Geen idee

Gestart door geertje, oktober 09, 2006, 16:33:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

geertje

Op een betonnen plaat zag ik gisteren deze beestjes. Weet iemand wat het zijn?
Die vier onder, zijn dat dezelfde als die met vleugels bij het ruigtelieveheersbeestje zit? Van beide (ik denk hetzelfde insect) heb ik een nog iets grotere foto.

Vriendelijke groeten,
Gera Nieland
Groeten,
Gera Nieland

geertje

Tweede foto:
Groeten,
Gera Nieland

geertje

Derde foto:
Groeten,
Gera Nieland

Mark van Veen

De sterker gestreepte dieren zijn nimfen van het volledig gevleugelde beest. Het zijn wantsen, ik denk dat ze tot de Lygaeidae behoren, maar ken de soort niet.
groet,

Mark van Veen

geertje

Dank je Mark!
Ik heb lang lopen zoeken om er alsnog een naampje op te plakken, maar vind hem ook helaas niet terug.
Blijft helaas naamloos ben ik bang!

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

roelandlibeer

ik denk dat we het moeten zoeken in het geslacht Nysius. Deze hebben alleszins van die mooie gestreepte nimfen.  

geertje

Dank je Roland.
De soorten die ik tot nu toe heb gezien, hebben er inderdaad veel van weg, maar de juiste heb ik denk ik niet gezien; de tekening op de hals is zo anders dan de plaatjes die bij Google te zien zijn.
Misschien heeft de bieb wel een boek; weet iemand welke ik dan het best kan lenen?

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Berend Aukema

Inderdaad een Nysius. Dit is Nysius ericae of Nysius thymi, soorten die alleen met zekerheid van elkaar te onderscheiden zijn door een genitaalpreparaat te maken.
De beste literatuur voor identificatie van Lygaeidae zijn de boeken van PĂ©ricart in de serie Faune de France (drie delen, verschenen in 1999).

geertje

Dank je Berend!  :)
Hij blijft dus onzeker; heb er geen meer gezien.

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland