kowa. In de scherpstelknop zit inderdaad een klein beetje speling, maar het idee dat die zou kunnen afbreken, dat heb ik na enkele jaren intensief gebruik toch nooit gehad. Ik geloof ook niet dat dat kan gebeuren. Bovendien vind ik het prettiger om scherp te stellen d.m.v. een (fijn afgesteld) systeem dat bovenop het telescoophuis is geplaatst i.p.v. dat je een ring om het hele huis moet bewegen. Ik heb tot nog toe geen behoefte tot service gehad en heb ook nergens gelezen over constructieproblemen.

Ik acht overigens niet uitgesloten dat het verschil in de optische kwaliteit wel degelijk waarneembaar is. Ik heb het zelf in ieder geval kunnen vaststellen in vergelijking een exemplaar Swarovsky, maar daar moet dan wel bij worden bedacht dat op basis van vergelijking met een enkel exemplaar (dat in ieder geval een paar jaar ouder was) geen conclusies voor een hele batch van een bepaald type kunnen worden verbonden.

Overigens vind ik de prijsverschillen soms toch wel opmerkelijk fors. Ook in de complementaire prodcuten zoals paraattassen. En om dat allemaal onder het mom van service te accepteren...
Groeten,

Bram ter Keurs

Herman van der Klis

Ik moet toch ook even wat tegengas geven tegen de (voor)oordelen van Norman pro Swaro en anti Kowa. Dus een aantal bevindingen uit de praktijk van enkele jaren en niet van iemand , die wel eens door een Kowa heeft gekeken.
Zelf ben ik vanaf begin 2009 ook de bezitter van een Kowa Prominar 883. En ik moet zeggen , wanneer ik het opnieuw zo moeten doen , absoluut weer een Kowa. Mijn inmiddels ruim over 2 jaar lange ervaring met Kowa en Swaro (van mijn vogelmaten) kunnen zeker beamen dat de Kowa absoluut veel beter is dan de Swaro 65mm en ook beter dan de Swaro 80mm. De laatste jaren is dat ook uit de praktijk gebleken. Paar voorbeelden .
Iedere winter gaan we voor het SOVON de grote Zillies tellen op, hun slaapplaatsen. Tegen de tijd dat het behoorlijk donker begint te worden hebben we grote moeite om de exacte aantallen te tellen die dan komen invallen in de slaapbomen. Mijn telmaat heeft afgelopen winter zijn Swaro niet eens meer meegenomen omdat er echt een straatlengte verschil bestond tussen die 2 telescopen. Het is door mijn Kowa veel en veel beter te zien.De swaro moest echt afhaken. En ....... onder koude omstandigheden draait de focusknop van de Swaro aanzienlijk zwaarder dan die van de Kowa die met zijn fijn-afstelknop werkelijk heel soepel draait met 1 vingertopje, ondanks de spikkeltje speling voor lief nemende , die , en maak je absoluut geen zorgen Norman , er gewoon in hoort. Dit is bij de andere Kowa's ook zo. De focusknop van de Swaro moest ik echt met de volle hand , (duim en 2 vingers) beetpakken om hem rond te kunnen draaien. Let wel , bij temperatueren tussen rond de 5 graden.
Nog een voorbeeld: In Extremadura bij de bekende Portilla del Tietar , gierenrots t/o de rivier de Tietar kijken we al jaren o.a. naar de Oehoes die daar nestelen. Tegen de avond , wanneer het licht minder wordt ,worden de uilen aktief. Met de vele buitenlanders die daar staan , in bezit van de nieuwe Zeiss , Leica en ook de Swaro's zijn iedere keer verrukt over de uitzonderlijke prestaties van de Kowa 883 , wanneer ik ze nog kan zien en alle anderen  niet meer.  Tja , ik kan er ook niets aan doen.
Ander voorbeeld  ; met 3 man :  2x Swaro en 1x Kowa bij grutto slaapplaatsen (Reeuwijk) om te kunnen traceren of er adulten en (aantallen) juvenielen er aanwezig zijn , dit in verband met monitoring geslaagde broedgevallen. Ook dan weer wordt uiteindelijk de Kowa 883 gebruikt. Zo kan inmiddels met de ruim opgedane ervaring en vergelijkingen met de andere toptelescopen concluderen dat hij tot de obsolute top hoort v.w.b. contrastheid en helderheid.Uiteindelijk gebruik je dit instrument om vogels te determineren en niet om zomaar voor de aardigheid door heen te kijken. Het gaat er om op grote afstand net die kleine verschillen te zien tussen aanwezigheid van een oog- en/of wenbrauwstreepje meer of minder bij nauw verwante soorten. Callidris-soorten etc.  Enfin , maar ..... let op....het grote verschil in resolutie bij de test van : http ://www.tvwg.nl/  , de foto's genomen van testplaatjes spreken boekdelen. De plaatjes genomen door de Kowa zijn absoluut veel contrastrijker dan die door Zeiss en Swaro. Maar dat wisten we al enige jaren.
Zij er ook nadelen , jazeker , dat is natuurlijk de eeuwige trade-off waar we binnen de optiek altijd mee te maken hebben.
De Kowa Prominar 883 , 88mm , weegt zeker zwaarder dan de Swaro 65 en 80 mm , logisch omdat je nu eenmaal meer glas met je meedraagt. En wanneer we bij warm weer over de polders en vooral over de steppen in Spanje heenkijkt , heb ik ook het idee dat je iets meer last hebt van luchttrillingen dan met de telescopen van kleinere afmetingen zeker bij bv. 65mm .

Grote afstanden leg ik altijd af met mijn (rugzag)-ophangsysteem van mijn Kowa. (Ik behoor zeker niet tot de allerjongste fitste hoentjes en krachtpatsers onder de vogelaars). Het gaat mij echter toch redelijk gemakkelijk af ; echter bij heel warm weer , gaat het mij natuurlijk enigszins parten spelen. Maar bij wie niet ?
Kortom Norman , terug komend op je iedere keer terugkerende ' wiebelknop ' . Ik zou mij daar absoluut geen zorgen over maken. Want inmiddels heb ik mijn Kowa vele duizenden uren gebruikt. Hij is , zo schat ik al een aantal duizenden kilometers meegereden in mijn fietstas over niiet al te beste wegen in Extremadura en de Cevennes. Ik kan je verzekeren dat het een zeer degelijk instrument is van werkelijke topklasse. Misschien vind je me wat overdreven euforisch. Ik kan niet anders zijn na bijna 3 jaar deze conclusie trekken. Over de prijsklasse en verhoudingen prijs/kwakiteit , kunnen we pas na pak weg 10 a 15 jaar oordelen. Dat weet ik niet. Swaro , misschien een betere service , zoals jij altijd beweert ?  Zou ook kunnen , akkoord.  Ik weet het niet. Maar gaan die Swaro's dan iedere keer kapot om een beroep te moeten doen op hun service ?  Alstublieft .... nee toch he ?
Wel weet ik , dat toen ik destijds over ging tot aankoop van mijn Kowa.  De prijs van bv. de Kowa stay-on foedraal €79,- kostte en van een Swarovski....... raad eens..........jawel bijna  €200,- En dat voor een canvas omhulseltje . Weet je waarom ?
Juist ..........omdat er Swarovski op staat.  En toen was voor mij het allemaal heel erg duidelijk .
Gelukkig wars van enige snobisme ben ik gewoon met 2 beentjes op de grond blijven staan en uiteindelijk de beste en juiste beslissing genomen , ook na het lezen van vele testen en revieuws.
Kowa Prominar 883(45 gr,inkijk) of 884(rechte inkijk) , echt een geweldig instrument.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis