Kom er niet uit

Gestart door gardensafari, september 29, 2006, 23:19:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Ik kom er maar niet uit. Is dit nu een Stictopleurus of toch gewoon een Lygaeidae?
En is iets te zeggen over de soort?

Alvast bedankt!




Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

xenion

#1
Waarom denk jij aan Stictopleurus en niet aan Rhopalidae?
Ik had gisteren toevallig een gelijkende wants geplaats hier: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=14035
Groeten,
Martin

gardensafari

We zitten wel degelijk allebei op hetzelfde spoor. Stictopleurus is een geslacht binnen de familie Rhopalidae. Een lastige groep, want bijvoorbeeld Rhopalus parumpunctatus lijkt er ook veel op. Het verschil met Stictopleurus zit 'm, als ik goed kijk, in het einde, het puntje van het scutellum. Bij Rh. parumpunctatus eindigt dat volgens mij heel erg puntig en glad. Bij zowel jouw dier als bij het mijne eindigt het veel ronder en zelfs met iets van een deukje erin. Het doet denken aan een lepeltje. Daarom dacht ik aan het geslacht Stictopleurus. Maar ik kan er best naast zitten. Ik heb begrepen dat de Rhopalidae sowieso geen gemakkelijke groep is.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

xenion

Ik had meerdere geslachten gezien binnen die familie die er op leken. Maar wat jij zegt lijkt te kloppen, enkel de Stictopleurus heeft dat specifieke puntje van het scutellum.
Ik heb zelf ook geen idee welke het nu zou moeten zijn, dus laten we hopen dat iemand anders uitkomst kan bieden.
Groeten,
Martin

gardensafari

Ja, we moeten waarschijnlijk wachten op Roeland of Berend.
Ach, we wachten tenminste samen.....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

roelandlibeer

Ik denk dat de verwachtingen ten opzichte van mijn persoon misschien iets te hoog zijn. Ik ben een amateur die zich nu ruim een jaar op wantsen toelegt maar zelf nog heel veel te leren heeft. Deze glasvleugelwantsen durf ik echt niet te determineren vanaf foto (ik heb het al heel moeilijk als ik de beestjes in de hand heb).

gardensafari

Ik heb er alle begrip voor. Ben zelf ook amateur, maar omdat ik me uitsluitend bezig hou met de diertjes in mijn tuin, ben ik vrij allround, oftewel ik weet van een heleboel bijna niets. Maar wat ik weet is genoeg om te weten hoe moeilijk het is....

Maar deel jij onze mening dat die lepelachtige puntjes van het scutellum alleen voorkomen bij leden van het Stictopleurus-geslacht? Ik kan ze tenminste bij andere geslachten niet ontdekken.
In Nederland hebben we daarvan maar twee soorten (Belgiƫ kan er dus wel eens meer hebben, dat weet ik niet).


Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

roelandlibeer

#7
In Belgiƫ zouden we drie soorten Stictopleurus hebben, nl. S. abutilon, S. crassicornis en S. punctatonervosus.
Wat het schildje betreft zou je wel eens gelijk kunnen hebben maar het is zo moeilijk om te zeggen dat een kenmerk niet bij de andere vertegenwoordigers van de familie voorkomt als je niet alle vertegenwoordigers kent    :unsure: .
Zelf ben ik wel benieuwd hoe Berend de Stictopleurussen vanaf foto herkent. Een goede opname van het halsschild (het eventuele 'brilletje') kan een hulp zijn maar determinatiegidsen verwijzen toch ook steeds naar de geslachtsorganen...

Berend Aukema

Stictopleurus punctatonervosus