Vleermuis: Zoom H2

Gestart door Homer, juli 06, 2011, 19:37:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Homer

Technisch vraagje:

Ik wil op mijn H2 Zoom het time expanded geluid opnemen van mijn d240x.
Op de voorkant van de d240x zitten bovenaan twee knopjes, de onderste ervan zet ik naar rechts.
Op mijn Zoom H2 2CH gekozen en opnemen maar.

Wat blijkt is dat zowel real time als expanded pulsen in 1 kanaal terechtkomen waardoor ik ze in Batsound niet meer kan onderscheiden. Ik hoor (en zie) dus bij afspelen binnen batsound zowel het normale tempo als de vertraagde door elkaar......

Iemand een oplossing ??????

Zou blij zijn met het einde van dit probleem.

Dank alvast,
Homer

EWdeV

Hallo Homer, e.a.

Ik had hetzelfde probleem. Door de kabel in de 'phones'-uitgang van de d240 te steken lukte het een opname te maken zonder heterodyne geluid (wat mij overigens een 'live-geluid' van een rondhangende vleermuis leek).

Ik ondervond echter een probleem bij het verwerken in WaveSurfer. In het spectrogram was behalve de pulse in TE, dezelfde pulse ook nog twee keer (in spiegelbeeld) te zien op een frequentie rond de 30 kHz (het was een Gewone dwerg). Iemand ervaring hiermee?

Groeten Erik
Met vriendelijke groet,

Erik de Vries

HPM

Met het opnameprobleem heb ik geen ervaring (ik heb een andere recorder en geen batdetector) maar ik ben op waarneming wel slechte vogelgeluiden tegengekomen die in een spectrogram hetzelfde probleem vertoonden. Een gespiegeld duplicaat van het geluid dus.

Herman van der Meer

BartNoort

Ik heb een Edirol R-09 bij mijn D240x en ken je probleem niet.
Aansluiting in tape uitgang van d240x en line in van de edirol, en keurig gescheiden kanalen, ik hoef niet aan de knopjes boven te zitten, de bedienen de speaker en niet de line-out.


Gebruik je wel een kabel met stereopluggen (3 koperen delen en niet twee?)
Hij moet er zo uit zien:


Bart
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

EWdeV

Hallo Bart,

Dus als ik het goed begrijp, gaat alleen de opgenomen 3,4 sec (of 1,7) via de tape-uitgang (line-out) van de d240x naar de recorder gesplitst in twee kanalen (heterodyne en TE) en is dat onafhankelijk van wat de speaker weergeeft?
In dat geval is mijn idee van het gelijktijdig opnemen van 'live-geluiden' dus niet correct?

Groeten, Erik
Met vriendelijke groet,

Erik de Vries

Homer

Het probleem is opgelost.

Ik merkte dat mijn eerste kabeltje bij te ver doorbuigen geen goed contact maakte met een van de apparaten.
Heb nu wat betere kwaliteit kabel gekocht (kortste lengte 0,75m helaas, iemand een adresje voor korter en HQ kabel?)...en ook geleerd dat het niet mogelijk is 1 kanaal af te luisteren in Batsound. Je hoort de andere ook altijd. Vreemd maar waar. Balans in de pc-speakers verschuiven is het makkelijkste antwoord hierop.

Ik hoor graag andere meningen/ervaringen.

Iedereen bedankt voor voorlopige commentaar..
Homer